بیشتر از یک سال از سیل فروردین‌ماه سال قبل می‌گذرد و مسئولان قول داده‌اند تا مدارس این مناطق را که در اثر این حادثه تخریب شده بود تا آخر امسال نوسازی و مهیای میزبانی از دانش‌آموزان کنند.

استان گلستان یک سال پس از سیل| مدارس سیل‌زده تا پایان امسال نوسازی می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، فروردین‌ماه سال گذشته که سیل به راه افتاد فقط زمین‌های کشاورزی و خانه‌ها را زیرآب نبُرد بلکه در مسیرش که 3 شهر و افزون بر 400 روستا را شامل می‌شد، به هرآنچه که بود و نبود خسارت زد.

مدارس هم مانند اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها، زیرآب رفتند. تعداد زیادی آسیب دیدند و تعدادی هم تخریب شدند. حجم تخریب‌ها و خسارت‌ها تا حدی بود که دولت به تنهایی قادر به جبران آن نبود، این بود که خیران یک بار دیگر پای کار آمدند تا کم و کسری‌ها را جبران کنند.

گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی و برخی بانک‌ها نیز وارد میدان شدند تا باری از دوش دولت و مردم مناطق سیل‌زده بردارند. همه مدارس آسیب‌دیده در چندماه تعمیر و بازگشایی شد. اما برخی مدارس که از قبل هم مشکلاتی داشتند وضعیت دیگری دارند.

یاسر لیوانی مدیرکل نوسازی‌، توسعه و تجهیز مدارس گلستان آخرین وضعیت بازسازی در مناطق سیل‌زده استان را تشریح کرد.

وی با یادآوری خسارت سیل به تعداد زیادی از مدارس شهری و روستایی استان اظهار داشت: 302 مدرسه در سیل سال گذشته خسارت جزئی و کلی دید و 24 مدرسه نیز به‌طور کامل تخریب شد. با کمک سپاه و بسیج همه مدارسی که خسارت دیده بودند تا قبل از مهر سال قبل تعمیر و مهیای میزبانی از دانش‌آموزان شدند.

مدیرکل نوسازی‌، توسعه و تجهیز مدارس استان ادامه داد: ساخت 24 مدرسه‌ای که تخریب شده بود از سال قبل آغاز شد و تا مهرماه امسال 20 مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش می‌شود. این مدارس عمدتا 5، 6 کلاسه هستند و با کمک خیران و اعتبارات دولتی در دست ساخت قرار دارند.

وی گفت: 4 پروژه در قالب مجتمع‌های آموزشی که دارای 18 و 24 کلاس هستند در شهرهای سیل‌زده استان در حال ساخت است. این مدارس به مهرماه امسال نمی‌رسد اما قول می‌دهیم تا آخر امسال آن را بسازیم و تحویل دهیم.

لیوانی درباره اعتبارات بازسازی و نوسازی مدارس سیل‌زده استان بیان داشت: تعهد خیران برای بازسازی مدارس سیل‌زده 42 میلیارد تومان است و علاوه بر این تاکنون 42 میلیارد تومان در قالب اعتبارات حوادثی و 20 میلیارد تومان هم از سایر اعتبارات دولتی برای تعمیر و ساخت مدارس استان اختصاص پیدا کرده است. ضمن اینکه ما منتظر اعتبارات امسال هم هستیم که بخشی از آن را صرف ساخت مدارس سیل‌زده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سیل سال گذشته سبب شد تا بسیاری از مدارس به ویژه در شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان تعمیر و بازسازی شوند، گفت: تعهد خیران حدود 50 میلیارد تومان است که بخشی از آن علاوه بر مدارس سیل‌زده، در سایر پروژه‌ها نیز هزینه می‌شود.

به گفته وی از 12 هزار و 400 کلاس درسی که در استان وجود دارد 42 درصد آنها ناایمن است. از این تعداد حدود 16 درصد کلاس‌ها باید تخریب و بازسازی شود و بقیه نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار