حجت الاسلام سلیمانی فرد گفت: در سیل امامزادگان استان گلستان به قرارگاه امداد رسانی و در کرونا به کارگاه های تولید ماسک و بسته بندی محلول های ضدعفونی تبدیل شدند.

دستاوردهای اوقاف گلستان در حوزه امامزادگان/ ایستادگی و مقاومت با بهره گیری از فرهنگ کرامت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، گلستانی ها از دیرباز ارادت خاصی به اهل البیت (علیهم السلام) داشتند و برحسب این ارادت است که شهر گرگان به دارالمومنین مشهور است و اقوام ترکمن استان امام رضا (علیه السلام) را «آق امام » یعنی امام طلایی می خوانند که خود بیانگر ارادت مردم ترکمن و اهل سنت گلستان به اهل البیت (علیه السلام) است.

 

البته این ارادت و مودت از بارگاه امامزادگانی شکل گرفته است که فیوضات آنها همواره در این شهر و بوم و دیار باقی مانده است.

 

در استان گلستان ۱۲۳بقعه متبرکه وجود دارد که اکثریت این امامزادگان منتسب به امام موسی بن جعفر (علیه السلام) هستند.

 

روز پنجم ذی‌قعده که به روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در تقویم مزین شده است بهانه ای شد تا به سراغ حجت الاسلام «روح الله سلیمانی فرد»، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان برویم تا از اهداف  برنامه ها و دستاوردهای امامزادگان در حوزه اوقاف استان گلستان بیشتر آشنا شویم، این گفتگوی جذاب را ازنظر می گذارنیم.

 

*علت وجود تعداد زیادی از  امامزادگان در خطه شمال کشور به ویژه استان گلستان چیست؟

مردم ایران ارادت ویژه ای به اهل البیت (علیه السلام) به ویژه امام رضا (علیه السلام) دارند.

 

با توجه به اینکه امام رضا (علیه السلام) از مدینه به مرو و خراسان هجرت داشتند از این طریق مردم ایران عطر معنویت و  ولایت را استشمام کردند.

 

پس از این سفر تاریخی و نورافشانی این امام همام و روشنگری هایی وی از بصره، نیشابور  و خراسان حوادث زیبایی رقم خورد، حتی مناظره امام رضا (علیه السلام) با بزرگان ادیان مختلف در حضور مأمون عباسی که درصدد بودند این امام همام را در انزوا قرار دهد به گونه دیگری رقم خورد و این تهدیدها فرصت هایی برای نشر ارزش های اسلامی، سنت نبوی و سیره علوی فراهم کرد.

 

پس از شهادت امام رضا (علیه السلام) بسیاری از سادات و فرزندان معصومین (علیه السلام) برای ترویج معارف اسلام و اهل البیت (علیه السلام) به دعوت بزرگان و خاص عمومی مردم در شهرها و دیارهای مختلف رحل اقامت گزیدند  و هر جایی که این بزرگواران بودند معارف اسلامی را بسط و گسترش دادند.

 

از جمله منطقه استرآباد، طبرستان و دیلمان به جهت وجود رشته کوه های البرز و ایمن بودن در برابر سلاطین جور که نظارت نظامی کمتری در این منطقه داشتند محملی بود تا بسیاری از علویان به این منطقه عزیمت کنند و مردم ما نیز پذیرای سادات و بزرگانی بودند که در این منطقه حضور پیدا می کردند.

 

*از امامزادگان استان گلستان که منتسب به امام رضا (علیه السلام) هستند بگویید؟

بسیاری از امامزادگان به تأسی از امام رضا به ایران هجرت کردند و فضائل اخلاقی و انسانی را ترویج دادند و امروز نیز ملجأ برای شادی و غم مردم هستند و مردم با این امامزادگان احساس آرامش می کنند.

 

این امامزادگان افراد را یاد خدا می اندازد و از این باب انسان را به آرامش وا می دارد.

 

امامزاده آق امام آزادشهر یا امامزاده محمد بن جعفر بن صادق (علیه السلام) عموی امام رضا (علیه السلام) به محمد دیباج معروف است که به دلیل ساختمان سفیدی که در این مکان بنا بود به آق امام در بین اقوام ترکمن مشهور شد  و در این مکان محمد بن زید (علیه السلام) نیز مدفون است.

 

در شهرستان گرگان امامزاده عبدالله (علیه السلام) گرگان که با سه تا چهار واسطه به امام موسی بن جعفر( علیه السلام) بر می رسد و یا امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر (علیه السلام) که از فرزندان این امام همام است وجود دارد.

 

*این امامزادگان چه دستاوردهایی برای مردم استان به همراه آوردند؟

خدمات مختلفی نیز این امامزادگان به واسطه خیران، هیئت امنا و تلاش های اوقاف ارائه می کنند اگر در استان گلستان سیل پیش آمد امامزادگان به قرارگاه امداد رسانی  و کمک همه جانبه، پشتیبانی و تدارکات تبدیل شدند.

 

در ایام کرونا در تهیه محلول های ضدعفونی امامزادگان پیشگام بودند و امامزادگان ما به کارگاه تولید ماسک و بسته های معیشتی تبدیل شدند و بر این اساس 15 هزار بسته معیشتی در استان گلستان در ماه مبارک رمضان در جوار این امازادگان به برکت این امامزادگان تهیه و بین نیازمندان توزیع شده است.

 

برنامه های مختلفی برای کاهش آسیب های اجتماعی و استحکام بنیان خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی در جوار امامزادگان دنبال می شود که ازجمله این برنامه ها می توانیم به برنامه «زندگی به رنگ خدا» اشاره کرد که بیش از 50 مربی برای ارتقاء زندگی فردی، خانوادگی و فرزندپروری در این زمینه آموزش می دهند.

 

بسیاری از برنامه های آموزش از حفظ قرآن، کرسی تلاوت و مسابقات قرآنی و غیره در استان که الگوی وحدت فرق اسلامی است در جوار این امامزادگان برگزار می شود.

 

*تا چه میزان فرهنگ کرامت اهل البیت (علیه السلام) با حضور این امامزادگان به ویژه امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (سلام الله علیها) در کشور  اشاعه یافته است؟

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند که « خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمؤمنین را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هرکس وی را زیارت کند پاداشش بهشت خواهد بود.» و این مهم به خوبی اهمیت و جایگاه کریمه اهل البیت (علیه السلام) را نشان می دهد.

 

امروز ما شاهد آن هستیم که هزاران هزار سرباز مکتب امام صادق (علیه السلام) در جوار نورانی حضرت معصومه (سلام الله علیها) تربیت شدند و بیش از 100 کشور اسلامی در قم طلبه داریم.

 

امروز شیخ زکزاکی محور اسلام و مقاومت در آفریقا است و ببینید که چه کرد و یا شیخ نمرالنمر  در عربستان و سید حسن نصرالله در لبنان چه کارهای بزرگی انجام  دادند و اینها بزرگ شده مکتب اهل البیت (علیه السلام) هستند که در حوزه های علمیه و شهرهای قم تلمذ کردند و از فرهنگ کرامت اهل البیت (علیه السلام) بهره مند شدند.

 

فرهنگ کرامت اهل البیت (علیه السلام) به مفهوم آن است که خود را جانشین خدا ببینیم و به معنای  دستگیری از فقرا است و باید خود را در این تراز تربیت کنیم و در سیر و سلوک فردی و اجتماعی و هم در عرصه مناسبت های اجتماعی و سیاسی در برابر کفار و طاغوت که می خواهد مسلمانان را به استضعاف بکشند ایستادگی کنیم.

 

ایستادگی و مقاومت با بهره گیری از فرهنگ کرامت می تواند جامعه را از مشکلات رهایی ببخشد و در گام دوم انقلاب اسلامی امیدواریم در این مسیر باشیم و حرم های متبرکه به عنوان نمادهای وحدت ولایتمداری و افتخار می تواند در این مسیر نقش بسیار خوبی اتفاق بیفتد.

 

*برای شکوفایی این امامزادگان چه کردید و آیا در استان این امامزادگان از موقوفاتی نیز برخوردار هستند؟

موقوفات زیادی برای امامزادگان از دیرباز  وقف شده است اما متأسفانه برخی از این موقوفات دچار دست اندازی شده است و در حال پیگیری حقوقی این مسئله هستیم.

 

برای ایجاد منابع مالی پایدار و امامزادگان دنبال طرح هایی هستیم که پشتیبانی اقتصادی داشته باشد، یکی از این طرح ها بهره گیری از پنل های خورشیدی در جوار امامزادگان است که این طرح در 15 بقعه متبرکه آماده شده است.

 

بهره گیری از الگوی کشت، احیای قنات های موقوفه و منتسب به امامزادگان، پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و طرح های اقامتی و گردشگری که می تواند گره گشای مشکلات مردم نیز باشد در موقوفات و جوار این امامزادگان پیگیری می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار