دومین محموله کالاهای ایران از مرز ریلی اینچه برون به کشور ترکمنستان صادر شده، اما هنوز تکلیف بازگشایی مرز زمینی مشخص نیست.

دومین محموله کالاهای ایرانی به ترکمنستان از مرز ریلی اینچه برون صادر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، از ابتدای اسفندماه و در پی شیوع بیماری کرونا مرز اینچه برون نیز بسته و مبادلات تجاری با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه به حالت تعلیق درآمد. از مدتی قبل گذرگاه‌های مرزی یکی پس از دیگری بازگشایی شد اما تکلیف مرز اینچه برون نامشخص بود و بالاخره بعد از چندین بار خلف وعده ترکمنستان، از دو روز قبل مبادلات ریلی با این کشور از سر گرفته شد.

در مرحله نخست 30 واگن حامل سیمان به وزن یکهزار و 950 تن از مرز ریلی اینچه برون به مقصد کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان ارسال شد. در این تبادلات تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و در دو طرف مرز واگن‌ها از تونل‌های ضدعفونی عبور می‌کنند. 101 واگن دیگر که عمدتا حامل سیمان، رول پلاستیک، کاشی، سرامیک، میلگرد و سنگ‌های معدنی است باقی مانده بود که امروز 30 واگن دیگر به ترکمنستان فرستاده شد.

این واگن‌ها حامل سیمان، اجاق گاز، ظروف شیشه‌ای، رول پلاستیک، رنگ، کاشی،  کربنات کلسیم، انواع سنگ‌های تزئینی، وسایل پارک بازی، روفرشی، میلگرد و  پروفیل بود.

همچنین در این تبادل تجاری یک واگن جو از طریق پایانه ریلی اینچه برون وارد استان گلستان شد. قرار است 41 واگن دیگر نیز در روزهای آینده به ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان فرستاده شود.

با اینکه مبادلات تجاری با ترکمنستان و آسیای میانه از طریق مرز ریلی اینچه برون از سرگرفته شده اما هنوز تکلیف مرز زمینی مشخص نیست. جلسه که کارگروه مشترک ایران و ترکمنستان برای بازگشایی مرز داشتند قرار بود مرز زمینی از 21 خردادماه بر روی کامیون‌های ایرانی بازگشایی شود اما ترکمنستان به بهانه پیشگیری از شیوع کرونا اجازه این کار را نداد.

عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: رایزنی‌های زیادی در این باره انجام شده و مسئولان دو کشور در حال توافق نهایی برای بازگشایی مرز هستند.

وی گفت: باید الزامات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در دو کشور رعایت می‌شد و برای همین براساس توافقی که صورت گرفت دو تونل ضدعفونی در مرز اینچه برون ایجاد شد که امکان ضدعفونی کامیون‌ها و واگن‌ها را دارد. در آن سوی مرز هم ترکمنستان این تونل ضدعفونی را ایجاد کرده است.

چراغعلی گفت: به نظر می‌رسد دیگر هیچ مسئله‌ای برای بازگشایی مرز زمینی اینچه برون وجود نداشته باشد و طبق آخرین توافقی که صورت گرفته قرار است از ابتدای ماه میلادی جاری این گذرگاه مرزی بازگشایی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار