کارنامه مناسب‌سازی اماکن عمومی، اداری و معابر در استان گلستان همچنان با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و 55 هزار معلول، بالغ بر 150 هزار سالمند، حدود 13 هزار جانباز، و حتی زنان باردار این استان منتظر احقاق حقوق شهروندی خود در قبال این الزام قانونی هستند.

کارنامه ناموفق مناسب‌سازی معابر در گلستان/ 205هزار معلول و سالمند منتظر احقاق حقوق شهروندی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، حقوق شهروندی 55 هزار معلول، 150 هزار سالمند، 13 هزار جانباز استان گلستان ایجاب می‌کند تا مسوولان و متولیان بخش مناسب‌سازی اماکن عمومی، اداری، گردشگری و معابر در برابر این الزام قانونی حساسیت بیشتری به خرج دهند و برای رعایت حال این بخش از شهروندان چاره اساسی بیندیشند.

*بی‌توجهی به مناسب‌سازی در ساختمان‌های اداری نوساز/  مسوولان گلستان اعتقادی به مناسب‌سازی ندارند

معلولان جسمی، حرکتی، جانبازان، افراد سالمند و زنان باردار به عنوان بخشی از جامعه نیازمند امکانات و خدمات عمومی هستند که می‌طلبد مسوولان استان گلستان در برنامه‌ریزی شهری به حقوق شهروندی این طیف هم توجه کنند چرا باید بعد از گذشت چندین سال هنوز هم کارنامه مسوولان این استان در زمینه مناسب‌سازی معابر غیرقابل قبول باشد، قطار زمان باید به کدامین ایستگاه برسد تا نیازهای جامعه هدف برآورده شود.

موانع معماری در مبلمان شهری و ساختمان‌های اداری کار را برای معلولان و جانبازان و افراد سالمند خیلی سخت کرده است، حتی در اماکن جدیدالتاسیس و ساختمان‌های اداری نوساز دغدغه جامعه هدف برطرف نشده است و عدم توجه به این نکته باعث شده تا آنها برای پیگیری خواسته‌هایشان همواره در رنج باشند و نتوانند حقوق خود را از دستگاه‌های مختلف پیگیری کنند، دسترسی این قشر آسیب‌پذیر به مدیران که اغلب در طبقات سه و چهار محل کار خود مستقر هستند به اقدامی دست‌نیافتنی تبدیل شده است، در اداراتی که رمپ برای افراد ناتوان تعبیه نشده و به تامین آسانسور بسنده شده است در فصل تابستان که نوسان و یا قطعی برق وجود دارد عملا دسترسی به مدیران منتفی خواهدشد.

*راه ناهموار گلستان برای معلولان و سالمندان

جالب آنجاست که اداره کل بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان حتی استانداری که بیشترین مراجعه را از سوی معلولان و جانبازان دارد اما مناسب‌سازی اداری در ایجاد رمپ برای دسترسی به مدیران کل تامین نشده است، با وجود آنکه جمعیتی بالغ بر سه درصد معلولیت را در استان داریم اما گویی اعتقادی برای مناسب‌سازی وجود ندارد، حتی شهرداری، نظام مهندسی ساختمان هم در این زمینه کارنامه قابل قبولی ندارند.

همه شهروندان حق دارند تا در اجتماع حاضر شوند و از حقوق برابر در بهره‌گیری از امکانات استفاده کنند و مسوولان مکلف هستند تعهدات و وظایف خود را نسبت به افراد ناتوان جسمی انجام دهند، قانون به صراحت این الزام را برای مسوولان متولی مشخص کرده تا آنها در اجرایی شدن قوانین ایفای نقش کنند اما گویی راه برای معلولان و سالمندان و سایر گروه‌های هدف در تحقق این مطالبه شهروندی ناهموار است.

* ضرورت الزام قانونی، اخلاقی و انسانی برای تحقق یک مطالبه شهروندی

هفته بهزیستی فرصتی فراهم کرد تا عملکرد این اداره کل استانی را در قبال جامعه هدف به بوته نقد و بررسی مخاطبان قرار دهیم ابراهیم غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون اجرای تعهدات بهزیستی گلستان برای مناسب‌سازی گفت: مناسب‌سازی علاوه بر اینکه الزام قانونی دارد الزام انسانی و اخلاقی حکم می‌کند تا نیازهای جامعه هدف تامین شود.

وی تصریح کرد: بخش توانبخشی در قسمت همکف ساختمان اداره کل بهزیستی استقرار دارد تا افراد معلول به راحتی بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند و اگر نیاز باشد مدیرکل بهزیستی مطالبات آنها را پاسخگو باشد شخصا به طبقه پایین می‌آیم و مسائل را بررسی و پیگیری می‌کنم.

* قانون، بهزیستی را مکلف به اجرای مناسب‌سازی برای معلولان نکرده است

مدیرکل بهزیستی استان گلستان وضعیت مناسب‌سازی در دستگاه‌های اجرایی استان را غیرقابل قبول ارزیابی کرد و گفت: در قانون حمایت از حقوق افرادی که دارای معلولیت هستند با 12 ماده مورد تاکید قرار گرفته و در فصل دوم ماده دو این قانون آمده است کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

غفاری به تبصره این ماده قانونی هم اشاره کرد و افزود: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند برای دسترسی و بهره‌‌مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه مصوب سالانه خود مناسب‌سازی کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکید قانون بر مناسب‌سازی اماکن عمومی است، تصریح کرد: قانون، بهزیستی را مکلف به اجرای مناسب‌سازی برای جامعه هدف نکرده است.

* کارنامه ادارات گلستان در زمینه مناسب‌سازی رضایتبخش نیست

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با تاکید بر اینکه همه باید در قبال مناسب‌سازی پاسخگو باشند بر لزوم مطالبه‌گری رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: موضوع مناسب‌سازی در کمیسیون عمران استانداری بررسی می‌شود، همه ادارات دولتی در این زمینه مورد ارزیابی قرار گرفتند و نواقص به آنها اعلام شده است و کارنامه ادارات در زمینه مناسب‌سازی رضایت‌بخش نبوده است.

غفاری افزود: برخی ساختمان‌های اداری قدیمی است و امکان مناسب‌سازی در آنجا وجود ندارد اما در ساختمان‌های جدید اداری متاسفانه به موضوع مناسب‌سازی توجهی نمی‌شود، شهرداری در این زمینه می‌تواند ورود کرده و به پیمانکار تائیدیه پایان کار ندهد.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند پایان کار را در صورتی بدهند که الزامات شفاف قانونی اجرا شده باشد، موضوع ضمانت اجرایی زمان‌بر است، ضوابط مناسب‌سازی ساختمان‌ها ابلاغ شده و نظام مهندسی و شهرداری در این زمینه باید جدی‌تر نظارت کنند.

* شناسایی 55 هزار معلول در گلستان

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با اشاره به اینکه هر ساله عملکرد ادارات در جشنواره شهید رجایی ارزیابی می‌شود، گفت: موضوع مناسب‌سازی 30 امتیاز در جشنواره شهید رجایی دارد و 52 دستگاه اجرایی در این راستا ارزیابی شدند که کارنامه آنها رضایت‌بخش نبوده است.

به گفته غفاری؛ 55 هزار معلول در استان گلستان وجود دارد و 33 هزار خانوار مستمری دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: نیاز است خیرین در زمینه مناسب‌سازی به کمک فراخوانده شوند تا بخش‌هایی از نیازهای معلولان استان گلستان تامین شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار