جمعی از کشاورزان شهرستان بندرترکمن در غرب گلستان از کمبود کمباین برای برداشت محصول جو و گندم گلایه کرده و آن را عاملی برای وارد شدن خسارت ناشی از افزایش هزینه نگهداری و تاخیر در آغاز کشت بعدی در مزارع خود می‌دانند.

تامین کمباین، دغدغه کشاورزان بندرترکمن در فصل برداشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کشاورزان بندرترکمن پس از سپری کردن دوره خشکسالی شدید در زمستان سال گذشته که موجب کاهش سبز شدن مزارع گندم و جو شد در ماه های نخست امسال با بارش مطلوب باران به برداشت محصول مناسب از مزارع خود امیدوارتر شدند.

بارش های بهاری سبب شد میزان تولید از مزارع گندم جو و کلزا در بندرترکمن به حد نرمال و متوسط برسد اما کشاورزان این منطقه در فصل برداشت با معضل دیگری دست به گریبان هستند.

زارعان یکی از روستاهای شمالی بندرترکمن به ایرنا گفت: همه ساله از اواخر اردیبهشت تا دهه نخست خرداد برداشت جو در منطقه به اتمام می‌رسید و سپس برداشت جو آغاز می شد اما شرایط آب و هوایی خاص امسال به ویژه کم‌آبی های ابتدایی زمستان، زمان برداشت جو را به تاخیر انداخت که در نتیجه آن، زمان برداشت جو و گندم در منطقه تداخل پیدا کرد.

یحیی خدیور گفت: تعداد کمباین‌های منطقه نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و این وسایل برای برداشت محصول راهی شهرهای همجوار و یا استان های دیگر شدند.

وی گفت: پس از چند روز تلاش با نرخ هر هکتار ۲۵۰ هزار تومان کمباین برای برداشت جو پیدا کردم اما بسیاری از کشاورزان منطقه با وجود رسیدن محصول امیدی به پیدا کردن کمباین ندارند.

محمد بردی‌خواجه یکی دیگر از کشاورزان بندرترکمن به ایرنا گفت: با وجود این که کمباین‌داران منطقه از سوخت و خدمات دولتی بندرترکمن استفاده می کنند اما به دلیل گسترده تر بودن مزارع آق قلا و گنبد، برای برداشت محصول راهی این شهرها می شوند.

وی از نبود کمباین کافی در منطقه گلایه کرد و گفت: باید نظارت بر نحوه فعالیت و حضور کمباین ها و قیمت گذاری آنها بیشتر شود زیرا چشم امید کشاورزان منطقه به برداشت گندم و جو است که اگر به موقع برداشت نشود بر اثر طوفان و یا بارش باران تمام دسترنج آن ها از بین خواهد رفت

فرماندار شهرستان ترکمن در این زمینه معتقد است: در منطقه موضوع کمبود کمباین وجود ندارد.

الیاس هیوه چی افزود: کمیته ویژه برداشت محصول کشاورزی در شهرستان ایجاد شده و این کمیته به صورت ۲۴ ساعته در خدمت کشاورزان منطقه است تا هرگونه مشکل در حوزه برداشت محصول از جمله کمبود ادوات برداشت مانند کمباین را رسیدگی و برطرف کند.

وی افزود: برای سهولت در کار برداشت محصول گندم جو و کلزا در منطقه هماهنگی های لازم با ادارات متولی صورت گرفته تا کمباین‌های بدون پلاک در فصل برداشت مشکلی برای تردد در جاده ها نداشته باشد.

 مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ترکمن نیز از حضور ۳۵۰ کمباین در منطقه خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۷۵ کمباین معاینه فنی دارند و به تعداد کمباین های منطقه نیز ماهانه سه هزار لیتر سوخت در نظر گرفته شده تا مشکلی در ارائه خدمات برداشت وجود نداشته باشد.

عبدالصالح کرنژاد ادامه داد: به جز بندرترکمن در گمیشان نیز حدود ۷۰۰ دستگاه کمباین وجود دارد که امکان پوشش مزارع زراعی شمال شهرستان بندرترکمن را فراهم آورده است .

وی به خرید بالاتر از قیمت تضمینی جو توسط برخی شرکت تعاونی های منطقه اشاره کرد و گفت که در نتیجه آن، کشاورزان اشتیاقی برای تحویل جو به مراکز خرید تضمینی ندارند.

وی گفت: ۱۷۳ هزار تن انبار و سیلو در بندرترکمن قابلیت ذخیره سازی گندم و جو را دارند.

بندرترکمن در غرب استان گلستان حدود ۲۴ هزار هکتار مزرعه گندم، کلزا و جو دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار