در حالی که در فصل برداشت محصولات باغی از جمله هلو در باغ‎های گلستان هستیم اما به گفته باغداران قیمت خرید این محصول از آنها آنقدر پایین است که هزینه کارگر و جعبه آنها را پوشش نمی‎دهد.

ضرر باغداران گلستانی در فصل برداشت محصولات/ جولان دلالان در بازار میوه گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، با وجود پتانسیل بالای گلستان در کشت انواع محصولات زراعی و باغی اما نبود صنایع تبدیلی، فراهم نبودن زمینه صادرات و جولان واسطه‎ها در بازار موجب شده تا همواره در فصل برداشت شاهد مشکلات کشاورزان در خصوص نامناسب بودن قیمت فروش محصولات باشیم.

داستان قیمت نامناسب فروش محصول در زمان برداشت این بار برای باغداران گلستانی تکرار می‎شود در حالی که در فصل برداشت محصولات باغی از جمله هلو در باغ‎های گلستان هستیم اما به گفته باغداران قیمت خرید این محصول از آنها آنقدر پایین است که هزینه کارگر و جعبه آنها را پوشش نمی‎دهد از این رو بعضی از باغداران بعد از تقبل هزینه‎های فراوان برای به ثمر رسیدن محصول مجبور هستند از برداشت میوه خودداری کنند چرا که هزینه برداشت بیش از درآمد آنها تمام می‎شود.

در حال حاضر هلو با قیمت 7 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‎رسد در حالی که از باغدار کیلویی ۲ هزار تومان بیشتر خریداری نمی‎شود.

اغلب باغ‎های هلوی گلستان در غرب استان متمرکز شده است این روزها باغداران کردکویی و بندرگزی از وضعیت نابسامان فروش محصولات خود ناراضی هستند.

* کلنگ‌زنی میدان میوه و تره‌بار در کردکوی

به گفته فرماندار کردکوی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه در این شهرستان وجود دارد و مشکلات باغداران در کردکوی و بندرگز بیش از سایر نقاط استان است.

ابراهیم قدمنان با بیان اینکه شرایط خوب و مناسب برای فروش تمام میوه‎های باغداران وجود ندارد، در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: برای رفع مشکلات باغداران باید صنایع تبدیلی مناسب در استان فراهم باشد در همین رابطه درخواستی به جهاد کشاورزی استان و استانداری نیز ارائه کرده‎ایم در واقع از آنجایی که ماندگاری میوه بعد از برداشت بسیار کوتاه است وجود صنایع تبدیلی تا حدود زیادی می‎تواند مشکلات باغداران در خصوص فروش محصولات را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیگیر احداث میدان میوه و تره‌بار بین کردکوی و بندرگز هستیم در این رابطه صحبت‎هایی با رئیس جهاد کشاورزی استان انجام شده و به زودی کلنگ‌زنی میدان میوه و تره‌بار انجام می‎شود.

فرماندار کردکوی بیان کرد: وقتی دسترسی کشاورزان به میدان بار بیشتر باشد هزینه حمل و نقل کاهش می‎یابد و از طرفی دست واسطه‌ها نیز کوتاه خواهد شد.

*لزوم ایجاد تشکل باغداران برای رفع مشکلات در زمان فروش محصول/ شفاف‌سازی شبکه توزیع دست واسطه‎ها را کوتاه می‎کند

معاون بازرسی و نظارت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در خصوص وضعیت قیمت‌گذاری میوه و تره‌بار در استان گفت: قیمت‌گذاری میوه و تره‌بار جزو گروه‌های کالاهایی نیستند که مصوبه دولتی داشته باشند یا مثل مصرف صنعتی نیست که دارای نرخ ارشادی باشد به طور کلی قیمت میوه و تره‌بار تابع عرضه و تقاضا است.

اصغر اصغری تصریح کرد: برای برخی محصولات استراتژیک از جمله گندم و سیب‌زمینی که دارای نرخ خرید تضمینی هستند در زمانی که این محصولات کاهش نرخ پیدا کنند دولت برای حمایت از تولیدکننده مداخله کرده و این محصولات را با قیمت‎های تضمینی و براساس وظیفه‌مندی دستگاه‌هایی همچون تعاون روستایی و تشکل‎های حوزه تجارت خریداری می‎کند.

وی بیان کرد: با برداشت محصول و میزان عرضه به بازار مصرف، قیمت‎ها براساس میزان تقاضای بازار در سطح مراکز خرده‌فروشی و میادین میوه و تره‌بار تعیین می‎شود امسال هلو در زمان برداشت از کیلویی ۷ هزار تومان شروع شد و از میادین میوه و تره‌بار هلو کیلویی ۲ هزار تومان عرضه می‎شود در واقع باید شفاف‌سازی شبکه‎های توزیع به منظور کوتاه کردن حلقه تولید تا مصرف انجام شود.

معاون بازرسی و نظارت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت گلستان با بیان اینکه قبل از رسیدن به فصل برداشت باید پیش‎بینی‌های لازم انجام شود، افزود: باید برآورد شود در سال مورد نظر چقدر تولید داریم و زمینه‎های مصرف‌شان در کجاست در کارگروه‌های تنظیم‌ بازار هر شهرستان می‎توان به این موضوع پرداخت.

به گفته اصغری با ایجاد تشکل در حوزه تولیدات باغداران می‎توان از حقوق آنها حمایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه  در بازار بسیاری از محصولات شاهد شبکه‎های دلال‌بازی و واسطه‌گری هستیم و این امر به دلیل عدم شفاف‌سازی شبکه‎های توزیع پیش می‎آید در واقع فاصله قیمتی بین تولید تا مصرف بسیار زیاد است با وجود اینکه قانونگذار این اختلاف قیمت را ۳۰ درصد تا ۳۵ درصد لحاظ کرده است اما مصرف‌کننده قیمتی بیش از این را پرداخت می‎کند.

۱۰ هزار هکتار از اراضی گلستان با تولید بیش از ۱۳۰ هزار تن به کشت سیاه‌ریشه اختصاص دارد بدون تردید این میزان تولید و تولیدکننده باید حمایت شود چرا که کشاورزان یکی از پایه‎های اساسی توسعه در گلستان محسوب می‎شوند گلستان یک استان کشاورزی‌خیز و باغدارخیز است و بخش عظیمی از درآمد استان از این بخش تأمین می‎شود بنابراین با داشتن پتانسیل بالا در تولید محصولات کشاورزی و باغی باید مساعدت‎های ویژه دولت مشمول حال کشاورزان و باغداران شود راه توسعه روستاها ایجاد صنایع تبدیلی است اما مدت‌هاست که این خواسته مردم گلستان روی زمین مانده و هنوز تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار