دولت برای حمایت از کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی استان گلستان که در اثر شیوع کرونا خسارت دیدند ۵۴۷ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد که تاکنون ۲ هزار و ۹۷۱ کارگاه برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند.

حمایت تسهیلاتی از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا؛ ۲۹۷۱ کارگاه در گلستان تسهیلات می‌گیرند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، برای پیشگیری از شیوع گسترده کرونا و مقابله با این بیماری از اسفندماه پارسال تاکنون ممنوعیت و محدودیت‌های زیادی برای فعالیت واحدهای صنفی، کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به وجود آمد.

برخی از این واحدها تا مرز ورشکستگی هم رفته‌اند، برخی دیگر با توجه به عدم تقاضا در بازار و ضرر و زیان مالی تصمیم به تعدیل نیروی کار گرفتند اما در مقابل بودند کارفرمایانی که در این شرایط سخت کرونایی که فشار بیشتری را به معیشت مردم به ویژه کارگران وارد کرده، به هر نحوی کارگران خود را حفظ کردند.

آمارها نشان می‌دهد بیشتر از 17 هزار نفر در استان بر اثر شیوع کرونا بیکار شده‌اند هر چند دولت فقط حدود 14 هزار نفر آنان را برای پرداخت بیمه بیکاری، مشمول دانسته است. با اینحال برای حدود 8 هزار نفر از افرادی که در سامانه کارا تأیید شده بودند، مقرری بیمه بیکاری برای ماه‌های اسفند پارسال و فروردین امسال واریز کرد.

علاوه بر کارگران، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی و واحدهای صنفی و خدماتی زیادی نیز در اثر شیوع گسترده کرونا و محدودیت‌هایی که برای فعالیت آنها وضع شد، خسارت مالی دیدند.

دولت برای جبران این خسارت‌ها، اعتباراتی را در قالب تسهیلات در نظر گرفته است. هر چند حرف و حدیث درباره میزان سود این تسهیلات که با نرخ 12 درصد به مردم پرداخت می‌شود، وجود دارد.

آن طور که مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان گفته در مرحله نخست دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا که دارای کد کارگاهی بودند، 547 میلیارد تومان به استان گلستان اختصاص داد.

موسی‌ بی‌باک گفت: در این مرحله از بین کارگاه‌هایی که در اثر این بیماری آسیب دیده بودند تاکنون 2 هزار و 971 کارگاه با تسهیلات 58 میلیارد تومان در قالب کارفرمایی و خویش فرمایی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی بیان داشت: در این مرحله 14 کسب و کار با بیش از 600 رسته مشمول دریافت این تسهیلات بودند که در استان گلستان تا به حال 20 کارگاه خسارت‌دیده توانستند این تسهیلات را دریافت کنند و بقیه واحدها نیز در مرحله تأمین و ارائه وثیقه و انعقاد قرارداد با بانک هستند.

به گفته وی در این مرحله به کارفرمایان به ازای هر فرد بیمه شده تامین اجتماعی و هر کارگاه 12 میلیون تومان تا 16 میلیون تومان وام کم بهره با بازپرداخت دو ساله تعلق می‌گیرد.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: از روز گذشته برای واحدهای کسب و کار ذیل رسته‌های مصوب 14گانه که فاقد کد کارگاهی سازمان تأمین اجتماعی هستند و یا لیست بیمه‌ای ندارند، پیامک فراخوان برای ثبت نام و استفاده از تسهیلات حمایتی کرونا ارسال شده است.

وی افزود: آمار و اطلاعات این کسب و کارها از طریق دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف تهیه و برای وزارت تعاون ارسال شده و پس از ثبت نام به احتمال زیاد لیست استانی آن نیز ابلاغ خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار