اوقاف و امور خیریه استان گلستان با احیا و اجرای طرح های مختلف توانسته اشتغال روزانه یک هزار و ۵۰۰ نفر را در بزرگترین باغ موقوفه کشور در آزادشهر به وجود بیاورد.

بزرگترین باغ موقوفه کشور مرهمی بر درد بیکاری آزادشهر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ وقف در نگاه رهبر انقلاب اسلامی یک نهاد ممتاز دینی است و عنصر ارزنده وقف، همیشه پشتوانه مردمی در جهت رفع نیازهای جامعه بوده است.

 

وقف چشمه همیشه جاری است که از نعمت آن بسیاری از افراد جامعه بهره مند می شوند و کمتر کسی را امروز در جامعه می توانیم بیابیم که از نعمت وقف بی بهره باشد.

 

احیای وقف و افزایش ارزش افزوده و کارایی موقوفات از جمله موضوعاتی است که در چند سال گذشته با اهتمام بیشتری در مجموعه اوقاف و امور خیریه استان گلستان پیگیری می شود تا مردم بیشتری از نعمات وقف بهره مند شوند.

 

از دیرباز وقف در حوزه اشاعه فرهنگ دینی و تعزیه داری اهل بیت (علیهم السلام) در بین مردم ولایتمدار خطه سرسبز شمال، استان گلستان مورد عنایت و توجه بوده است.

 

در این راستا بخشی از موقوفات نیز برای کمک به حوزه های علمیه شکل گرفته است که از جمله آن می توانیم به موقوفه «میرسعدالله موسوی ایلخانی» شهرستان آزادشهر که بزرگترین باغ موقوفه یکپارچه کشور است اشاره کنیم.

 

مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی تاکید می کنند که «احیای موقوفات حوزوی با جدیت پیگیری شود» و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در این زمینه خوش درخشیده است و توانسته در حالی که در گذشته تنها 50 میلیون تومان سالانه از 364 هکتار اراضی موقوفه «میرسعدالله موسوی ایلخانی» شهرستان آزادشهر بهره مند می شد درآمد این موقوفه را افزایش دهد و از سویی دیگر زمینه اشتغال روزانه 700 تا یک هزار و 500 نفر را در مجموعه بزرگترین باغ موقوفه کشور فراهم کند.

 

از سویی دیگر عواید این موقوفه صرف حوزه علمیه ای در شهرستان رامیان خواهد شد که در سال های گذشته به دلیل آنکه ساختمان آن خشتی بوده فرو ریخته است و اوقاف برای احیای مجدد این موقوفه گام برداشته است.

 

به منظور آشنایی بیشتر با این موقوفه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان تور رسانه ای را برای بازدید از باغ موقوفه «میرسعدالله موسوی ایلخانی» شهرستان آزادشهر که بزرگترین باغ موقوفه یکپارچه کشور است و سردخانه 10 هزار تنی گل چشمه محل نگهداری میوه های باغ این موقوفه، شهرک صنعتی آزادشهر و کارخانه بسته بندی و فرآوری میوه های باغ موقوفه ایلخانی تدارک دید.

 

*وقف در مسیر مردمی کردن اقتصاد

حجت الاسلام «روح الله سلیمانی فرد» در این تور رسانه ای گفت: از دیرباز خیرین موقوفاتی با کارکردهای مذهبی، اجتماعی و امور خیریه بنیان نهادند و همانطور که مقام معظم  رهبری فرمودند «فرهنگ و تاریخ ما وامدار واقفانی است که جهانی به دور از فقر و جعل و محرومیت می خواستند».

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان ادامه داد: امروز اگر شاهد آن هستیم که مشکلات مختلفی در حوزه اجتماعی و اقتصادی وجود دارد و وقف و احیای آن به مردمی کردن اقتصاد و پیشگیری از تجمع ثرورت در کانال های خاص و توزیع عادلانه ثروت در جامعه کمک می کند.

 

حجت الاسلام سلیمانی فرد با بیان اینکه وقف یکی از مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است، گفت: بیش از پنج هزار و 500 موقوفه و بیش از 70 هزار رقبه وقفی در گلستان وجود دارد که هشت هزار و 400 رقبه با کاربری کشاورزی و باغی در گلستان داریم که شامل بیش از 6 هزار هکتار عرصه کشاورزی  می شود.

 

وی افزود: اگر تک تک این مجموعه ها از طریق فعالیت های دانش بنیان احیاء شود توسعه عظیمی در سبد خانوار و جهش تولید رقم می خورد و از سویی دیگر فعالیت های مذهبی و قرآنی که به کاهش آسیب های اجتماعی منتج می شود نیز در جامعه گسترش پیدا می کند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان بیان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و نخبگان استان به ما کمک کردند و در مجموعه اوقاف طرح های مختلفی را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم موقوفات را احیا و کارآیی آنها را افزایش دهیم.

 

*برداشت ۳۳ میوه از موقوفه «میر سعدالله موسوی ایلخانی» آزادشهر 

«محمد صادق پور قاسم»، مسئول اجرای بنیاد عمران و توسعه موقوفات استان گلستان نیز می گوید: موقوفه «میرسعدالله موسوی ایلخانی» شهرستان آزادشهر 135 سال پیش برای کمک به حوزه علمیه سعدیه رامیان انجام شد و این ملک قبل از انقلاب در تصرف رژیم شاهنشاهی قرار داشت و بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان اداره می شود و در سال ۹۲ تصمیم گرفته شد که به جای کشت و زراعت گندم طرح هایی دیگری در این اراضی انجام شود.

 

مسئول اجرای بنیاد عمران و توسعه موقوفات استان گلستان ادامه داد: لذا 6 طرح برای سرمایه گذاری به مجموعه اوقاف ارسال شد و پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که در قالب قرارداد 10 سال این پروژه را به سرمایه گذار واگذار کنیم و پس از 10 سال این مجموعه برای اوقاف و امور خیریه باقی بماند.

 

پورقاسم بیان کرد: در این اراضی حدود 43 هکتار جمع آوری نخاله، پنج کیلومتر جاده سازی، 12 کیلومتر پاکسازی رودخانه، 23 هکتار پاکسازی نیزار و سه هکتار پاکسازی باتلاق انجام شد.

 

وی افزود: به طول 14 کیلومتر دور تا دور باغ موقوفه «میرسعدالله موسوی ایلخانی» خندقی حفر شده است تا از ورود حیوانات وحشی و همچنین سیلاب ها جلوگیری شود و در سال گذشته نیز به خاطر این اقدام کمترین خسارت را از سیلاب در  این موقوفه شاهد بودیم.

 

مسئول اجرای بنیاد عمران و توسعه موقوفات استان گلستان تاکید کرد: در این موقوفه 33 مدل میوه از درختان مثمر تولید می شود و با توجه به نیاز کشور برای صنعت چوب و محدودیت برداشت جنگل ها زراعت چوب نیز در این موقوفه انجام شده است.

 

پورقاسم با بیان اینکه برای فرآوری میوه های این باغ احداث کارخانه فرآوری میوه نیز با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد، افزود: احداث کارخانه سبد سازی و اجرای دامداری برای پرورش پنج هزار راس دام سنگین از دیگر موضوعاتی است که در این موقوفه دنبال می شود.

 

وی تاکید کرد: در طول یک سال گذشته 135 هزار نفر روزانه در این موقوفه مشغول به فعالیت بودند و در هر روز  700 تا 1500 نفر کارگر روزمزد در این باغ فعالیت می کنند.

 

مسئول اجرای بنیاد عمران و توسعه موقوفات استان گلستان تاکید کرد: تولید میوه این باغ سالانه بین 7 تا 10 هزار تن است و بحث کیفیت میوه برای ما حائز اهمیت است.

 

*وجود ۶۳۰ موقوفه در شهرستان آزادشهر و رامیان

حجت الاسلام«سیدرضا موسوی»، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آزادشهر گفت: تا سال 92 این مجموعه در اختیار بنیاد مستضعفان بود و پس از آن اوقاف و امور خیریه برای افزایش برآوری این اراضی را از بنیاد تفکیک و در قالب مناقصه این اراضی را به بخش خصوصی واگذار می کنند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آزادشهر ادامه داد: در شهرستان آزادشهر و رامیان 630 موقوفه وجود دارد و مهمترین موقوفه از نظر عرصه در این منطقه موقوفه سعدالله ایلخانی است که 364 هکتار وسعت دارد.

 

حجت الاسلام موسوی بیان کرد: همه اهالی این خطه از برکات این موقوفه با خبر هستند و کارگران زیادی شامل 700 تا یک هزار و 500 نفر از این منطقه در این موقوفه فعالیت می کنند و لذا تاثیرات اقتصادی مثبتی برجای گذاشته است.

 

گفتنی است، مجموعه تولید این موقفه از چهار هزار تن آغاز شده و به 10 هزار تن می رسد.

 

درختانی که در این موقوفه وجود دارد پنج ساله است  و در این عرصه 19 مدل هلو، 9 مدل شلیل، چهار مدل آلود و یک مدل خرمالو داریم.

 

350 هزار اصله درخت صنوبر جهت زراعت چوب در این منطقه به منظور تامین صنعت کاغذ کشت چوب شده است.

 

بیش از 90 هزار اصله نهال هلو در بالغ بر 180 هکتار، بیش از 41 هزار اصله شلیل در 84 هکتار، 33 هزار اصله نهال آلو در بیش از 67 هکتار و حدود یک هزار و 500 اصله نهال خرمالو در سه هکتار در بزرگترین باغ موقوفه یکپارچه کشور غرس شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار