عباسی با اشاره به مزایای فراوان خشکه کاری برنج، گفت: خشکه کاری برنج علاوه بر کاهش هزینه ها در کشت برنج موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود.

مزایای خشکه کاری برنج؛ از صرفه جویی در مصرف آب تا کاهش هزینه ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، «محمدرضا عباسی» صبح امروز (جمعه 16 خرداد) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در روش خشکه کاری برنج عملیات اضافه که خاک را تخریب می کند از مزارع حذف می شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: در روش معمول تهیه خزانه و تخریب ساختمان خاک در دستور کار قرار می گیرد که این اقدامات در اراضی نسق و مزارع نوار شمالی استان که امکان کشت سایر محصولات کشاورزی میسر نیست انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: در حدود 10 هزار هکتار از اراضی نسق و 60 هزار هکتار از غیرنسق در استان گلستان شالی کشت می شود و تنها در 2 هزار هکتار از اراضی نسق امکان کشت دوم محصول فراهم نمی شود.

 

عباسی یادآور شد: در روش معمول کشت شالی سختی کار زیاد است، از طرفی تخریب خاک، تحمیل هزینه های اضافه بر دست کشاورز و به خطر افتادن سلامت خانواده شالی کار از دیگر معایب این روش است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان اضافه کرد: در روش آبی کشت برنج، کشاورز مجبور است برای رسیدگی به محصول به صورت مداوم در مزرعه حضور داشته باشد و این مسئله ضمن آنکه موجب بروز برخی بیماری ها مانند روماتیسم، سرطان و غیره می شود سموم محلول در آب نیز برای شالی کاران خطرناک است.

 

وی خاطرنشان کرد: تغییر روش کشت برنج علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب مزایای دیگری هم به همراه دارد که این مهم موجب شد دستورالعمل جدیدی تحت عنوان خشکه کاری برای کشت برنج ارائه شود.

 

عباسی ابراز داشت: با خشکه کاری برنج ساختمان خاک حفظ می شود و کشاورز برای کشت محصول بعدی دچار مشکل نخواهد شد، از طرفی خشکه کاری برنج به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز ندارد و روش آبیاری نیز از طریق تناوبی و کم فشار قابل انجام است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان، کاهش مصرف سموم و کاهش آفات و بیماری های گیاهی را از مزایای خشکه کاری برنج خواند و افزود: ممکن است در روش خشکه کاری برنج کاهش عملکرد داشته باشیم اما در این روش هزینه ها با کاهش محسوسی همراه است.

 

وی از کشاورزان خواست در کشت برنج استفاده از کود سولفات آلومینیوم را در دستور کار قرار دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار