سرانه تخت‌های بیمارستانی در گلستان، پایین تر از استانداردهای جهانی است، امری که باید مورد توجه مسئولان قرار گرفته و برای تکمیل واحدهای درمانی و احداث واحدهای جدید تلاش کنند.

کمبود تخت بیمارستانی؛ داغ کهنه بهداشت و سلامت مردم گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ همواره با روی دادن بحران و یا وقوع شرایط خاص، نقص و کاستی‌ها و قدرت و ضعف‌ها، خود را نشان می‌دهد لذا درس گرفتن از این تجربیات می‌تواند توان مقابله‌ای در موارد مشابه را افزایش دهد.

یکی از بحران‌هایی که کشور از اسفندماه ۹۸ با آن درگیر شد، بیماری کووید ۱۹ بود که همه گیری آن کمبود امکانات در مراکز درمانی و تخت‌های بیمارستانی را بار دیگر نمایان کرد.

چالشی که گلستان هم با آن درگیر بوده و حتی در پیک بیماری (دهه آخر اسفندماه) که میزان بستری روزانه بیماران در استان به ۳۰۰ نفر رسید، درخواست راه اندازی نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی شد.

در گلستان ۲۵ مرکز درمانی مشغول فعالیت بوده که از این تعداد ۱۶ واحد دولتی و مابقی خصوصی هستند.

در مجموع، تعداد تخت‌های بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان، دو هزار و ۵۰۰ تخت بوده و کل تخت‌های استان با در نظر گرفتن تخت‌های بیمارستان‌های بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و ارتش به سه هزار و ۱۰۰ تخت می‌رسد.

گلستان حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به تعداد تخت‌های بیمارستانی، به ازای هر ۶۴۵ نفر یک تخت وجود دارد و این رقم با استاندارد جهانی که به ازای هر ۲۰۰ نفر یک تخت لازم است، فاصله زیادی دارد.

میزان بالای مراجعان به بیمارستان‌ها در زمان پیک شیوع کرونا و استفاده از حداکثر فضاها در مراکز درمانی و الزام به ادامه روند درمان بیماران در منازل به دلیل کمبود تخت، زنگ خطری برای استان بود که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته و اهتمام جدی در تکمیل واحدهای درمانی و راه اندازی واحدهای جدید داشته باشند.

در اردیبهشت امسال عملیات توسعه‌ای و کلنگ‌زنی دو بیمارستان در شهرستان‌های گرگان و رامیان آغاز شد و این امر می‌تواند نقطه مثبتی در بخش درمان استان باشد.

اما و اگرهای بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی گرگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص برنامه‌های استان در راه‌اندازی واحدهای جدید درمان به خبرنگار مهر گفت: طرح توسعه بیمارستان ۳۱۲ تختخوابی جایگزین پنج آذر گرگان، سوم اردیبهشت ماه در جاده «شصت کلا» آغاز شد.

عبدالرضا فاضل افزود: این بیمارستان با نام «آیت الله طاهری» با مساحت ۵۷ هزار مترمربع در سه طبقه در زمین ۱۲ هکتاری ساخته می‌شود.

فاضل توضیح داد که در سال ۸۸ کلنگ بیمارستان ۳۱۲ تختخوابی در این منطقه به زمین زده شد و عملیات عمرانی با هشت درصد پیشرفت همچنان راکد بود.

وی بیان کرد: مقرر شده بود که این بیمارستان که ۱۱ سال راکد بود از ردیف بودجه‌ای کشور خارج شود که با تلاش مسئولان استان، طی سفر رئیس جمهور، مصوبه بیمارستان اخذ و آن را به ۶۰۰ تخت افزایش دادیم.

فاضل در خصوص بُعد مسافت این بیمارستان از شهر، گفت: دانشگاه و وزارت بهداشت با ساخت این بیمارستان در این فضا موافق نبود اما به دلیل اینکه جابجایی بیمارستان مشکلات حقوقی داشته و دستگاه‌های نظارتی هم با آن موافق نبودند، بنابراین طرح توسعه بیمارستان ۳۱۲ تختخوابی در همین مکان اجرا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: بیمارستان شصت کلاً همان جایگزین پنج آذر است و شروع مجدد این پروژه با تغییر تعداد تخت‌ها اتفاق افتاد.

فاضل در مورد فلسفه بیمارستان هزار تختخوابی که گاهی در سخنان برخی شنیده می‌شود، توضیح داد که در گلستان چیزی به نام بیمارستان هزار تختخوابی وجود نداشته و به دلیل این‌که مجوز دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی (یک ۵۰۰ تختخوابی جایگزین پنج آذر و یک ۵۰۰ تختخوابی هم جایگزین بیمارستان طالقانی) داشتیم، جمع آن را اعلام می‌کردند.

بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی شصت کلاً همان بیمارستان جایگزین پنج آذر استفاضل توضیح داد که مقرر شده بود مجوز بیمارستان جایگزین پنج آذر لغو شده و دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی را در یک مکان بسازند، زیرا از نظر علمی و ترافیکی یک بیمارستان هزار تختخوابی کم هزینه‌تر از دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی است.

وی بیان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و زمان بر بودن کار در آن زمان، آن را به دو بیمارستان ۳۱۲ تختخوابی و ۷۰۰ تختخوابی که قرار بود در جلین احداث شود، تقسیم کردند.

فاضل با اشاره به شروع مجدد پروژه و با تأکید بر این‌که دانشگاه علوم پزشکی با ساخت بیمارستان در شصت کلاً موافق نبود، گفت: دو زمین یکی در جلین و دیگری در مریم‌آباد در نظر گرفته شده بود که به دلایل این‌که جابجایی مشکلات قانونی داشت، دستگاه‌های نظارتی و برنامه و بودجه کشور با آن موافقت نکردند.

وی عنوان کرد که راه دسترسی، آب و برق و سایر خدمات به بیمارستان باید توسط دستگاه‌های متولی ایجاد شود و ما صرفاً بیمارستان را می‌سازیم.

۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: طبق برآوردهای وزارت بهداشت در یک بیمارستان تجهیز شده، در مجموع، ایجاد یک تخت، یک میلیارد تومان هزینه دارد؛ یعنی برای بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فاضل بیان کرد: در تمام ۱۰ سال گذشته برای بیمارستان جایگزین پنج آذر سالی ۵۰۰ میلیون به عنوان نگهداری آن در نظر گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان، برای این بیمارستان در سال جاری ۵۶ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شد، اضافه کرد: پیمانکار پروژه شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت بوده و برخلاف بیمارستان‌های گالیکش، گمیشان و رامیان که توسط علوم پزشکی استان ساخته می‌شود، بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی توسط خود وزارت بهداشت ساخته خواهد شد.

فاضل با بیان اینکه ممکن است پیمانکار، فونداسیون اولیه را قبول نکرده و حتی آن در قسمت دیگری بسازد، گفت که با رأیزنی های انجام شده بیمارستان پنج آذر فعلی را هم نگه داشته و از ظرفیت آنکه ۴۰۰ تخت دارد، استفاده می‌کنیم.

ساخت ۴ بیمارستان در شهرهای گلستان

وی در خصوص بیمارستان‌های در حال تأسیس استان، گفت: یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی در مراوه‌تپه در حال احداث داریم که برآورد می‌شود تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

فاضل ادامه داد: عملیات عمرانی بیمارستان ۹۶ تختخوابی گالیکش هم شروع شده و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد. برای این بیمارستان ۲۳ میلیارد تومان در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی هم اردیبهشت ماه امسال در رامیان کلنگ‌زنی شده و طی دو ماه آینده پیمانکار آن مشخص می‌شود. برای این بیمارستان هم امسال ۱۸ میلیارد تومان بودجه ابلاغ شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: پیمانکار بیمارستان ۹۶ تختخوابی گمیشان هم مشخص شده و از هفته آینده کار گودبرداری آن آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: مجموع این بیمارستان حدود ۴۰۰ تخت بوده و با تعداد تخت‌های بیمارستان جایگزین پنج آذر، هزار تخت در حال احداث داریم.

بیمارستان طالقانی امسال کلنگ‌زنی می‌شود

فاضل در خصوص بیمارستان طالقانی گرگان هم توضیح داد که برای ساخت این بیمارستان به مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ نیاز است که باید توسط برنامه و بودجه و استانداری تصمیم‌گیری شود.

فاضل افزود: اخذ این مصوبه حداقل سه الی پنج سال به طول می‌انجامد لذا ما بنا داریم آن را از ردیف توازن ملی که موازی با کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه است، پیگیری کنیم.

وی با توضیح اینکه بیمارستان‌های گالیکش، رامیان و گمیشان هم از همین طریق در حال انجام است، ادامه داد: به دلیل اینکه بیمارستان طالقانی ۵۰۰ تختخوابی بوده و هزینه بر بوده تصویب آن کار سختی است.

فاضل با بیان اینکه از زمین بیمارستان طالقانی به عنوان آورده دانشگاه می‌شود، اضافه کرد: نقشه بیمارستان آماده و تمام امضاهای کمیسیون بهداشت مجلس اخذ شده و طراحی اولیه آن هم برای ۵۰۰ تخت است.

فاضل تصریح کرد: همه این‌ها منوط به تصمیم‌گیری وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه است تا با این امر موافقت کرده و اگر این صورتجلسه امضا شود، بیمارستان طالقانی در سال ۹۹ کلنگ زنی می‌شود.

فرماندار گرگان هم گفت که برای بیمارستانی جایگزین پنج آذر تاکنون، ۱۷ میلیارد تومان هزینه شده است و امسال حدود ۱۰ درصد اعتبار برای احداث آن گذاشته شده است.

۴۰ درصد اعتبار بیمارستان طاهری توسط خیران تأمین می‌شود

محمد حمیدی با بیان این که زمین آن بیمارستان توسط خیّر اهدا شده بود، اضافه کرد: پیش بینی شده که ۴۰ درصد این بیمارستان توسط خیران تأمین شود.

وی در خصوص ایراداتی که در خصوص دوری راه مطرح است، گفت که این بیمارستان با این حجم در داخل شهر نمی‌توانست، احداث شود و باید در حاشیه شهر ایجاد می‌شد.

حمیدی اضافه کرد که زمین پیشنهادی شهرداری گرگان برای ساخت بیمارستان طالقانی در نظر گرفته خواهد شد و نام وی هم به نام شهید مدافع سلامت «دکتر عباسی» تغییر نام خواهد یافت.

وی در خصوص بیمارستان جلین گفت که آن بیمارستان هنوز اعتبارش مشخص نیست ولی به جای خود باقی بوده و در همان مکان ساخته خواهد شد.

شیوع کرونا و ازدحام بیماران در بیمارستان‌ها و راه‌اندازی نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی نشان داد که تعداد تخت‌های موجود استان، هنگام بحران جوابگو نبوده و نیاز است عزم راسخ‌تری برای بهبود سرانه‌ها شکل

 

ارسال نظر

آخرین اخبار