مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با بیان اینکه بشریت مدیون نهضت علمی امام صادق(ع) است، گفت: نهضت تولید علم در زمان امام هفتم ایجاد شد.

نهضت تولیدعلم درزمان امام صادق(ع)/بشریت وامدارشخصیت علمی امام است

به گزارش گلستان ۲۴؛ حجت الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: امام صادق (ع) در حیات خود موفق شد بیشترین بیانات و دستورات مذهبی را بعد از امام علی(ع) در جامعه مطرح کند.

وی افزود: دلیل این که چنین فرصتی برای امام(ع) ایجاد شد، اختلاف سیاسی بود که بین بنی امیه و بنی عباس به وجود آمد و امام از این فرصت برای فعالیت های علمی و تربیت شاگرد استفاده کرد.

ولی نژاد ادامه داد: چنین فضای باز سیاسی شرایط تربیت محصل، دانشجو و طلبه را ایجاد کرد و امام به تبیین دیدگاه های پیامبر اسلام(ص) و ائمه قبل از خودش پرداخت.

وی گفت: دوران امام صادق (ع) دو جریان سیاسی بود که در برابر یکدیگر جبهه گرفته بنابراین فرصت تربیت چهار هزار دانشجو و طلبه و مباحث علمی فراهم شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان بیان کرد: حتی شخصیت ها و افرادی که با امام (ع) تفاوت دیدگاه داشتند، پای درس ایشان حاضر می شدند و این فضای علمی جاذبه های فراوان برای افراد ایجاد می کرد.

ولی نژاد با بیان این که در دوران امام صادق (ع) بیشترین حدیث و روایات و پرسش و پاسخ ها را داریم، ادامه داد: یکی از نیازهای ضروری جوامع این است که جوامع عموماً و تحصیل کرده ها و روشنفکران خصوصاً، به پاسخ شبهات و ابهاماتی خود برسند که در دوران امام صادق (ع) این فضا فراهم شد تا به تمام مشکلات، ابهامات و سوالات جواب داده شود و گاهی مناظره های طولانی شکل بگیرد.

وی با بیان این که در دوران برخی از ائمه به دلیل شرایط حصر و زندان و اختناق این فضا فراهم نبود، گفت: در هیچ دورانی به اندازه دوران امام صادق(ع)  به ابهامات و پیچیدگی های علمی و سوالات پاسخ داده نشد و بخش مهمی از احادیث و روایات و کتب مهم را از دوران امام صادق (ع) در جامعه داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان تصریح کرد: همه ائمه نور واحد هستند ولی تفاوت در زمان و اقتضای زمان سبب شده چنین اختلافاتی ایجاد شود.

وی گفت: با توجه به شرایط کرونا و افزایش شیوع آن در روزهای گذشته و قرمز شدن وضعیت برخی از شهرستان ها، مراسم شب شهادت امام(ع) تنها در مساجدی که نماز جماعت اقامه می شود به مدت محدود و با حفظ پروتکل‌ها و بدون پذیرایی برگزار خواهد شد.

ولی نژاد تأکید کرد: امسال دسته روی نخواهیم داشت و پیشاپیش از همراهی و همکاری همه تشکل‌های مذهبی، مردم هیئات، علما و غیره تشکر می کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار