روابط عمومی برخی دستگاه‎‎‌های اجرایی استان گلستان با وجود تجهیز به ابزار مدرن و امکانات روزآمد، به دلیل پیروی از تفکرات کهنه و مقاومت در برابر اندیشه‌های جدید ارتباطی در شناسایی نیاز مخاطبان دچار چالش شده و برای دست‌یابی به اهداف سازمانی و اقناع افکار عمومی راه طولانی در پیش دارند.

کهنگی در ظاهر روابط عمومی‌های نونوار گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، پیش‌کسوتان روابط عمومی موفقیت در این عرصه را معجونی از تلفیق شور و علاقه با این شغل می دانند اما زندگی در هزاره سوم پیش نیازهایی دارد که بر خلاف گفته استخوان خرد کرده های روابط عمومی، به جای شور و عشق باید با فراگرفتن آموزه های علمی و تحصیلات آکادمیک به آن پرداخت.

سکون و ایستایی یکی از ویژگی‌های است که مدیران روابط عمومی برای رسیدن به موفقیت باید از آن پرهیز کنند اما این خصلت در روابط عمومی برخی دستگاه های اجرایی گلستان به عادتی مرسوم تبدیل شده و آن ها به جای برنامه ریزی برای جهت دهی افکار عمومی و تلاش برای هدایت جامعه، به انتظار رخ دادن اتفاقی می مانند تا شاید از آن برای پربار کردن آمار و عملکرد خود استفاده کنند.

دورشدن از روزمرگی و تدوین برنامه هایی با چشم انداز میان و بلندمدت برای تعیین راهبردهای متناسب با مطالبات جامعه باید به یک رویکرد واحد در بین روابط عمومی ها تبدیل شود که اثری از آن در برخی دستگاه های اجرایی گلستان دیده نمی‌شود.

برخی روابط عمومی‌های گلستان در دهه اخیر هم‌راستای توسعه فناوری، به ابزار مدرن مجهز شده و بخش زیادی از فعالیت‌های جامع خود را به صورت غیرحضوری و در قالب الکترونیکی ارایه می‌کنند.

با این وجود تعداد دیگری از روابط عمومی های دستگاه های اجرایی گلستان با وجود صرف هزینه فراوان برای خرید ابزار و لوازمی مانند دوربین های گران قیمت و سیستم های رایانه پیشرفته برای نوشتن چند خط خبر از یک جلسه رسمی دست به دامن خبرنگاران رسانه ها می شوند و بی توجه به ضرورت حفظ اصالت خبر در وابستگی موضوعی به سازمان متبوع خود، کپی نوشته های یک خبرنگار و الصاق چند عکس و انتشار گسترده آن در فضای مجازی را نهایت بهره وری خود دانسته و از آن به عنوان ارتباط نزدیک خود با رسانه ها یاد می کنند.

در این شرایط است که هزینه های گزاف برخی دستگاه ها برای تجهیز بخش روابط عمومی به تجهیزات روزآمد به بیراهه می رود و تاثیری در  رسیدن به اهداف بنیادین روابط عمومی آن سازمان ایجاد نخواهد کرد.

برخی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی گلستان دچار روزمرگی شده و با سوءاستفاده از فرصت ارائه شده توسط شبکه های مجازی برای ارسال سریع و وسیع اخبار و اطلاعات، به تولید عکس از اقدامات و فعالیت های سازمان متبوع بسنده کرده و به لزوم ارائه شیوه های جدید ارتباطی و اطلاع رسانی، گفتمان سازی و مهندسی افکار عمومی توجه نمی‌کنند.

گوبا ایجاد کانال های تلگرامی یا واتس آپ و اینستاگرام سبب شده که در ظاهری روتوش شده و شیک رویکردهای تکراری دهه های پیشین مانند نصب پارچه در مناسبت ها در دستور کار روابط عمومی ها باقی بماند و تلاش برای پویایی و بالندگی هر سازمان با نوزایی ایده‌های خلاق توسط مسولان روابط عمومی نایده گرفته شود.

علاوه بر ویژگی‌های اخلاقی و ارتباطی برای داشتن یک روابط عمومی خوب، فعالان روابط عمومی باید دارای تفکر خلاق هم باشند.

تکیه بر آموزه های تکراری متکی به خلق خبرهای بدون جذابیت و نصب بنرهای گوناگون در مناسبت ها، توان اقناع مخاطبان امروزی را ندارد و سیل اطلاعات نامنظم ارایه شده در فضای مجازی دشواری مسوولیت روابط عمومی ها را چند برابر کرده است.

روابط عمومی‌های گلستان اگر در فضای جدید رسانه‌های مجازی درگیر تولید و انتشار چند خبر شوند نخواهند توانست در بحران‌ها با  اتخاذ تصمیمات درست به  زدودن غبار شائبه از سازمان های متبوع کمک کنند و بی گمان در جنگ رسانه ای قافیه را به رقیبان خواهند باخت.

تعدد خبرهای دستگاه ها در یک موضوع واحد در بحران هایی مانند سیل پارسال و شیوع کرونا در سال جدید نمونه از آخرین چند دستگی های روابط عمومی دستگاه های اجرایی گلستان بود که تداوم آن منجر به بی اعتمادی مخاطبان خواهد شد.

گسترش روز افزون و سربرآوردن رسانه های جدید موجب شده مخاطب امروز کنجکاو و جستجوگر باشد و هر پیام و تبلیغی را به راحتی نپذیرد که تکرار این اتفاقات، کار روابط عمومی ها را برای برقراری ارتباط دو سویه با مخاطبان برای نیازسنجی و اقناع آن ها دشوار خواهد کرد.

در عـصر حاضر استراتژی ارتباطات بر مسایلی چون گسترش سواد، توسعه وسایل‌ ارتـباط جمعی‌ و سـهولت‌ در حمل‌ونقل و جابه جایی و انتقال تجارب و دانسته‌های‌ بشری تکیه و تأکید دارد که به نظر می رسد هیچ کدام از این عناصر جایگاهی در  برخی روابط عمومی های گلستان ندارد.

به همه این مسائل باید ضعف در ارتباط با مشتریان و جامعه هدف دستگاههای اجرایی و لزوم ارتباط دوسویه آنها با مدیران بالادستی و نیز ناتوانی یا کم توانی به مشاوره‌های روزآمد و موضوعاتی از این دست را به دیگر ضعف‌های روابط عمومی‌ها در استان گلستان اضافه کرد.

امید می‌رود روابط عمومی‌های پرتلاش و کارآمد استان گلستان به یاری دیگر همکاران خود بشتابند. 

برای اجرای این مهم نقش و کارکرد روابط عمومی استانداری گلستان به عنوان پیشران؛ حائز اهمیت صدچندان است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار