تقریبا یک سال از عنایت و دستور مقام معظم رهبری برای رسیدگی به روستای زیارت می گذرد اما هنوز آب از آب تکان نخورده است و بدتر از آن برخی از شخصیت ها به دنبال ارائه خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز هستند.

فرمان مقام معظم رهبری از دستور کار مسئولان گلستانی خارج شد/ زیارت در انحصار زمین خواران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، روستای زیارت در سال 85 به عنوان یکی از  10 روستای بافت با ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما زمین خواران و چپاول گران به جان «زیارت» افتادند و امروز در زیر لایه های آپارتمان های مرتفع در منطقه حفاظت شده جهان نما ارزش ملی این روستا رنگ باخته است.

 

موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز روستای زیارت مورد عنایت و توجه مقام معظم رهبری قرار می گیرد و با تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی و به دستور معاون اول رئیس جمهور کمیته ای به منظور بررسی وضعیت زیارت به استان گلستان اعزام شد.

 

*مسئولان گلستان عزم جدی برای برخورد با زمین خواری ندارند

براساس تاکیدات مقام معظم رهبری کارگروهی از تهران از روستای زیارت بازدید کرد، در این کارگروه مسئولان امر تأکید کردند که مسئولان استان عزم و اراده جدی برای زمین خواری ندارند، اما نه مسئولی از پست خود بابت این مسئله برکنار می شود و نه کسی بابت ساخت و سازهای غیرمجاز زیارت محاکمه شده است.

 

تقریباً یک سال از عنایت و دستور مقام معظم رهبری برای رسیدگی به روستای زیارت می گذرد اما هنوز هم آب از آب تکان نخورده است و ساختمان هایی که پنج مصوبه شورای عالی شهرسازی را رعایت نکردند استوارتر از گذشته در جای خود قرار دارند.

 

داستان از آنجا بغرنج تر می شود که نه تنها مسئولان استان گلستان برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در 74 هکتار از روستای زیارت اقدام نمی کنند بلکه به دنبال شرایطی برای ارائه خدمات و صدور مجوزها به آپارتمان هایی خارج از محدوده روستای زیارت هستند.

 

در سال گذشته «کاظم پالیزدار»، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که به‌ منظور بررسی زمین‌خواری زیارت به این گلستان سفر کرده بود، اظهار کرد: گزارش دقیقی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه ‌شده است و لذا این مقام مسئول به ما مأموریت داد تا برای بررسی موضوع بپردازیم.

 

پالیزان معتقد است که تغییر کاربری و تصرف ایجاد شده وضعیت بسیار خطرناکی برای منطقه زیارت به وجود آورده است، وی همچنین تأکید داشت که ساخت‌ و ساز گسترده در مناطق حاشیه منابع طبیعی و مناطق حفاظت ‌شده گلستان نشان از عدم عزم جدی در برخورد با تخلفات توسط مدیران استانی دارد.

 

*شهرداری گرگان چند پروانه در کمیسیون ماده ۱۰۰ در زیارت قلع قمع کرد؟

از سال 92 با طرح جامع شهری مدیریت به منظور کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز زیارت عنان کار به شهرداری سپرده شد اما شهرداری عنوان کرد که چه میزان در کمیسیون های خود رأی به قلع و قمع بنا داده است؟ به نظر می رسد این اقدام تنها برای سرعت بخشیدن به ساخت و سازهای غیرمجاز کمک کرده است بلکه شرایطی را نیز فراهم آورده تا مسئولان به فکر ایجاد شهر جدید در روستای زیارت باشند تا همه اقدامات شکل قانونی بگیرد.

 

*اعمال فشار برای گازرسانی به محدوده خارج از بافت زیارت

از سویی دیگر یکی از مسئولان با رایزنی و فشار به مسئولان استانی در تلاش است که به بخش خارج از بافت روستای زیارت گازرسانی کند.

 

گازرسانی به این مناطق در قالب گازرسانی به افراد بومی منطقه در نظر گرفته شده است که از نظر کارشناسی برخی مسئولان این اقدام براساس مصوبات شورای عالی شهرسازی غیرممکن است.

 

دو هزار و 500 واحد ساخت و ساز غیر مجاز در روستای زیارت و در مساحت 70 هکتار رقم خورده است، به دلیل آنکه این ساخت و سازها غیرمجاز است گازرسانی به این واحدها ممنوع شده است، همچنین پس از تأکید مقام معظم رهبری برای رسیدگی به شرایط روستای زیارت برق رسانی و آب‌رسانی به ساخت و سازهای غیرمجاز از سال 98 ممنوع شده است.

 

اما افراد بومی این منطقه بارها گلایه های مکرری به استانداری داشتند و از سوی استانداری نیز قول های مساعدی به منظور گازرسانی به این منطقه انجام شده است، همچنین بنا به گفته یکی از مسئولان در این زمینه با دادستان نیز جلسه ای برگزار شده است اما هنوز این بررسی ها منتج به نتیجه نشده است.

 

در این راستا بنیاد مسکن مکاتبه ای نیز انجام داده است و خواستار لیستی از افراد بومی و غیر بومی این منطقه شده که نشانگر اهتمام برخی از مسئولان به موضوع گازرسانی به خارج از بافت روستای زیارت است.

 

*تلاش برای بازنگری در طرح روستای زیارت و دور زدن قوانین ممنوعیت ساخت و ساز

این اقدام در حالی است که مصوبات شورای عالی شهرسازی برای 74 هکتار این منطقه تقریباً حکم به قلع قمع این بناها داد چرا که یکی از بندهای این مصوبه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده جهان نما است که تمامی این راضی در این محدوده قرار دارد.

 

این مصوبات باعث شده که به منظور اتخاذ تصمیم در پنج مورد فوق الذکر بازنگری طرح های روستایی هادی زیارت انجام شود.

 

همچنین بنا به این مصوبه ساخت و سازها در حریم رودخانه، حریم جاده، ساخت و سازها در محدوده منابع طبیعی و ساختمان هایی در شیب 15 درصد باید با حکم قطعی تخریب رو به رو می شدند.

 

حتی اگر موارد فوق را از منطقه حفاظت شده جهان نما خارج کنیم از مجموع 74 هکتار تقریباً 20 هکتار از این اراضی باقی می ماند، حال سؤال اینجا است که چرا قانون عزم جدی برای برخورد با متخلفان ندارد.

 

به نظر می رسد تخلف های دولتی نیز در این منطقه رقم خورده است و این مهم باعث شده که مردم احساس کنند که در اجرای قانون تبعیض وجود دارد.

 

یکی از گلایه های مردم  بومی این منطقه این است بنیاد مسکن در شیب 15 درجه به مهمانسرای خود گازرسانی کرده است و چرا ما نباید از این نعمت برخوردار باشیم؟

 

همچنین در مجموع به نظر می رسد برخی از مسئولان در تلاش هستند که به جای اجرای قوانین بخشی از ساخت و سازهای خارج از روستا که شامل آپارتمان های چند طبقه می شود را به بافت روستا بیافزایند.

 

*بیش از ۹ هکتار محدوده ساخت و سازهای غیرمجاز زیارت در محدوده حریم رودخانه قرار دارد

نکته دیگر این است که در مجموع این 74 هکتار تنها 20 هکتار معادل 27 درصد مستثنیات را تشکیل می دهد و همچنین 9.13 هکتار در حریم رودخانه، 33 هکتار در شیب 15 درصد قرار دارد.

 

همچنین براساس گزارش های دستگاه های اجرایی هفت واحد مسکونی در حریم راه و 160 قطعه در عرصه منابع طبیعی ساخته شده است.

 

به نظر می رسد برخی از افراد با مستهلک کردن قوانین و مقررات در تلاش هستند که بخش های جدیدی به روستای زیارت افزوده شود چرا که قانون در برخورد با این ساخت و سازهای غیرمجاز آنگونه که باید باب میل آنها عمل نکرده است.

 

البته گاهی نیز برای جلوگیری از این قلع و قمع بناها گلایه هایی از عدم امکانات لازم و مشکلات امنیتی بیان می شود، پیشنهاد می شود اگر در حال حاضر مسئولان استان توان مقابله با این ساخت و ساز را ندارند مسیری را اتخاذ کنند تا ساخت و سازها در این منطقه مقرون به صرفه نباشد.

 

مسئله طرح های محدودکننده گردشگری در بخش های خارج از بافت روستای زیارت و عدم مجوز لازم از سوی نهادهای متولی، تعیین زمان قطعی تخریب آپارتمان های غیرمجاز در طرح های 5 ساله یا 10 ساله که باعث کاهش ارزش این ساخت و سازهای غیرمجاز می شود می تواند از انگیزه زمین خواران برای دست درازی به منطقه حفاظت شده جهان نما بکاهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار