مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از ادامه عملیات اجرایی تکمیل رواق‌ها و محوطه‌سازی پیرامونی آرامگاه مختومقلی فراغی با اعتبار هفت میلیارد ریال خبر داد.

محوطه‌سازی آرامگاه «مختومقلی فراغی» آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، احمد تجری اظهارکرد: عملیات اجرایی ساماندهی و تکمیل رواق‌ها و محوطه‌سازی پیرامونی مجموعه منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی با اعتبار هفت میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌های استانی در سایت گردشگری مختومقلی فراغی آغاز شد.

وی با اشاره به عملیات پیش‌بینی‌شده در این فاز خاطرنشان: در عملیات اجرایی این فاز تکمیل سنگ‌فرش کف رواق‌های پیرامونی و اجرای و سر درب ورودی ضلع شمالی سایت آرامگاه اجرایی خواهد شد.

تجری یادآور شد: تاکنون مبلغ حدود ۲۲.۵ میلیارد ریال برای طراحی سایت، احداث سازه خرپای فضایی، محوطه‌سازی فضای پیرامون مقبره مختومقلی فراغی به مساحت حدود چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع، احداث سرویس بهداشتی، مرمت المان و اجرای ایزوگام المان مقبره مختومقلی فراغی، محوطه‌سازی شامل اجرای رواق به مساحت حدود ۵۰۰ مترمربع (اجرای ستون، سقف و کف سازی داخل رواق‌ها) تکمیل رواق‌های پیرامونی مقبره مختومقلی، احداث سر درب ورودی شرقی، تکمیل ساختمان نمازخانه و اجرای حدود ۴۰۰ مترمربع سنگ گرانیت کف رواق‌ها از محل اعتبارات این اداره‌کل هزینه شده است.

وی بیان کرد: این اداره‌کل در سال مالی آینده حدود ۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی پیش‌بینی کرده است که در صورت تخصیص، نسبت به تکمیل زیرساخت‌های گردشگری لازم برای رفاه حال مسافران و گردشگران اقدام خواهد شد.

گفتنی است که مختومقلی فراغی شاعر مشهور و بلندآوازه ترکمن یکی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران زبان ترکمن است که در روستای حاجی قوشان گنبد به دنیا آمد و زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود «دولت محمد آزادی» آموخت. فراغی بعدها سفرهای زیادی به خارج از ایران ازجمله به بخارا، خیوه، افغانستان و هندوستان داشت و همچنین دیوان سروده‌های زیبای او به فارسی و انگلیسی و چند زبان دیگر هم ترجمه‌شده است.

آرامگاه فراغی که در روستای «آق تقای» شهرستان مراوه‌تپه در استان گلستان جای دارد و همه‌ساله در زادروز مختومقلی فراغی، جمعیت زیادی از مردم منطقه و مقامات ایرانی و خارجی در آیین باشکوهی که در آرامگاه این شاعر نامی برگزار می‌شود، حضور می‌یابند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار