با وجود مشکلات مالی دولت یازدهم به دلیل اجرای برخی سیاست های نادرست گذشته در حوزه های مختلف و افزایش تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان، دولتمردان با در پیش گرفتن رویه اعتدالی و منطق تا حدود زیادی موفق به پیش بردن امورات کشور و اجرای طرح های عمرانی شدند.

کارنامه دو ساله دولت تدبیر و امید در استان گلستان

به گزارش گلستان24، مردم استان گلستان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، امید زیادی به توسعه و عمران این استان و باز شدن گره ها دارند که با توجه به اقدامات و مصوبات دولت بویژه درجریان سفر آذرماه 93، امیدها مضاعف شده است.

کارنامه دو ساله دولت تدبیر و امید در استان گلستان


مهمترین اقدامات دولت درحوزه های مختلف استان گلستان:


** حوزه سیاسی


مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید دراین حوزه انتخاب دکتر حسن صادقلو بعنوان هفتمین استاندار گلستان که از نیروی های بومی منطقه و مورد تایید نمایندگان مردم این استان درمجلس شورای اسلامی ، تشکل های سیاسی و اجتماعی گلستان و مهمتر از همه آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان است.
درکنار این اقدام دولت، استفاده از نیروهای اقوام و مذاهب اسلامی در منصب های مدیریتی و اجرایی گلستان از جمله انتخاب چهار فرماندار از قوم ترکمن که یکی از آنان از بانوان این قوم و برای نخستین بار در تاریخ سیاسی استان رخ داد و نیز انتخاب یکی از معاونین استاندار از قوم سیستانی بود.
انتخاب معاونین استاندار از مدیران بومی و تعیین حدود مرزی این استان از استان مازندران بویژه درحوزه جزیره 'میانکاله' از دیگر اقدامات قابل توجه دولت تدبیر و امید در گلستان بوده است.


**حوزه اقتصادی


درجریان سفر رییس جمهوری و هیات دولت در آذر 93 برای توسعه و عمران گلستان درحوزه های مختلف 121 پروژه اجرایی با اعتبار 582 میلیارد تومان مصوب شد که می بایست طی سال های 93 و 94 جذب و هزینه شود.
در مجموع از اعتبارات پیش بینی شده، برای 121 پروژه مبلغ 225 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و منابع طبیعی، 59 میلیارد تومان درحوزه حمل و نقل، 50 میلیارد تومان درحوزه انرژی، صنعت و معدن، 29 میلیارد تومان درحوزه مسکن و عمران شهری و 16 میلیارد تومان نیز به حوزه ورزش و جوانان تخصیص یافته است.
مابقی اعتبارات به حوزه فرهنگ و آموزش، حوزه بهداشت، درمان و محیط زیست ، حوادث غیر مترقبه و مابقی به شهرستان های این استان درحوزه اقتصاد تخصیص یافته است.
افتتاح راه آهن ترانزیتی ایران - ترکمنستان و قزاقستان، طرح گردشگری آشوراده، موافقت با ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، احداث کارخانه 2 میلیون تنی فولاد، زهکشی 22 هزار هکتار از مجموع 280 هزار هکتار اراضی کم بازده و شوره زار نواحی شمالی گلستان از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان است.
مشکل پتروشیمی گلستان که از مهمترین خواسته های 93 هزار سهامدار این پروژه بود و دستورات لازم ازسوی ریاست جمهوری برای رفع مشکل صادر شد استاندار گلستان چندی پیش اعلام کرد این پروژه دیگر توجیه اقتصادی ندارد و باید زیرساخت و امکانات آن در مسیر احداث شرکت پترو پالایش که قرار است درآینده ای نزدیک درسایت منطقه آزاد تجاری - صنعتی راه اندازی شود، بکار رود تا علاوه بر توسعه استان، منافع آن نیز عاید سهامداران این پروژه گردد.
بااین حال و با وجود مشکلات مالی دولت، وجود یک هزار و 16 پروژه نیمه تمام به یادگار مانده از دولت قبل با نیاز اعتباری افزون بر 12 هزار میلیارد ریال در گلستان، مسیر رشد و توسعه این استان را کند و شاید دچار اختلال کرده است. 
صرف نظر از پروژه های نیمه تمام فوق و با علم به اینکه پروژه های هفته دولت سال 92 در گلستان متعلق به دولت قبل می باشد، اما در ایام دهه فجر همان سال 607 پروژه عمرانی، اقتصادی و اشتغالزایی با اعتباری بالغ 333 میلیارد تومان دراین استان به بهره برداری یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.
طرح توسعه بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، احداث سالن ورزشی انبارالوم، احداث پیست تارتان دو و میدانی، احداث کارخانه آرد، احداث مخزن دو هزار متر مکعبی، اختصاص مبلغ 17 میلیارد تومان جهت احداث سد آق دکش و کانال های انحرافی آن از مهمترین این پروژه ها بوده است.
به گفته علی اصغر طهماسبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان از مجموع پروژه های دهه فجر 92 تعداد 55 پروژه فرهنگی، عمرانی و اشتغالزا با اعتباری بالغ بر 29 میلیارد تومان درقالب آغاز عملیات اجرایی و بقیه پروژه های افتتاحی بود.
در سایه تلاش و مجاهدت های دولت، استان گلستان درسال 93 شاهد افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی افزون بر یکهزارو 562 پروژه عمرانی، اقتصادی، تولیدی و اشتغالزا بود که به گفته حسن صادقلو استاندار گلستان، از این تعداد 527 پروژه عمرانی، تولیدی، اقتصادی و اشتغالزایی با اعتبار تقریبی 370 میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزارو 610 نفر طی هفته دولت بود ضمن اینکه ازمجموع پروژه های این هفته عملیات اجرایی 61 پروژه آغاز شد.
افتتاح پارک علم و فن آوری گلستان، بهره برداری از یک هزار و 139 واحد مسکن مهر، بهره برداری از 74 طرح عمران شهری توسط شهرداری ها، گاز رسانی به 17 روستا، افتتاح هشت سالن ورزشی، احداث پست برق 63 کیلو وات گمیشان، تکمیل هشت طرح هادی روستایی، احداث کشتارگاه صنعتی دام و احداث یک واحد تولیدی خوارک دام و طیور در فاضل آباد از مهمترین این طرح ها بوده است.
استاندار گلستان همچنین به پروژه های ایام دهه فجر 93 این استان اشاره کرد و افزود: در مجموع دراین ایام 935 پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار تقریبی 449 میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزارو 228 نفر افتتاح و کلنگ زنی شد. 
افتتاح 18 پروژه درحوزه نوسازی و تجهیز مدارس، 32 طرح بنیاد مسکن، 10 طرح ورزشی، 2 پروژه درحوزه دانشگاه علوم پزشکی، 72 پروژه درحوزه جهاد کشاورزی، 11 پروژه درحوزه آب منطقه ای، 42 پروژه درحوزه راه و شهرسازی، 28 پروژه دربخش صنعت و معدن و نیز 132 پروژه در حوزه شرکت برق از مهمترین پروژه های دهه فجر 93 در گلستان بوده است.
در جریان سفر معاون اول رییس جمهور، وزیران جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان محیط زیست و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گلستان در سالجاری نیز 15 طرح صنعتی و کشاورزی با اعتبار تقریبی 90 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
بهره برداری از قطار حومه ای (ریل باس) مسیر گرگان - اینچه برون، افتتاح کارخانه بازیافت کاغذ، افتتاح یکهزارو 495 هکتار آبیاری نوین و افتتاح یک واحد زنجیره ای تولیدی درحوزه مرغ از جمله این پروژه ها بود ضمن اینکه دراین سفر عملیات اجرایی دومین موزه روستایی کشور نیز آغاز شد.
انجام مطالعات، لرزه نگاری درخصوص ذخایر نفت و گاز در گلستان از دیگر اقدامات دولت در این استان بوده است که در صورت رسیدن به این ذخایر، تحولات مهم در توسعه پایدار گلستان رخ خواهد داد.


***حوزه فرهنگی: 


تنوع اقوام و مذاهب اسلامی در نگارستان ایران همواره مدنظر و توجه رسانه های داخلی و خارجی بوده است، برگزاری جشنواره های اقوام، غذاهای سنتی، صنایع دستی و موسیقی و همایش های وحدت و تقریب مذاهب ازجمله مهمترین فعالیت های حوزه فرهنگی این استان طی عمر حدود 2 ساله دولت تدبیر و امید بوده است. 
مهمترین رخداد فرهنگی این دیار را می توان برگزاری هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از 16 تا 19 مهر با حضور نمایندگانی از اقوام 31 استان کشور عنوان کرد.
در این رخداد بزرگ فرهنگی نمایشگاهی با 125 غرفه ویژه صنایع دستی اقوام برپا شد که 45 غرفه آن به هنرمندان و اقوام مختلف ساکن در گلستان اختصاص یافت، حضور 27 گروه موسیقی و اجرای نواهای محلی، برپایی 13 سیاه چادر عشایر و آلاچیق قوم ترکمن از دیگر برنامه های این جشنواره فرهنگی بود. 
در این رخداد فرهنگی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و نمایندگان سیاسی و فرهنگی حدود 20 کشور مقیم ایران نیز حضور داشتند.


***حوزه اجتماعی: 


به گفته مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان: اقدامات و پیگیری های خوبی درحوزه فرهنگی و اجتماعی این استان طی دو سال گذشته صورت گرفته است.
علی نذیری می گوید: پیگیری احداث دهکده های ورزشی در ناهارخوران و نوکنده، پیگیری اجرای طرح های مختلف گردشگری در آشوراده، کبودوال، ساحل بندرگز، گل رامیان، آبشار شیرآباد و تسریع در ایجاد زیرساخت های مناطق نمونه گردشگری استان از مهمترین طرح ها دراین حوزه بوده است. 
وی بازسازی و تکمیل بیمارستان های دزیانی، پنج آذر و طالقانی گرگان، تکمیل و تجهیز بیمارستان های آیت الله طاهری گرگان، پیامبر اعظم گنبد، بندرگز، آزادشهر، مراوه تپه و بیمارستان سوختگی استان و راه اندازی چندین کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در برخی شهرهای گلستان در راستای اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت و نیز احداث و تکمیل فضاهای آموزشی، کمک آموزشی و خوابگاهی مراکز دانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان را از دیگر اقدامات دولت در این استان برشمرد.
نذیری، گرامیداشت مناسبت های ملی و مذهبی و برگزاری جشنواره های مختلف ملی و بین المللی، تشکیل هیات آمنای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و کمک مالی استانداری بمنظور تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان استان در هشت سال دفاع مقدس، برگزاری چهارمین جشنواره سراسری نماز، مساعدت مالی به اعزام کاروان مرقد مطهر امام راحل (ره) به مبلغ پنج میلیارد ریال درسال 94، برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین، جشنواره موسیقی، جشنواره شعر اهل بیت (ع)، برگزاری 70 برنامه فرهنگی طی هفته وحدت و برگزاری پنج هزار برنامه فرهنگی در ایام دهه فجر، مساعدت به اعزام کاروان راهیان نور و فعال سازی کارگروه های تخصصی اجتماعی و فرهنگی در استان و شهرستان ها را از دیگر اقدامات دولت در گلستان برشمرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان اضافه کرد: حضور استاندار در جلسه شورای اجتماعی کشور و بیان مشکلات طرح های سالم سازی درسواحل استان و جذب 11 میلیارد ریال اعتبار دراین زمینه، آغاز عملیات زیرساختی در سواحل، اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت، مقابله با عرضه مواد دخانی و قلیان در استان و تعطیلی 51 واحد صنفی و معدوم نمودن یکهزارو 300 عد قلیان دراین خصوص و تشکیل ستاد صیانت ازحقوق شهروندی و کارگروه های آن درسطح استان و شهرستان ها از دیگر اقدامات در دو سال گذشته بوده است.

ساجد نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار