مدیرکل انتقال خون گلستان گفت که از ۱۰ روز گذشته و با آغاز فرآیند پلاسماگیری از بهبودیافتگان کرونا در استان تاکنون ۲۰ نفر برای اهدای پلاسمای خود به انتقال خون مراجعه کردند.

مراجعه ۲۰ بهبودیافته کرونا در گلستان برای اهدای پلاسما

به گزارش گلستان ۲۴؛ صادق بنی‌عقیل روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اسامی واجدان شرایط از سوی دانشگاه علوم پزشکی به انتقال خون ارسال شده و چشم انتظار همراهی بیشتر هم استانی ها بهبود یافته برای مشارکت در این طرح هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند اهدای پلاسما حدود ۶۰ دقیقه زمان می برد و در این مدت بدون ایجاد کم‌خونی و  ضعف بدنی، دستگاه جداسازی پلاسما از خون که مجهز به ۲ خط مجزا است از یک سو خون از بدن فرد خارج ‌کرده و پس از جدا سازی پلاسمای خون از سوی دیگر مجدد خون را به بدن اهدا کننده باز می گرداند.

وی تاکیدکرد: در تمامی مراحل اهدای پلاسمای خون تمامی پروتکل های استاندارد جهانی اصول بهداشتی که مورد تائید وزارت بهداشت است اجرا می شود. 

وی اظهار داشت: برای هماهنگی بهتر و جبران برخی از لطف این مراجعه کنندگان، هزینه رفت و آمد افراد از هر نقطه گلستان به گرگان جبران خواهد شد.

پلاسما درمانی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا، روشی است که در آن پادتن تولیدشده در بدن بیماران بهبود یافته استخراج‌ شده و به بیمار دیگری که هنوز درگیر کرونا است تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح، بیماران کرونایی که دست کم یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده پس از گذراندن دوره درمان و قرنطینه به صورت داوطلبانه اقدام به اهدای پلاسمای خون خود می‌کنند.

به گفته بنی عقیل پلاسما درمانی خطری برای اهدا کننده پلاسما ندارد و این فرایند در شرایط استریل توسط دستگاه پلاسمافرز انجام می‌شود.

 مدیرکل انتقال خون گلستان همچنین تاکید کرد که بر اثر شیوع کرونا ذخایر خونی استان نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار