افزایش قیمت ادوات و عدم کنترل و نظارت بر روی قیمت ادوات کشاورزی موجب فاصله گرفتن از مکانیزاسیون شده و همین عامل باعث می‎شود کشاورزان به روش‎های سنتی معمول که ضربه‎های جبران‌ناپذیری را به منابع آب و خاک وارد می‎کند، روی آورند.

افزایش قیمت ادوات کشاورزی؛ تهدیدی برای روی آوردن کشاورزان به روش‎های سنتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، در حالی که طی سال‎های اخیر تمام تلاش مسوولان در حوزه کشاورزی به ترغیب کشاورزان برای پیش رفتن به سمت مکانیزاسیون متمرکز شده است تا شاهد کشاورزی اقتصادی و دارای ارزش افزوده باشیم اما قیمت افسار گسیخته ادوات کشاورزی و از سویی پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی در یکی دو سال گذشته موجب شده تا کشاورزان توانایی استفاده از ادوات به روز را نداشته باشند.

به گفته کارشناسان، افزایش قیمت ادوات و عدم کنترل و نظارت بر روی قیمت ادوات کشاورزی موجب فاصله گرفتن از مکانیزاسیون شده و همین عامل باعث می‎شود کشاورزان به روش‎های سنتی معمول که ضربه‎های جبران‌ناپذیری را به منابع آب و خاک وارد می‎کند روی آورند.

* هزینه بالای تأمین مواد اولیه، دلیل افزایش قیمت ادوات کشاورزی

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‎های کشاورزی ایران در آخرین گفتگوی خود با خبرنگاران دلیل اصلی افزایش قیمت ادوات کشاورزی را بالا بودن قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران عنوان کرد.

حمیدرضا نامی با بیان اینکه ۹۵ درصد از مواد اولیه تولید ماشین‌آلات کشاورزی فولاد است، افزود: صنعتگران از طرفی تحت فشار قیمت تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود و از طرفی تحت فشار دولت برای عدم افزایش قیمت هستند با این وجود به دلیل افزایش هزینه‎های تمام شده و مواد اولیه تولیدکننده مجبور به افزایش قیمت ادوات هستیم.

وی بیان کرد: با افزایش قیمت میزان فروش کمتر می‎شود و خسارت و ضررهای این افزایش قیمت متوجه کشاورز و کارخانه‌دار است که در نهایت شاهد تعطیلی و تصمیم به عدم تولید و از سویی روی آوردن به روش‎های سنتی کشاورزی بدون در نظر گرفتن فرسایش خاک و هدر رفت آب هستیم‌.

بنابر گفته رئیس هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‎های کشاورزی ایران، دولت باید در ساخت و تأمین ماشین آلات کشاورزی همکاری و حمایت لازم را داشته باشد.نامی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت  و در شرایطی که دولت شرکت‎های تولید کننده را به حال خود رها کرده و آنها برای تأمین مواد اولیه خود مجبور هستند به بازار آزاد روی آورند نمی‎توان انتظار عدم افزایش قیمت را داشت.

* افزایش قیمت ادوات کشاورزی بر قیمت فروش محصولات لحاظ شود

بدون تردید یکی از تأثیرات افزایش قیمت ادوات کشاورزی روی آوردن کشاورزان به شیوه‎های سنتی است که این امر خود پیامدهای منفی بسیاری را به همراه دارد.

در همین رابطه یک کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: خوشبختانه با اطلاع رسانی‎های مناسب در حوزه رسانه و تلاش مسوولان طی چند سال اخیر تعداد قابل توجهی از کشاورزان گلستانی به سمت مکانیزاسیون ترغیب شدند در حالی که آمار بیانگر وضعیت نسبتأ خوب گلستان در بحث مکانیزاسیون و جذب اعتبارات در این خصوص بود اما افزایش قیمت ادوات کشاورزی و از سویی افزایش قیمت نهاده‎ها موجب شد تا کشاورزان برخلاف میل باطنی خود از خرید ادوات خودداری کنند.

مهدی محمدی تصریح کرد: مکانیزاسیون موجب افزایش عملکرد در هکتار، کاهش هزینه و اقتصادی شدن کشاورزی خواهد شد کشاورز به این مباحث به خوبی آگاهی دارد بدون تردید وی بیش از مسوولان برای استفاده از ادوات به روز مشتاق است اما قیمت بالای ادوات در کنار بقیه افزایش هزینه‎ها موجب شده تا کشاورز خرید ادوات را یک هزینه اضافی بپندارد چرا که در زمان برداشت، محصولات با قیمت بسیار پایین خریداری می‎شود.

*دولت باید حامی کشاورز و تولیدکننده باشد

وی با بیان اینکه کلید توسعه در بخش کشاورزی مکانیزاسیون است، افزود: سال‌هاست کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه سرمایه‌گذاری‎های مناسبی انجام می‎دهند و البته نتیجه این کار خود را در افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد اشتغال و تأمین امنیت غذایی شاهد هستند.

به گفته کارشناس کشاورزی با توسعه مکانیزاسیون شاهد افزایش راندمان تولید خواهیم بود اما در شرایط فعلی نمی‎توان انگشت اتهام را تنها به سوی تولیدکننده ادوات کشاورزی نشانه گرفت چرا که وقتی تولیدکننده مواد اولیه خود را با قیمت بالا تهیه می‎کند مجبور به فروش با قیمت بالا نیز خواهد بود در این وضعیت باید دولت حامی تولیدکننده و کشاورز باشد  تا این دو قشر متوجه ضرر نشوند.

محمدی خاطرنشان کرد: کشاورز در فرایند تولید مجبور به تقبل تمام هزینه‌هاست اما این افزایش هزینه در افزایش قیمت محصولات لحاظ نمی‎شود این امر موجب عدم صرفه اقتصادی فعالیت کشاورزی خواهد شد در واقع مکانیزاسیون به افزایش بهره‎وری و بازدهی کشاورزی کمک می‌کند اگر نتوانیم شرایط مناسب برای کشاورزی مکانیزاسیون را فراهم کنیم کشاورز مجبور می‎شود برای ادامه فعالیت خود به روش‎های سنتی روی آورد که این امر در شرایطی که کشور با بحران کم آبی دست به گریبان است چندان مناسب نخواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار