قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

کبیر با بیان اینکه بسیاری از مراجعات مردم به مراکز درمانی ضرورتی ندارد، گفت: در صورت مشارکت آگاهانه مردم، بار مراجعات کاذب کاهش می یابد.

بسیاری از مراجعات مردم به مراکز درمانی ناشی از نگرانی و اضطراب است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، «محمد جواد کبیر» امروز(شنبه ۱۷اسفند) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در شرایطی که یک بیماری به صورت اپیدمی در سطح جامعه مطرح می شود ظرفیت های اجتماعی و نقش مردم در کنترل و مراقبت آن بیماری بسیار مهم است.

 

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ادامه داد: در شرایط اپیدمی یک بیماری نکته ای به نام نظام مراقبت وجود دارد که شناسایی، تشخیص، مداخله و ثبت داده های حاصل از مداخله، جمع آوری، مراقبت، دسته بندی، پردازش و تحلیل آنها و گزارش دهی را شامل می شود.

 

وی با تأکید بر اینکه باید سیمای بروز و شیوع بیماری در مناطق مختلف استان ترسیم شود، یادآور شد: جامعه ما آگاه و محترم است اما در این شرایط تا زمانی که نتوانیم جامعه را با خود همراه کنیم در کارمان موفق نخواهیم بود.

 

کبیر با بیان اینکه خانواده باید فرق بین کرونا با آنفولانزای معمولی را بداند، افزود: خودارزیابی توسط خانواده ها بحث دیگری است و خانواده ها باید علائمی که امروز بر اثر سرماخوردگی دارند را با علائمی که قبلاً هنگام ابتلا به آنفولانزا و یا سرماخوردگی داشتند با یکدیگر مقایسه کنند.

 

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه به طور قطعی با آگاهی بخشی بسیاری از نگرانی های مردم کاهش می یابد، بیان کرد: امروز نیاز است مردم به شدت حساس و آگاه باشند و از طرفی ضروری است از هر گونه عاملی که موجب رعب و وحشت می شود و آرامش مردم را بر هم بزند جلوگیری شود چراکه استرس زمینه بیماری کرونا را فراهم می کند.

 

وی با بیان اینکه مشارکت عالمانه مردم در نظام مراقبت نقش کلیدی دارد، بیان کرد: در صورت مشارکت آگاهانه مردم بار مراجعات کاذب به مراکز درمانی مناسب سازی می شود، امروز بسیاری از مراجعات به بیمارستان صیاد شیرازی ضرورتی ندارد و بخش عمده ای از مراجعات به مراکز درمانی به دلیل نگرانی و استرس است.

 

کبیر تصریح کرد: استرس امکان ابتلا به کرونا را بیشتر می کند لذا آگاهی مردم بسیار مهم است.

 

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به فعالیت سامانه 3150 برای پاسخگویی به سؤالات مردم درباره کرونا، افزود: تماس با سامانه 3150 موجب می شود مردم علامت شناسی بیماری کرونا را به خوبی یاد بگیرند و با توجه به دسته بندی و ارزیابی وضعیت خود تصمیم بگیرند به کدام مرکز درمانی مراجعه داشته باشند و یا  چگونه در محیط خانواده از خود مراقبت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه باید بار مراجعات مردم به مراکز درمانی توزیع منطقی شود، تأکید کرد: باید ظرفیت های مختلف نظام سلامت به مردم شناسانده شود.

 

کبیر گفت: 97 مرکز بهداشتی درمانی روستایی و 41 مرکز بهداشتی درمانی شهری و حدود یک هزار و 100 مؤسسه  طرف قرارداد با سازمان های بیمه گر در استان گلستان وجود دارد که ظرفیت بالایی در بخش دولتی و خصوصی است و چناچنه مردم بخواهند از این ظرفیت استفاده کنند بار بسیار سبک خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار