استاندار گلستان از سایه سنگین کرونا در استان خبرداد و گفت: رعایت ۳ مورد ضروری استفاده از «ماسک»، «شستن مداوم دست ها» و تا اطلاع ثانوی «پرهیز از حضور در تجمعات و مراسمات» باعث می‌شود تا استان از وضعیت قرمز خارج شود.

از سایه سنگین کرونا تا ضرورت استقرار صنایع تبدیلی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، هادی حق شناس شامگاه چهارشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان، اظهار کرد: در زمینه مقابله با ویروس کرونا، مردم استان در اسفند و فروردین همکاری خوبی داشتند و ما توانستیم از پیک اول با کمترین تعداد جان باخته عبور کنیم .

وی افزود: اما متأسفانه به دلیل عدم رعایت الزامات بهداشتی و برگزاری تجمعات و مراسم عروسی و عزا، مجددا در وضعیت هشدار و خطرناک ابتلا قرار گرفتیم.

استاندار گلستان تصریح کرد:  رعایت ۳ مورد ضروری استفاده از «ماسک»، «شستن مداوم دست ها» و تا اطلاع ثانوی «پرهیز از حضور در تجمعات و مراسمات» باعث می‌شود تا استان از وضعیت قرمز خارج شود.  

وی بیان کرد: در صورتی که طی چند روز آینده تعداد ابتلا و بستری روند صعودی داشته باشد، هفته آینده تصمیم جدی تری اتخاذ کرده و محدودیت های بیشتری در کل استان اعمال خواهد شد

حق شناس خاطرنشان کرد: در زمینه امکانات بیمارستانی هیچ کمبودی وجود ندارد و از ۳ هزار تخت بستری موجود، حدود ۲۰ درصد آن اشغال است اما جان همه افراد استان برای ما اهمیت داریم و نباید تعداد افراد بستری افزایش یابد.

۷۰ درصد خسارت کشاورزان پرداخت شد

وی در زمینه بازسازی و نوسازی سیل سال گذشته، گفت:  تعداد ۱۴ هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی و ۷ هزار واحد احداثی داشتیم که تا پایان تیرماه، اتمام بازسازی واحدهای مسکونی اعلام می‌شود و تعداد کمی از واحدها که به دلایل مختلف با تأخیر آغاز شدند، تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

حق شناس گفت: 1020 کیلومتر از رودخانه‌های استان نیاز به لایروبی داشت که از سال گذشته تاکنون حدود ۳۳۰ کیلومتر لایروبی انجام شد و این عدد تا پایان سال به ۴۰۰ کیلومتر خواهد رسید و اینها رودخانه هایی هستند که در وقوع سیل در استان تاثیرگذار بوده‌اند.

وی ابراز کرد: ۷۰ درصد خسارت کشاورزان پرداخت شده و برای ۳۰ درصد باقی مانده منتظر ابلاغ اعتبار از سوی وزارت کشور هستیم.
حق شناس بیان کرد: دریچه های سد وشمگیر پس از بیش از ۲۰ سال اصلاح شد و آبگیری آن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سد نرماب یکی از پروژه‌های بزرگ و تاثیرگذار در پیشگیری از وقوع سیل است که بهره برداری از آن، علاوه بر پیشگیری از وقوع سیلاب، تامین آب کشاورزی و آب شرب ۱۷۰ روستای پایین دست این سد را انجام خواهد داد.

۱۶۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شد

حق شناس در ادامه گفت: تولید محصولات کشاورزی استان از ۳ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۵ میلیون تن در سال جاری رسیده است که حدود ۴۰ درصد افزایش تولید داشته ایم

استاندار گلستان بیان کرد: زهکشی اراضی استان از ۳ هزار هکتار در سال ۹۲ به بیش از ۷۰ هزار هکتار رسیده است که با احتساب ۵۰ هزار هکتاری که در دست اقدام می باشد ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان زهکشی شده‌اند که باعث افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی می شود

حق شناس تصریح کرد: حدود ۷۶۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در سال جاری انجام و ۱۶۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده که ۸۰ درصد کشاورزان پول خود را دریافت کرده‌اند؛ ۹۰ درصد کلزاکاران استان نیز هزینه خود را دریافت کرده اند.

وی افزود: بذر اصلاح شده جدیدی که مرکز تحقیقات کشاورزی آن را ارائه کرده و ظرف سه سال آینده همه زمین های کشاورزی استان زیر کشت آن خواهند رفت به ازای هر هکتار حدود ۶۰۰ کیلوگرم افزایش تولید خواهد داشت.

حق شناس ادامه داد: با توجه به افزایش تولید در سیب زمینی و گوجه فرنگی و همچنین بازگشایی مرزها در حال برنامه ریزی برای صادرات بخشی از این محصولات هستیم.

نخستین  هتل ۵ ستاره استان بزودی احداث می شود

وی همچنین ازاحداث نخستین  هتل ۵ ستاره استان خبرداد و گفت: متأسفانه امکانات زیرساختی مناسبی برای اقامت گردشگران نداریم و آنها بیشتر از استان عبور می کنند
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی منحصر به فرد استان باید این زیرساختها را فراهم کنیم تا ماندگاری مسافر در زیاد شود.

استاندار گلستان تاکید کرد: از سرمایه گذاران استقبال می کنیم و همه مدیران مکلفند تسهیل کننده فعالیت سرمایه گذاران باشند.

استقرار صنایع تبدیلی برای استان یک نیاز ضروری است

حق شناس متذکرشد: استقرار صنایع تبدیلی برای استان یک نیاز ضروری است تا بتوانیم کالاهایی که برند این استان هستند و ما در کشور رتبه های اول تا پنجم را در تولید آنها داریم پس از فرآوری از استان خارج کنیم.

وی  ادامه داد: بزرگترین مزیت استان کشاورزی است و باید از این نقطه قوت به خوبی استفاده شود.

حق شناس بیان کرد: طی سال‌های ۹۸ تا کنون در قالب تسهیلات تبصره ۱۸، رونق تولید و نوسازی واحدهای تولیدی، مبلغ ۴۴۳۲ میلیارد تومان طرح، مصوب و برای پرداخت به بانک ها ارجاع شده اند؛ این مبلغ برای ۶۶۹ بنگاه اقتصادی است که تاکنون ۱۹۰ بنگاه در مجموع مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را دریافت کرده و فعال شده اند.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: اگر همین تعداد طرح که مصوب شده به بهره‌برداری برسند حدود ۴۰۰ بنگاه جدید وارد عرصه تولید می‌شوند و می‌توانند نرخ بیکاری را کاهش دهند.

وی افزود: در سال گذشته تعهد ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی را داشتیم که ۲۷ هزار شغل ایجاد شد در سال جاری نیز در حادثه ۳۳ هزار شغل را نمودیم که امیدواریم بتوانیم این عدد را محقق کرده و مشکلات مردم را کاهش دهیم.

حق شناس افزود: منطقه آزاد اینچه برون، اجرای طرح گردشگری آشوراده با رعایت همه الزامات محیط زیستی و همچنین بهره برداری از سد نرماب سه پروژه مهم و تاثیرگذار استان است که همه تلاش خود را برای اتمام آن به کار بسته ایم.

استاندار گلستان در خاتمه گفت: ایجاد بندر اختصاصی، استقرار صنایع تبدیلی، تقویت گردشگری، اتصال خط ریلی اینچه برون به شاهرود نیز از دیگر اولویت‌های ماست که در راستای تحقق آنها تلاش خواهیم کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار