آتش زدن پسماندهای مزارع اصلی ترین عامل آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی در گلستان به شمار می رود و مسئولان پیگیر جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی هستند.

دود آتش مزارع بر رخسار جنگل های گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ همه ساله با آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی شاهد آن هستیم که آتش رخت سیاه بر تن طبیعت می پوشاند، مسئولان نیز به این مسئله واقف هستند که آتش زدن پسماندهای مزارع، اصلی ترین عامل آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی در استان گلستان به شمار می رود.

 

از این رو در سال های گذشته برای جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی قوانین و مجازات هایی تعریف شد، صحنه دلخراش سوختن حیوانات و از بین رفتن بسیاری از گونه های درختی و گیاهی نیز باعث شده است تشکل ها و مجامع محلی نیز برای کاهش میزان آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی پای کار باشند و روستائیان و مردم بومی منطقه بلاکش حوادثی می شوند که گاهی بی احتیاطی یک مسافر به وجود آورده است.

 

برخی از قوانین و اقدامات بازدارنده منجر به کاهش میزان آتش سوزی ها در استان شده است و نشان می دهد که مسئولان باید در این حوزه قاطع تر برخورد کنند.

 

از سویی دیگر نیاز است طرح جامع اطفای حریق در تمامی ابعاد برای استان گلستان که بالغ بر 650 هزار هکتار مرز بین مزارع و عرصه های منابع طبیعی دارد و از سویی دیگر مسافران زیادی نیز به صورت طبیعت گردی از عرصه های منابع طبیعی استان استفاده می کنند در نظر گرفته شود تا کاهش مخاطرات و آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی باشیم.

 

*کاهش میزان حریق و خسارت های آن در عرصه های منابع طبیعی گلستان

«ابوطالب قزلسفلو» در این خصوص می گوید: تعامل خوبی در استان به منظور جلوگیری از حریق در عرصه های منابع طبیعی به وجود آمده است و این امر منجر به کاهش میزان حریق و خسارت به عرصه های منابع طبیعی در سطح استان گلستان شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: در سال ۹۶ بالغ بر 463 مورد حریق در سطح استان گزارش شده است که این آتش سوزی به 482 هکتار از عرصه های منابع طبیعی خسارت وارد کرد.

 

قزلسفلو یادآور شد: در سال 97 این میزان آتش سوزی به 309 مورد کاهش یافت که به 412 هکتار از عرصه های منابع طبیعی خسارت وارد کرده است.

 

وی گفت: در سال 98 نیز 222 مورد حریق در سطح استان گزارش شد که این آتش سوزی ها به 202 هکتار از عرصه های منابع طبیعی خسارت وارد کرده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یادآور شد: امسال 17 مورد آتش سوزی در سطح استان رخ داد که به دو هکتار از عرصه های منابع طبیعی خسارت وارد کرده است.

 

قزلسفلو ابراز داشت: برای کاهش میزان خسارت های آتش به عرصه های منابع طبیعی اقداماتی از جمله آماده باش و کشیک های منظم و برقراری چادرهای دیده بانی  در سطح استان پیگیری می کنیم.

 

*نصب 6 دوربین مادون قرمز در ارتفاعات گلستان برای شناسایی آتش

وی بیان کرد: 6 دستگاه دوربین مادون قرمز خریداری شده است که این دوربین ها در ارتفاعات استان در منطقه درازنو و مینودشت نصب می شود و کارایی خوبی دارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یادآور شد: مردم گلستان نیز همراهی خوبی داشتند و بیش از دو هزار مورد تماس برای کشف حریق با سامانه 1504 انجام شده است.

 

قزلسفلو تأکید کرد: استقرار بالگرد در استان گلستان و تجهیزات خودرویی توسط استاندار گلستان به منظور کاهش میزان خسارت های ناشی از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی پیگیری می شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان ادامه داد: در بحث پیشگیری از آتش در عرصه های منابع طبیعی از روش های مختلفی استفاده می کنیم که از جمله می توانیم به استفاده از ظرفیت صدا و سیما، دوره های آموزشی برای دهیاران و بخشداران و نیروهای انتظامی و غیره اشاره کرد.

 

قزلسفلو با بیان اینکه بیش از دو هزار بروشور آگاهی بخشی در روستاها استان گلستان توزیع شده است، افزود: در استان گلستان تعامل خوبی برای کاهش مخاطرات در عرصه های منابع طبیعی وجود دارد.

 

وی بیان کرد: استان گلستان به دلیل شرایط اقلیمی و برخورداری از جنگل های سوزنی برگ مستعد آتش سوزی است و همچنین به طول 6 هزار و 500 کیلومتر مرز عرصه های منابع طبیعی با کشاورزی در استان وجود دارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان تأکید کرد: تلاش شد که یک هزار کیلومتر در سطح استان آتش بر ایجاد کنیم که این آتش برها به ویژه در حاشیه جنگل های سوزنی برگ در نظر گرفته می شود.

 

قزلسفلو بیان کرد: نقشه پهنه بندی خطر را برای حریق های استان گلستان برای آتش های بهاره و تابستانه در نظر گرفته شده است.

 

*پیشگیری اولویت کاهش مخاطرات در عرصه های منابع طبیعی

«سیدرضا قادری» نیز در این خصوص می گوید: همه مردم و مدیران دستگاه های اجرایی باید اطفای حریق و مدیریت بحران را جدی بگیرند و در بحث جلوگیری از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اولویت ما پیشگیری است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: در این راستا از طریق دفاتر روستایی آموزش دهیاران در بحث اطفای حریق را پیگیری می کنیم.

 

قادری یادآور شد: آموزش به دهیاران و نهاد و تشکل های مردمی از سنوات گذشته در استان انجام می شود.

 

وی در خصوص اعزام بالگرد با توجه به شرایط صعب العبور عرصه های منابع طبیعی برای جلوگیری از اطفای حریق گفت: سه نقطه مشخص شده در کشور برای جلوگیری از آتش سوزی در نظر گرفته شده است که با مکاتبات مدیرکل منابع طبیعی و محیط زیست این بالگردها به محل اعزام می شوند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: به روزرسانی طرح جامع اطفاء حریق در دستور کار قرار دارد.

 

*برنامه جامع اطفاء حریق در همه ابعاد پیگیری شود

«شعبان شتایی» نیز در این خصوص می گوید: در خصوص اقدامات انجام شده به منظور کاهش میزان خسارت های آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی انتظار بیشتری داریم و نیازمند برنامه جامع در همه ابعاد آن هستیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این زمینه می گوید: در بحث آموزش تنها نباید به آموزش مردم اکتفا کنیم و باید آموزش در بخش های مختلف از تشکل های مردم نهاد تا دستگاه های اجرایی رقم بخورد.

 

شتایی تأکید کرد: در برنامه جامع اطفای حریق که از سال 92 در دستور کار قرار دارد باید به همه ابعاد پرداخته شود.

 

گفتنی است، که همه ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزی آتش از سطح مزارع به عرصه های منابع طبیعی منتقل می شود که گاهی این آتش سوزی ها خسارت های جبران ناپذیری به وجود آورده است و به نظر می رسد که با توجه به شرایط استان گلستان نگاه ملی برای کاهش مخاطرات در عرصه های منابع طبیعی استان باید رقم بخورد که از جمله می توانیم به راه اندازی ایستگاه های هوشمند شناسایی آتش در عرصه های جنگلی و استقرار بالگرد اشاره کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار