اجرا نشدن کامل شبکه فاضلاب شهری در سایت مسکن مهر «سعدآباد» گرگان موجب گلایه‎مندی ساکنان این منطقه از شهر شده است نبود شبکه فاضلاب شهری علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در اطراف این سایت هزینه اضافی حفر چاه را به دوش ساکنان آن تحمیل کرده است.

گلایه ساکنان مسکن مهر «سعدآباد» گرگان از عدم شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این سایت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، در حالی که متوسط کشوری برای بهره‎مندی از خدمات فاضلاب شهری حدود 50 درصد است در گلستان کمتر از 20 درصد جمعیت شهری استان از خدمات فاضلاب شهری برخوردار هستند و یکی از مهمترین دلایل این اختلاف فاصله، هزینه بالای طرح‎های فاضلاب شهری و نبود اعتبارات است تا جایی که به گفته مسوولان، متوسط هزینه هر حفر چاه یک میلیارد تومان تمام می‎شود و برای اجرا شدن کامل شبکه فاضلاب شهری در استان حداقل به 10 سال تا 15 سال زمان نیاز است.

اجرای طرح‎های فاضلاب شهری در گلستان به کندی صورت می‎گیرد و بی‎توجهی به این امر در درازمدت موجب آلودگی‎ آب‎های زیرزمینی، شیوع انواع بیماری‎ها و مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

اخیرأ اجرا نشدن کامل شبکه فاضلاب شهری در سایت مسکن مهر «سعدآباد» گرگان موجب گلایه‎مندی ساکنان این منطقه از شهر شده است نبود شبکه فاضلاب شهری علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در اطراف این سایت هزینه اضافی حفر چاه را به دوش ساکنان آن تحمیل کرده است.

*با وجود گرانی‎ها، هزینه حفر چاه فاضلاب خارج از توان ساکنان مسکن مهر است

در همین رابطه یکی از ساکنان مسکن مهر سعدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بخش عمده فاضلاب شهری را فاضلاب خانگی تشکیل می‎دهد که ناشی از مصرف آب است فاضلاب‎های خانگی حاوی آلاینده‎های زیادی به خصوص پاتوژن‎های بیماری‎زا هستند که در صورت عدم مدیریت شاهد بیماری‎های واگیردار هم‎چون تیفوئید، یرقان، وبا و ... خواهیم بود، با وجود آگاهی از این امر جای تعجب است که مسوولان اقدام مناسبی در این رابطه انجام نمی‎دهند.

وی با بیان اینکه حدود پنج سال از ساخت مسکن مهر «سعدآباد» می‎گذرد و تا کنون دو چاه در این سایت پر شده است افزود:حفر هر چاه برای یک بلوک 10 تا 17 میلیون تومان هزینه دارد در واقع هر خانواده باید 500 هزار تومان پرداخت کند با وجود گرانی‎های سرسام‌آور واقعأ تقبل این هزینه در توان مردم نیست.

این شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: بوی نامطبوع چاه از آشپزخانه و حمام استشمام می‎شود از طرفی در هوای گرم شیوع بیماری‎های ویروسی زیاد است نابسامانی وضعیت فاضلاب مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‎کند.

*در وضعیت فعلی، حفر چاه تنها اقدام برای رفع مشکل سایت مسکن مهر است

معاون مسکن و بازآفرینی شهری گلستان در خصوص مشکل فاضلاب سایت مسکن مهر «سعدآباد» گرگان گفت: در سایت «سعدآباد» شبکه جمع‌آوری فاضلاب نداریم و ناگزیر هستیم برای احداث فاضلاب، چاه حفر شود.

اسد‌الله پناه‌یزدان بیان کرد: در خصوص مشکل سایت سعد آباد دو برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت دردست اجرا داریم، در کوتاه مدت حفر چاه مناسب‎ترین گزینه است تا از پر شدن چاه جلوگیری شود و در بخش بلندمدت نیز جلسه‎ای با همکاران آب و فاضلاب برگزار کردیم و پیگیر اجرای شبکه فاضلاب در سایت مسکن مهر هستیم.

از آنجایی که به طور میانگین و بسته به هر نوع منطقه 60 تا 80 درصد آب مصرفی در هر اجتماع به فاضلاب تبدیل می‎شود بنابراین ضروری به نظر می‎رسد تا هر طرح آبرسانی با طرح جمع‌آوری فاضلاب همراه باشد مهمترین دلیل برای جمع‎آوری و تصفیه فاضلاب حفظ بهداشت و سلامت مردم است از سویی این امر از ایجاد بوهای نامطبوع و آلودگی آب‎های زیرزمینی جلوگیری می‎کند بنابراین لازم است مدیران و مسوولان حوزه آب و فاضلاب شهری در برنامه‎های خود به مدیریت فاضلاب اهمیت بیشتری  قائل شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار