رئیس اداره ایمنی و حریم راه ‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان اقدامات این اداره کل در خصوص ایمن سازی محورهای استان را تشریح کرد.

نصب۲۰هزارتابلوی مسیرنمادرگلستان/سطح ایمنی عبورومرور ارتقاءمی یابد

به گزارش گلستان ۲۴؛ ایمنی در جاده ها و حمل و نقل از دغدغه های همیشگی جوامع محسوب می شود زیرا با افزایش سطح ایمنی، شاهد کاهش تلفات و آسیب های این حوزه خواهیم بود.

امروزه مردم به واسطه فناوری‌ها و امکانات متعدد بیش از هر زمان دیگری قادر به تردد و حمل و نقل در مسیرهای مختلف هستند. در این میان استفاده از خودروهای شخصی و عمومی برای ترددهای شهری و جاده‌ای، نقش مهمی را ایفا می‌کند که نیاز است عوامل خطرساز به حداقل رسیده و ایمنی افزایش یابد.

سه عامل اصلی زیرساخت های حمل و نقل، خودروها و فرهنگ انسانی در زمینه کاهش آسیب ها و حوادث جاده ای نقش اساسی ایفا می کنند که فرهنگ سازی در این زمینه علاوه بر کاهش مخاطرات، اعتماد و اطمینان به شبکه حمل و نقلی کشور را بالا برده و از طرفی هم به توسعه اقتصادی منجر می شود.

در تقویم رسمی کشور، روز هفتم اردیبهشت به عنوان روز ملی ایمنی در حمل و نقل معرفی شده است، به همین منظور با سعید زنگانه، رئیس اداره ایمنی و حریم راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان گفتگو کردیم که در ذیل خواهد آمد.

* گلستان چه میزان راه دارد؟

گلستان هفت هزار کیلومتر راه (با احتساب جاده های مرزی، روستایی و درون شهری) دارد که پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن در شبکه راه های تحت نظارت راهداری است.

* چه میزان از راه های استان خط کشی شده است؟

در سال ۹۸ حدود هزار کیلومتر از راه های استان خط کشی شده و در مجموع گلستان بیش از هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه دارای خط کشی دارد.

به دلیل اینکه قیمت مواد اولیه و تجهیزات خط کشی بالا رفته بود و این عملیات هم به صورت پیمانی در استان انجام می شد، در سال گذشته با کمک سازمان راهداری کشور یکی از دستگاه های اداره کل را به دستگاه خط کشی تبدیل کردیم تا هزینه ها را کاهش داده و بتوانیم با حداقل هزینه مسافت بیشتری را خط کشی کنیم.

* در خصوص ایمن سازی جاده ها چه اقداماتی در گلستان انجام شده است؟

حفاظ جانبی یکی از اقداماتی است که برای ایمن سازی در سال ۹۸ انجام شد. در این طرح حدود ۶ کیلومتر از راه های بزرگراهی که حفاظ های آن آسیب دیده و ناایمن بود، به صورت نقطه ای برطرف و به حالت اولیه برگشت.

همچنین در حدود ۶ کیلومتر از نقاط پرتگاهی کوهستانی که ۱۰۰ نقطه را شامل می شود با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان حفاظ جانبی ایجاد شد.

در سال گذشته، بریدگی ورسن (کیلومتر پنج جاده گرگان به کردکوی) با استفاده از بلوک ها مفصلی به دوربرگردان ایمن و استاندارد تبدیل شد که اکنون هزینه نگهداری آن هم کمتر شده است.

* چه میزان تابلوی مسیرنما در سال قبل نصب شد؟

در سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ حدود ۲۰ هزار تابلو مسیرنما و خطر نما که به تابلوهای هدایت مسیر معروف است، در راه های گلستان نصب شد.

همچنین اصلاح و بهسازی حدود ۳۰۰ مترمربع تابلوهای اطلاعاتی که ضربه خورده و به دلیل نقص از کارکرد خود خارج شده بود، انجام و حدود ۱۰۰ مترمربع هم تابلو جدید نصب شد.

* در خصوص روشنایی جاده ها توضیح دهید.

۱۷۵ کیلومتر از راه های استان دارای روشنایی بوده و ۳۰ مکان هم به نقطه ای روشن است.

روشنایی از الزامات ایمنی نیست و اولویت روشنایی در مسیرهای بزرگراهی، پرتردد و پرتصادف است. در سال گذشته در جاده روستای مهدی آباد که از نقاط پرتصادف شهرستان علی آبادکتول بود و همچنین روستای رضاآباد روشنایی ایجاد شد.

پروژه روشنایی جاده روستای امامیه هم در دست انجام است که دو کیلومتر از آن روشن شده و به طور کامل در سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

چهار پروژه روشنایی دیگر هم در دست اقدام است و مناقصات آنها در سال ۹۸ انجام شده که شامل تقاطع های پروژه بندرترکمن به آق قلا، کمربندی علی آبادکتول و محور آزادشهر به خوش ییلاق است. این پروژه ها که چهار کیلومتر راه و پنج نقطه را شامل می شود، در سال ۹۹ اجرایی خواهد شد.

هزینه نگهداری روشنایی هم بالا است به عنوان مثال در سال ۹۸، یک و نیم میلیارد تومان هزینه نگهداری روشنایی راه ها و اصلاح و بهینه سازی، رفع عیب شبکه، چراغ ها، تیربرق ها و غیره بوده که در تردد بهتر خودروها موثر است.

* در راستای ایمن سازی بریدگی ها و نقاط پرتصادف چه اقداماتی انجام شده است؟

در سال ۹۸ ابلاغ شده بود که ۱۲ نقطه پرتصادف را برطرف و ایمن کنیم که ۶ نقطه به صورت کامل رفع شده و در سایر نقاط مانند تنگراه، قره قاچ و غیره که نیاز به زیرسازی دارد، در دست اقدام است و امسال انجام خواهد شد.

همچنین در سال ۹۸ مطالعات ایمن سازی بریدگی های ناایمن استان انجام شده تا آنها را به دوربرگردان های ایمن و استاندارد تبدیل کنیم.

یک مطالعه هم در زمینه کاهش ترافیک مسیر نوکنده تا جنگل گلستان انجام شده تا مشخص شود که این مسیر قابلیت تبدیل به بزرگراه را دارد یا خیر؟ با این کار می توانیم یک درجه راه ها را ارتقاء دهیم. هم اکنون مشاور در حال بررسی صرفه اقتصادی این پروژه است.

* صدور مجوز در حریم جاده ها به چه نحوی است؟

صدور مجوز هر نوع ساخت و ساز در حریم راه ها تابع قوانین و دستورالعمل هایی با محوریت توسعه آتی راه ها است و به همین دلیل، صدور بعضی از مجوزها که با کاربردهای خاص در حریم راه ها همخوانی نداشته باشد، لازم الاجرا نیست.

هرگونه خرید و فروش زمین و تغییر کاربری در حریم راه ها نیازمند دریافت استعلام مثبت از اداره ایمنی و حریم راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است که باید قبل از هر استعلام دیگری از سوی ارگان هایی همچون سازمان همیاری شهرداری ها، دهیاری ها، شهرداری ها، جهاد کشاورزی و غیره دریافت شود.

در سال گذشته هزار و ۵۰۰ استعلام حریم از اداره حریم راه ها در خصوص راه دسترسی، فنس کشی و اجرای پروژه گرفته شده که به آن پاسخ دادیم.

 



منبع خبر : خبرگزاری مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار