گروه استان‌ها- با اینکه دولت به‌صورت تضمینی گندم کشاورزان را خریداری می‌کند اما به‌علت تأخیر در پرداخت پول کشاورزان گلستانی تمایل چندانی برای فروش محصول خود به دولت ندارند.

گندمکاران استان گلستان به‌دنبال بدقولی‌های دولت بی‌اعتماد شده‌اند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، چند سالی هست که موضوعات مربوط به خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم و تأخیر در پرداخت وجه محصول سبب بی‌اعتمادی کشاورزان شده است. کشاورزان محصولی که ماه‌ها برای آن زحمت کشیده‌اند برداشت و تحویل دولت می‌دهند اما ماه‌ها طول می‌کشد تا بتوانند پول محصول خود را دریافت کنند.

همین موضوع سبب شده در سال‌های اخیر کشاورزان گندمکار علاقه زیادی به تحویل محصول به مراکز دولتی نداشته باشند. موضوعی که در برخی زمان‌ها مانند سال گذشته کشور را دچار مشکل می‌کند و دولت ناچار به واردات گندم می‌شود.

گلستان 12 درصد تولید و با کیفیت‌ترین گندم کشور را دارد، عدم رغبت کشاورزان این استان برای فروش محصول خود به دولت، حتی می‌تواند امنیت غذایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این در حالی است که دولت می‌تواند از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم، نقدینگی موردنیاز را تأمین کند تا در فصل برداشت محصول کشاورزان دست خالی و سر دولت هم بی‌کلاه نماند.

علیقلی ایمانی دبیر خانه کشاورز استان گلستان درباره وضعیت به‌وجود آمده برای مطالبات کشاورزان انتقاد دارد و معتقد است بدقولی‌های دولت سبب بی‌اعتمادی کشاورزان شده است.

منصور صیادی سرپرست غله و خدمات بازرگانی گلستان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: براساس پیش‌بینی‌های جهاد کشاورزی امسال یک میلیون و 278 هزار تن گندم در استان تولید می‌شود که برای خرید محصول کشاورزان 100 مرکز خرید در سراسر استان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: تاکنون 210 هزار تن محصول تحویل مراکز خرید شده است و پیش‌بینی ما این است حدود 700 تا 800 هزار تن محصول خریداری شود. بخشی از محصول نیز به بخش خصوصی فروخته می‌شود.

صیادی با بیان اینکه پولی به گندمکاران استان پرداخت نشده است گفت: تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید تضمینی محصول برعهده دولت است ما نیز پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران هستیم.

مختار مهاجر رئیس جهاد کشاورزی استان نیز گفته 355 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص داشت که تاکنون 40 درصد مزارع برداشت شده است.

این گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گواه این است که حدود 500 هزار تن محصول در استان برداشت شده که کشاورزان فقط 210 هزار تن آن را به دولت فروخته‌اند.

مهاجر از کشاورزان خواست برای کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها کشاورزان محصول خود را به مراکز دولتی تحویل دهند.

اما کشاورزان دغدغه‎های جدی و مهمی مانند پرداخت اقساط وام‌ها و تأمین هزینه برای کشت دوم را دارند.

یکی از کشاورزان گندمکار استان در این باره به خبرنگار ما گفت: هر سال موقع برداشت محصول بدبختی‌ ما کشاورزان هم شروع می‌شود. محصولی که چند ماه برایش زحمت کشیدیم و منتظر بودیم تا پولش را بگیریم و مشکلاتمان را برطرف کنیم، به دولت تحویل دادیم اما معلوم نیست دولت چه زمانی پول ما را می‌دهد.

نقی خیرخواه بیان داشت: کشاورزانی که گندم خود را به کارخانه‌های خصوصی می‌دهند خیلی زود به پول خود می‌رسند اما ما باید چندماه منتظر بمانیم یا اینکه پول محصولمان را در چند نوبت از دولت بگیریم. وقتی یک روز قسط بانک ما تأخیر داشته باشد، باید جریمه بدهیم اما چرا دولت که قرار است بعد از چندماه پول ما را بدهد چرا سودش را نمی‌پردازد.

وی ادامه داد: الان فصل کاشت شالی است و ما باید زمین خود را آماده کنم، هزینه‌های کشت را چه کسی پرداخت می‌کند. دست کشاورز همیشه خالی و جلوی این و آن دراز است در حالی که اگر دولت به قول‌هایش عمل کند، دیگر نیازی به وام و قرض گرفتن نیست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار