مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر نقش ترویج کشت گیاهان دارویی و صنعتی در کاهش بیکاری گفت: چشم‌انداز این استان برای پایان برنامه ششم توسعه، افزایش سطح زیرکشت این گیاهان به ۱۰ هزار هکتار و ایجاد هزاران فرصت شغلی در این بخش است.

کاهش بیکاری گلستان با توسعه کشت گیاهان دارویی امکان‌پذیر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ مهدی لطفی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گلستان حدود ۲ هزار بهره بردار کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار و ۹۶۰ هکتار دارد که این فعالیت برای ۸ هزار و ۸۸۰ نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است.

وی افزود: بیشتر شدن سطح کشت این گیاهان علاوه بر پایداری درآمد بهره‌برداران، بخشی از مشکل بیکاری گلستان را نیز برطرف خواهد کرد.

به گفته وی برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه باید سالانه ۲ هزار هکتار به سطح کشت این اراضی در گلستان اضافه شود.

برنامه ششم توسعه برای سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰  تدوین شده است.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، اولویت کشت صنعتی و سرمایه گذاری گیاهان دارویی این استان ۲۳ گیاه از جمله زیره سبز، زعفران، گل گاوزبان و گل‌محمدی است.

 لطفی زاده همچنین گفت که پارسال ۲ هزار و ۲۳۱ تن گیاه دارویی به ارزش ۷۷۰ میلیارد ریال در گلستان تولید شد.

کارشناسان حوزه باغبانی گلستان معتقدند با توجه به تنوع اقلیمی و برخورداری از خاک مناسب، این استان مکانی مناسب برای سرمایه گذاری در کشت انواع گیاهان دارویی است.

از مجموع گیاهان شناسایی شده در گلستان ۴۰۹ گونه دارویی است که ۱۵۶ گونه درجنگل، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند.

فعالیت ۱۷ نهالستان دارای مجوز در گلستان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین به برنامه های این سازمان برای توسعه کشت درخت اشاره کرد و گفت: برای تامین گونه های نهال موردنیاز باغبانی، سه میلیون و ۳۱۰ هزار اصله نهال توسط ۱۷ نهالستان دارای مجوز استان امسال تولید و آماده عرضه است.

به گفته وی ارزش اقتصادی تولید نهال استان ۲۲ میلیارد ریال برآورد می شود که برای ۶۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

لطفی زاده همچنین پیش بینی کرد که امسال از سطح ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ مرکبات گلستان حدود ۱۰۰ هزار تن محصول تولد شود که ۹۰ درصد این تولیدات ضمن حمل به سایر استان ها، برای ذخیره سازی میوه شب عید استفاده می شود.

۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ های مرکبات استان پرتقال و بقیه نارنگی است.

ایجاد هزار هکتار گلخانه در گلستان

وی همچنین ترویج کشت گلخانه ای را یکی دیگر از برنامه های بلند مدت جهادکشاورزی گلستان دانست و گفت: تا سال ۱۴۰۴ سطح گلخانه های ایجاد شده استان به هزار هکتار خواهد رسید که به ازای هر هکتار گلخانه ۱۰ شغل مستقیم و ۲۰ شغل غیر مستقیم ایجاد می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که اولویت ایجاد گلخانه ها در استان به سبزی و صیفی اختصاص دارد.

گلستان افزون بر ۲۰۰ گلخانه با سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی دارد که سال قبل از این گلخانه ها ۴۵ هزار تن سبزی و صیفی، ۹ میلیون شاخه گلدان و هفت میلیون تن نشا گیاه به ارزش مجموع ۲ هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال تولید شد.

وی توسعه شهرک های گلخانه ای را از دیگر اولویت های جهادکشاورزی گلستان برشمرد.

تدارک توسعه باغ در ۵۰ هزار هکتار اراضی شیب دار 

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان در ادامه بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت باغ در اراضی شیب دار تاکید کرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه، توسعه باغ در ۵۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار استان در دستور کار قرار گرفته است.

لطفی زاده افزود: امسال هم به عنوان سومین سال اجرای برنامه ششم، ایجاد باغ در ۵ هزار هکتار از زمین های شیب دار گلستان برنامه ریزی شده اما تاکنون فقط برای ۷۵۰ هکتار از این زمین ها اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پارسال یک هزار و ۱۱۰ هکتار باغ در زمین های شیب دار استان ایجاد شد.

 لطفی زاده گفت: در گلستان ۱۱۰ هزار هکتار زمین شیب دار قابلیت تبدیل شدن به باغ را دارد که تاکنون ۲۵ هزار و ۴۸۰ هکتار آن به باغ زیتون، گردو، فندق و توت تبدیل شد.

وی اضافه  کرد: از باغ های ایجاد شده، ۱۲ هزار و ۳۹۳ هکتار زیتون ، ۱۰ هزار و ۷۴۰ هکتار گردو ، یک هزار و ۲۱۶ هکتار فندق ، ۲۰۶ هکتار توت و بقیه سایر گونه ها است.

طرح ایجاد باغ در زمین های شیب دار استان گلستان با اهداف افزایش پوشش گیاهی در مناطق، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش و بروز سیلاب، افزایش راندمان تولید در زمین ها، افزایش درآمد و اشتغال پایدار روستایان و جلوگیری از مهاجرت آن ها به شهرها، پیگیری می شود.

استان گلستان با برخوردار از اقلیم های گوناگون ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه باغبانی دارد که تاکنون ۳۳ هزار هکتار از زمین های مستعد این منطقه تبدیل به باغ مثمر شده و سالانه ۲۸۰ هزار تن انواع محصول از آن برداشت می شود.

طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۷ درصد از درآمد این استان شمالی از محل فعالیت در بخش کشاورزی به دست می آید به طوری که ۳۵ درصد اشتغال ساکنان این خطه در این بخش است.

اقتصاد اصلی جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان از طریق کشاورزی است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار