فاضل از بستری شدن ۴۰ کودک با علائم کرونا در گلستان خبر داد و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان پنج کودک جان باختند.

از ابتلای معتادان به کووید ۱۹ تا جولان کرونا در بین کودکان گلستانی/ وضعیت کرونای هفت شهر گلستان قرمز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، یا رسانه ها بد عمل کردند و یا آمارهای جان باختگان و مبتلاشدگان به این ویروس کرونا برای مردم اغنا کننده نبود و در حالی که همه دنیا در یغمای ویروس چینی قرار گرفته است اما امروز تفرجگاه ها و بازارهای گلستان پررونق تر از گذشته به نظر می رسد.

 

پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تنها در طنزهای فضای مجازی رعایت می شود و مردم یا توان خرید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده را ندارند و یا اینکه به زندگی در کنار کرونا عادت نکردند.

 

از سویی دیگر نیز فشارهای اقتصادی و معیشتی و افزایش لحظه ای قیمت طلا، سکه و خودرو دیگر دل و دماغی هم برای خانواده ها باقی نگذاشته است که کسی به کرونا فکر کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز به نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و عدم رعایت برخی از فاصله گذاری های اجتماعی گله مند است.

 

به سراغ «عبدالرضا فاضل»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان رفتیم تا از آخرین وضعیت کرونا در استان آگاه شویم.

 

* وضعیت شهرهای گلستان از نظر کرونا چگونه است؟

متاسفانه آخرین آماری که ارائه شد بیانگر آن است که هفت شهر در استان گلستان شامل آق قلا، بندرترکمن، بندرگز، گنبدکاووس، مراوه تپه و گالیکش و کلاله در وضعیت قرمز قرار دارد.

 

استاندار گلستان در ستاد استانی کرونا تاکید داشتند که باید برخی محدودیت ها در شهرهای قرمز رعایت شود و فرمانداران موظف هستند که بر این موضوع نظارت داشته باشند.

 

استان گلستان به سمتی پیش می رود که محدودیت ها در شهرهای قرمز بیشتر می شود و از مردم درخواست داریم که همه اصول بهداشتی را رعایت کنند و در اماکن پرازدحام کمتر حضور داشته باشند.

 

اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است که شرایط استان گلستان به سمت قرمز پیش برود و در طی هفته های آینده ممکن است وضعیت کل استان گلستان قرمز شود.

 

در حال حاضر 385 بیمار بستری در سطح استان گلستان وجود دارد و این در حالی است که در گذشته میزان بیماران بستری در سطح استان گلستان به 150 نفر نیز رسیده بود.

 

*در بررسی ها چه عواملی باعث شده که وضعیت شهرهای ما زرد و قرمز شوند؟

در گذشته اعلام کردیم که هشت شهر وضعیت سفید دارد و مردم تصور می کردند که در شهرهای سفید کرونا به پایان رسیده است.

 

مراسم های عروسی و عزا، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شد که رعایت اصول بهداشتی کمتر شود و این امر منجر به آن شد که امروز شاهد آن باشیم که هفت شهر قرمز در سطح استان داشته باشیم.

 

*آمارها بیانگر آن است که میزان کودکان مبتلا به کووید19 در گلستان افزایش یافته است؟

یکی از دغدغه های ما نیز در استان این مهم بود، در پیک اسفند میزان بیماران بستری کودک در دو بیمارستان اطفال استان 25 تا 30 نفر بود اما امروز با وجود آنکه میزان بیماران بستری در استان به یک چهارم زمان پیک اسفند رسیده است میزان کودکان بیمار با علائم کرونا ۴۰ نفر گزارش شده است.

 

در حال حاضر 40 بیمار کودک در مراکز درمانی استان گلستان بستری هستند که آزمایش کرونای 13 مورد آن مثبت بوده است.

 

کووید 19 ویروس مرموزی است در گذشته برآورد کرده بودیم که این ویروس با گرما از بین خواهد رفت ولی در عمل دیدیم که اینگونه نیست و برخی هموطنان ما در استان هایی با هوای گرم نیز به کرونا مبتلا شدند.

 

از ابتدای کرونا تاکنون نیز تقریبا پنج کودک گلستانی براثر کووید 19 جان باختند گرچه این کودکان بیماری های زمینه ای نیز داشتند.

 

*در خصوص افزایش بیماران کووید 19 در شرق و بین اقوام ترکمن چه توضیحی دارید؟

سطح ایمنی جامعه در مقابله با کرونا اهمیت دارد، در استان گلستان براساس مطالعه انجام شده 57 درصد ایمنی گله ای در شهر گرگان مثبت بود و در آن زمان شهرهایی مثل گنبدکاووس و کلاله کمتر به کووید 19 مبتلا بودند.

 

در مناطق روستایی که در آن مقطع زمانی کمتر درگیر بیماری کووید 19 شدند امروز بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

 

*کدام شهرهای گلستان در آستانه وضعیت قرمز کرونا قرار دارند؟

براساس شاخصه هایی که در استان گلستان داریم شهر مینودشت در آستانه این است که وضعیت آن به قرمز تغییر کند.

 

*مجموعه فوتی های کرونا در استان گلستان در حال حاضر چقدر است؟

428 مورد براساس آزمایش تشخیص کرونا در استان گلستان براثر کووید 19 جان باختند و به همین میزان نیز فوتی افراد مشکوک به ویروس کرونا در استان گلستان داشتیم.

 

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در گلستان هشت هزار و 500 نفر در استان گلستان به کرونا مبتلا شدند.

 

*چالشی در فضای مجازی تحت عنوان «معتادا نمی گیرن» شکل گرفته است این مهم چه میزان از نظر علمی واقعیت دارد؟

مسئله اپیدمیولوژی در کرونا وجود دارد، در ابتدا بیان می کردند که کودکان به این بیماری مبتلا نمی شوند و امروز شاهد افزایش میزان بستری کودکان هستیم و یا عنوان شد که در هوای گرم کرونا از بین می رود ولی با گرم شدن هوا هنوز شاهد افرادی هستیم که به این بیماری مبتلا می شوند.

 

بحثی که برای معتادان نیز در فضای مجازی مطرح شد ولی شاهد آن هستیم که افراد زیادی از معتادان که تریاک و روانگردان مصرف کردند به کووید 19 مبتلا شدند و حتی این بیماری منجر به فوت آنها نیز شده است.

 

افرادی که استنشاقی مواد مخدر مصرف می کنند ریه آنها آسیب می بیند و کووید 19 نیز تاثیر بیشتری بر جسم آنها خواهد داشت و این بیماری زمینه ای شانس مرگ و میر آنها را نیز افزایش می دهد.

 

برخی از معتادان در مراکز درمانی گلستان با علائم کرونا بستری هستند و این مهم نشان می دهد که معتادان نیز به کووید 19 مبتلا می شوند.

 

گرچه تیم خسته پزشکی استان گلستان از سرمای زمستان 98 تا گرمای تابستان 99 برای مهار کرونا در تلاش بودند اما به نظر می رسد که بندهای مهار سیلاب شیوع ویروس کرونا در گلستان شکسته شده است و ذره ذره جای جای مختلف استان گلستان غرق در شیوع ویروس کرونا شده است.

 

از این رو استاندار گلستان عنوان کرد که 900 هزار گلستانی در شهرهای قرمز گلستان در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار