کم توجهی شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش روزانه تعداد مبتلایان در هفته‌های گذشته، وضعیت سفید و زرد گلستان را به شرایط قرمز و بحرانی کرونا تبدیل کرده و گلستان را آماده اجرای محدودیت‌هایی همانند اواخر اسفند پارسال و فروردین امسال کرده است.

احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی به گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا؛ رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و افزایش سفرهای درون و برون استانی در سه هفته اخیر اثرات منفی خود را نمایان کرده و گلستان را به منطقه ای در معرض خطر و بحران همه گیری دوباره کرونا تبدیل کرده است.

گلستان به سبب اجرای محدودیت ها و پروتکل های  بهداشتی و رعایت و همراهی مردم در اجرای قرنطینه خانگی در فروردین ماه توانست از نظر شیوع کرونا در اردیبهشت ماه به ثبات نسبی برسد اما با عادی سازی رفتارهای مردم و نهادهای اجرایی در مقابله با این ویروس و آغاز دوباره رفتارهای اجتماعی مانند برگزاری مجالس غم و شادی با کمترین مرتبه رعایت ملاحضات بهداشتی، کم رنگ شدن فاصله های اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی،  برگزاری جلسات در ادارات بدون رعایت پروتکل ها و فعالیت بدون محدودیت بازارهای هفتگی و روز، زنگ خطر کرونا بار دیگر در این استان به صدا در آمد.

در روزهای گذشته برخی محدودیت ها در گنبد و بندرگز به عنوان شهرهای در معرض خطر بیشتر شیوع کرونا اعمال شد و روند همه گیری این بیماری به گونه است که احتمال افزایش شهرهای مجری محدودیت ها بیشتر شود.

قربان احمدی از رانندگان تاکسی گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در گلستان روزهای اخیر وضعیت این بیماری مرگبار را در گلستان در وضعیت قرمز قرار داده اما با این وجود و با توجه به هشدارهای مداوم مسوولان، برخی مردم اعتنایی به پروتکل های بهداشتی ندارند و سلامت خودشان و دیگران را به خطر می اندازند

به‌گفته وی استفاده مسافران از ماسک و دستکش در هفته های اخیر بسیار کم شده و ما هم نمی توانیم مردم را مجبور به رعایت این دستورات کنیم.

هرمز فندرسکی از یکی از بوتیک داران گرگانی نیز گفت: استفاده نکردن مردم از ماسک و بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی، افزایش سفرها و ترددهای غیرضروری و بی خیالی مردم به کرونا در محل های پرجمعیت، گلستان را با چالش اوج گیری دوباره ابتلا به کرونا مواجه ساخته است.

وی ادامه داد: مشتریان ما طوری رفتار می کنند که انگار دوران شیوع کرونا به پایان رسیده در حالی که این ویروسش همچنان در حال جولان دادن در استان است و روزی نیست که خبری از ابتلا یا مرگ نزدیکانمان به دلیل این بیماری را دریافت نکنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با بیان این که احتمال افزایش شهرهای قرمز استان وجود دارد گفت: با توجه به تعطیلات هفته های گذشته، پیش بینی افزایش شیوع کرونا وجود داشت و ما هشدارهای لازم را داده بودیم.

عبدالرضا فاضل ادامه داد : اگر مردم به هشدارهای توجه نکنند، محدودیت های اسفند ماه دوباره تکرار شود که تحمل آن برای مردم دستگاه‌ها، ادارات، مشاغل و اصناف دشوار است.

وی افزود: پنج شهرستان گلستان در وضعیت قرمز هستند در حالی‌که در دهه دوم خردادماه هشت استان در وضعیت سفید قرار داشتند اما تعطیلات عید فطر و خرداد ماه و افزایش بی رویه سفرها، روند شیوع کرونا در استان را بیشتر کرد.

وی به گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان اشاره کرد و گفت: پوشیدن گان و ماسک برای کادر درمان سخت و نفس گیر شده و طی این چهار ماه آنها دچار فرسایش شده اند و احتمال افت خدمات ارایه شده توسط آن ها به دلیل این طولانی شدن روند درمان کرونا وجود دارد.

فاضل در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان‌ها گفت: ظرفیت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس پر شده و در گرگان ۱۳ بیمار در بخش ایزوله بیمارستان شهید صیاد شیرازی و ۳۰ بیمار در پنج آذر بستری هستند و در سایر شهرستان ها هم یک بخش با حدود ۲۵ بیمار وجود دارد.

فاضل گفت: در ۲ هفته گذشته ۵۸۰ بیمار کرونایی در استان بستری شدند که اگر تعداد این بیماران به ۷۵۰ نفر برسد وضعیت گلستان به طور کامل قرمز خواهد شد.

وی با بیان این که احتمال قرمز شدن تعدادی از شهرهای گلستان تا امروز شنبه وجود دارد افزود: محدودیت هایی از قبیل لغو امتحانات دانشگاه ها، تعطیلی آستان مقدس امامزادگان(ع)، تعطیلی بازارهای هفتگی، تعطیلی گیم نت ها، پارک های بازی و مینی پارک های کودکان، تعطیلی تالارها، رستوران ها، کافه ها و کافه باغ ها در شهرهای قرمز اعمال شد.

با توجه بی توجهی شهروندان به پروتکل های بهداشتی چنین به نظر می رسد که باید مدیران ارشد گلستان تشدید محدودیت های اجتماعی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند زیرا تعلل در اعمال این محدودیت ها سلامت و اقتصاد کل استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: تاکنون ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار