معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه هر خانواده یک سفیر سلامت داشته باشد، گفت: سالانه در ایران 92 هزار مورد جدید سرطان و 300 هزار بیمار بهبودیافته وجود دارد.

یک سوم سرطان ها در صورت تشخیص زودرس قابل معالجه و درمان هستند

به گزارش گلستان24؛سراج‎الدین عارف‎نیا پیش از ظهر امروز در همایش استانی مبارزه با سرطان با محوریت «من می‎توانم- ما می‎توانیم» در گرگان اظهار کرد: سرطان یکی از بیماری‎های غیر واگیر است و 76 درصد علت مرگ و میر انسان‎ها را بیماری‎های غیرواگیر تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه 46 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلب و عروق است، تصریح کرد: بیماری‎های قلبی عروقی با ورزش کردن و کنترل دیابت قابل پیشگیری است، 13 درصد کانسر نیز دومین علت مرگ و میر را به خود اختصاص می‎دهد که با خودمراقبتی و امید قابل درمان و پیشگیری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان درخت بیماری‎ها را در سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی مزمن، اختلالات روانی و آسیب‌ها نام برد و افزود: سالانه در ایران 92 هزار مورد جدید سرطان و 300 هزار بیمار بهبودیافته وجود دارد.

عارف‎نیا با بیان اینکه در حال حاضر 20 میلیون نفر با سرطان زندگی می‌کنند، گفت: 43 درصد مرگ ناشی از سرطان به علت سیگار تغذیه و عفونت است.

وی بیان کرد: 80 درصد سرطان ریه در آقایان و 45 درصد در خانم‌ها به علت سیگار است، یک سوم سرطان ها در صورت تشخیص زودرس قابل معالجه و درمان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی، رعایت رژیم غذایی، نگهداشتن وزن در حد طبیعی، فعالیت‌های ورزشی منظم، محدودیت مواجهه با عوامل شغلی، جلوگیری از مواجهه طولانی با نور آفتاب از عوامل پیشگیری از بروز سرطان است.

عارف‎نیا ابراز کرد: به طور کلی باید به افراد آموزش داده شود که سرطان قابل پیشگیری است، ما در استان سفیران سلامت خانوار، دانش‌آموز، دانشجو و طلاب داریم در سال جاری 3 هزار و 141 نفر آموزش‎های لازم در زمینه سرطان را فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه 22 گروه خودیار سرطان در گلستان وجود دارد، گفت: 150 نفر عضو گروه‎های جلسه آموزشی در استان هستند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار