معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت که ۹ هزار و ۸۰۰ تن گندم انبار شده سال زراعی قبل کشاورزان این استان با قیمت تضمینی هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال خریداری شد.

۹ هزار و ۸۰۰ تن گندم انبارشده کشاورزان گلستان خریداری شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا افشار پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: خرید تضمینی این مقدار گندم از کشاورزان استان با مجوزه سازمان مرکزی و با دایر کردن ۲ مرکز در کلاله و فاضل آباد از اواخر فروردین آغاز شده بود.

به گفته وی بهای گندم تحویلی کشاورزان به حساب آن ها واریز شده است.

وی در خصوص زمان خرید تضمینی گندم تولید شده سال زراعی جاری در استان هم گفت: این اداره کل با جانمایی مراکز خرید تضمینی از ۳۰ خرداد آماده خرید این محصول از کشاورزان گلستان است.

افشار از گندمکاران گلستان خواست اطلاعات خود و میزان تحویل محصول را در سامانه جهادکشاورزی ثبت کنند تا هنگام تحویل در مراکز خرید تضمینی دچار مشکل نشوند.

طبق گزارش مسوولان سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری ۳۵۳ هزار هکتار زمین در گلستان به زیر کشت گندم رفت که برآورد برداشت محصول از این اراضی یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن است.

سال زراعی قبل در گلستان دست‌کم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از سطح ۲۹۷ هزار هکتار زمین کشاورزی برداشت شد که به دلیل پایین بودن قیمت تضمینی این محصول، ۵۵۰ هزار تن از آن توسط کشاورزان استان به دولت فروخته شد.

قیمت تضمینی سال گذشته گندم هرکیلوگرم ۱۷هزار ریال بود.

 استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است. 

گلستان واقع در شمال کشور،۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار