عرب احمدی گفت: تاکنون کشاورزان شهرستان آق قلا بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ تن کلزا را به مراکز خرید تحویل دادند.

خرید تضمینی ۲۷۰۰ تن محصول کلزا از کشاورزان آق قلایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، «علی اکبر عرب احمدی» صبح امروز (جمعه 9 خرداد) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: کشاورزان شهرستان آق قلا در حال برداشت محصولات زراعی پاییزه هستند.

 

مدیر جهاد کشاورزی آق قلا ادامه داد: کشاورزان شهرستان آق قلا به ویژه در نوارهای شمالی استان در حال برداشت کلزا و جو هستند و مراکز خرید تضمینی شهرستان در حال دریافت این محصولات از کشاورزان هستند.

 

عرب احمدی بیان کرد: در حال حاضر سه مرکز خرید فعال در سطح شهرستان آق قلا نسبت به خرید محصولات کشاورزی در شهرستان اقدام می کنند.

 

وی افزود: تاکنون کشاورزان بالغ بر دو هزار و 700 تن کلزا را به مراکز خرید تحویل دادند و در سطح شهرستان سه هزار و 600 هکتار کلزا کشت شده است.

 

مدیرجهاد کشاورزی آق قلا از کشاوزان خواست از کمباین هایی برای برداشت محصولات کشاورزی استفاده کنند که دارای معاینه فنی باشد و گفت: حضور مستمر کشاورز در مزرعه در حال برداشت بسیار حائز اهمیت است، در واقع کشاورز باید در پشت کمباین حرکت کند و میزان ضایعات و ریزش محصول را بررسی کند و در صورت لزوم برای جلوگیری از هدررفت محصول اقدامات لازم را انجام دهد.

 

عرب احمدی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری امسال را به نام جهش تولید نامگذاری کردند و امیدواریم کشاورزان محصول را به مراکز خرید تحویل دهند و از فروش به واسطه خودداری کنند.

 

وی افزود: در سال های گذشته برخی از کشاورزان پس از برداشت محصول نسبت به آتش زدن بقایای گیاهی اقدام می کردند که این مهم در سال های اخیر با توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 

مدیرجهاد کشاورزی آق قلا متذکر شد: کشاورزان با آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع مواد آلی خاک را از بین می برند و آتش باعث می شود که حاصلخیزی خاک از دست برود و میکروارگانیسم خاک نیز نابود شوند.

 

عرب احمدی با بیان اینکه کاهش پوشش گیاهی و جاری شدن رواناب از دیگر آثار مخرب آتش زدن بقایای گیاهی است، تأکید کرد: از سویی دیگر آتش زدن بقایای گیاهی آلودگی هوا را همراه دارد و ممکن است این  آتش به جنگل ها و مراتع  نیز سرایت کند.

 

وی بیان کرد: استفاده از ادوات خاکورزی حفاظتی می تواند به کشاورزان کمک کند تا با حداقل انجام کار، کشت تابستانه خود را انجام دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار