نماینده مردم شرق استان گلستان در مجلس با اشاره به اینکه وضع قانون جدید نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، گفت: ابتدا باید قوانین دست و پاگیر گذشته را اصلاح و روان‌سازی کنیم.

اولویت مجلس روان‌سازی و اصلاح قوانین دست و پاگیر است/ کلاله شهرک صنعتی جدید می‌خواهد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، مجلس شورای اسلامی که به شکل اسلامی، مردمی و ساختارمند مولود انقلاب اسلامی است در فرمایشات امام راحل در راس امور قرار داشته و طبیعتا به واسطه همین جایگاه رفیع نیز رسالت‌های سنگین و خطیری را در مسیر توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور و رفع دغدغه‌ها و معضلات جامعه بر عهده دارد که بخش عمده‌ای از آن به صورت صریح و شفاف در قانون اساسی به آن اشاره شده است که قانونگذاری از یک سو و نظارت بر قوه مجریه از سویی دیگر از مهم‌ترین این رسالت‌هاست.

در شرایط اخیر کشور که فشارهای معیشتی و مشکلات عدیده اقتصادی شرایط سختی را برای مردم عزیزمان به وجود آورده، چشم امید مردم برای بهبود اقتصاد به مجلسی است که به زعم مردم و عمده کارشناسان با حضور نیروهای جوان و انقلابی به صورت بالقوه توان رفع مشکلات را دارد که باید این توان را به صورت بالفعل به منصه ظهور و بروز برساند.

دوره اخیر مجلس شورای اسلامی بالغ بر یک ماه و نیم است که کار خود را آغاز کرده و در این مدت کوتاه، به طور نسبی توانسته در یکی دو آزمون سربلند بیرون بیاید اما هنوز راه درازی را برای خدمت به مردم پیش‌رو دارد.

به همین منظور و با هدف بررسی عملکرد این مدت کوتاه، بررسی چشم‌انداز و پیگیری برخی از موضوعات مهم روزهای اخیر در مجلس با «رضا آریان‌پور» نماینده مردم شرق استان گلستان در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* برنامه‌هایم را در سطوح منطقه‌ای، استانی و ملی تقسیم کردم

فارس: گزارش مختصری از عملکرد خود در روزهای گذشته از عمر مجلس بیان کنید:

آریان‌پور: در خود مجلس که مردم مستحضر هستند در این یک ماه در کنار تعیین تکلیف حضور نمایندگان در کمیسیون‌ها و تائید اعتبارنامه‌ها چندین سوال از وزرای محترم مطرح شد که با حضور این عزیزان در صحن مجلس به این سوالات نیز پاسخ گفته شد.

شروع کار تخصصی کمیسیون‌ها و بررسی چندین قانون و چندین فوریت از مهم‌ترین اقداماتی که مورد توجه مجلس قرار گرفته بود و در حال حاضر نیز پیرامون چند طرح و موضوع ریشه‌ای در جال اقدام کارشناسی هستیم.

در حال حاضر نیز کمیسیون بهداشت و درمان به صورت ویژه ضمن بررسی وضعی بیماری کرونا و اقدامات لازم برای کنترل و مقابله با آن در کنار دولت قرار گرفته و پیگیر وضعیت بیمارستان‌ها، کادر درمانی و تجهیزات مورد نیاز آنهاست.

اما بنده در کنار این موضوع ضمن راه‌اندازی دفاتر شهرستانی در حوزه انتخابیه و جلسات متناوب با مسوولان چهار شهرستان حوزه انتخابیه شرق گلستان، مسوولان استانی و منطقه‌ای به همراه  مجمع نمایندگان و خارج از آن دیدارهای مختلفی را با تعدادی از وزرا، معاونین وزرا، روسای سازمان‌ها و نهادها، فرمانده نیروی انتظامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح ملی برگزار کرده و ضمن ارائه اولویت‌های شرق استان گلستان برای توسعه بر ضرورت توجه به این منطقه محروم تاکید کرده‌ام.

بازدید از چندین روستا در هر چهار شهرستان حوزه انتخابیه و دیدار با مردم به همراه مسوولان شهرستانی به منظور دیدار چهره به چهره و بدون واسطه مردم با مسوولان و بسترسازی برای مطالبه مردم از مسوولان محلی نیز از سایر اقدامات بنده در یک ماه و نیم گذشته بوده است.

* 4 تذکر به رئیس جمهور و وزرا دادم/ اهل شلوغ‌کاری بی‌منطق نیستم

فارس: در روزهای اخیر تذکراتی را خطاب به مسوولان در مجلس بیان کردید. توضیح می‌فرمائید؟

آریان‌پور: بله، هرچند همه موکلان بنده می‌دانند که به هیچ وجه اهل جنجال رسانه‌ای و یا شلوغ‌کاری نیستم اما با توجه به حق قانونی نمایندگان و شرایطی که بعضا برای موکلان من که مردم شریف منطقه و به طور کلی ایران اسلامی هستند مجبور هستیم از ظرفیت تذکر، سوال و یا حتی استیضاح استفاده کنیم.

در روزهای گذشته چهار تذکر را در صحن مجلس خطاب به رئیس جمهور و وزرا بیان کردم که تذکر نخست خطاب به وزارت بهداشت مبنی بر تعیین تکلیف و حمایت از کادر درمانی موسوم به نیروهای 100 ساعته و همچنین تجهیز بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات در حوزه کرونا بود.

تذکر دوم بنده خطاب به وزیر کشاورزی در حوزه حمایت از کشاورزان حوزه انتخابیه و ایجاد صنایع تبدیلی مناسب در شرق استان گلستان و تذکر سوم نیز خطاب به آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

چهارمین تذکر بنده خطاب رئیس جمهور مبنی بر عملکرد ناصحیح سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه همسان‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان بود که پیرامون آن پیشنهادات خوبی نیز تاکنون از سوی نمایندگان و کارشناسان مطرح شده ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

فارس: ماجرای رد اعتبارنامه آقای تاجگردون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آریان‌پور: ببینید در این موضوع باید بسیار دقیق و موشکافانه صحبت کرد، نکته نخست این است که تائید یا رد اعتبارنامه حق قانونی نمایندگان مجلس است و هیچ‌کس حق ندارد آنها را از این حق قانونی جدا کرده و یا محدودشان کند.

اما نکته دوم طی کردن روال قانونی ماجراست که باید آن دسته مدارکی که شورای نگهبان آنها را در جریان بررسی صلاحیت‌ها دریافت نکرده و یا مدارک تخلفاتی که در فاصله انتخاب و ورود به مجلس روی داده مورد بررسی قرار بگیرد.

اعتبارنامه آقای تاجگردون ابتدا در شعبه با دقت نظر بررسی شده و با توجه به اعتراض برخی از نمایندگان مدارک و مستندات مورد بررسی قرار گرفت که اعتبارنامه ایشان مورد تائید قرار گرفت اما با توجه به اصرار معترضان و برخی از نمایندگان این موضوع با حضور نمایندگانی از تمام شعب در کمیسیون تحقیق مجددا بررسی شد که باز هم اعتبارنامه ایشان مورد تائید قرار گرفت.

با تذکر و اخطاری که آقای زاکانی مطرح کردند موضوع در صحن مجلس نیز در جلسه‌ای غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفت که در آن علاوه بر جناب زاکانی به عنوان معترض آقای پزشکیان نیز به عنوان مدافع سخنانی را مطرح کرده و له و علیه رد اعتبارنامه برای مدارک و مستندات خود را بیان کردند.

بنده با توجه به اینکه مدارک و مستندات ارائه شده از هر دو سو را حجت شرعی نیافته و معتقد بودم هیچ‌کدام نتوانستند مجلس را به طور دقیق اقناع کنند به این موضوع رای ممتنع دادم.

فارس: مهم‌ترین اولویت مجلس را چه می‌دانید؟

آریان‌پور: سوال بسیار خوبی را مطرح کردید زیرا یکی از مباحثات بنده با برخی از همکاران پیرامون همین موضوع است که معتقد هستم مهم‌ترین کار و اولویت مجلس دیگر قانونگذاری جدید نیست بلکه اصلاح قوانین دست و پاگیر و مانع  پیشرفت و جهش تولید در کشور است.

ما در حال حاضر نیاز مبرمی را در جامعه به ویژه در حوزه اقتصاد احساس می‌کنیم که ناشی از عدم اصلاح و روان‌سازی قوانین وضع شده در دوره‌های قبلی است. اولویت مهم دیگر مجلس را در دوره اخیر به ویژه در شرایط مهم و حساس فعلی نظارت بدون مسامحه بر عملکرد قوه مجریه با هدف حل مشکلات جدی مردم در حوزه معیشت می‌دانم.

* شایسته‌سالاری نباید قربانی قومیت‌گرایی شود/ کلاله باید شهرک صنعتی جدیدی داشته باشد

فارس: قومیت‌گرایی در انتصابات را چقدر قبول دارید؟

آریان‌پور: بنده قومیت‌ها را در استان گلستان یک ظرفیت بسیار خوب و مفید برای توسعه می‌دانم و با کسانی که تلاش می‌کنند این ظرفیت را به یک تهدید تبدیل کنند به شدت مخالفم.

اما در حوزه انتصابات ذره‌ای به موضوع قومیت نه اعتقادی داشته و نه توجهی خواهم کرد، زیرا معتقدم ضمن ضرورت استفاده از ظرفیت همه اقوام در مدیریت کشور، استان و طبیعتا حوزه انتخابیه شهرستان‌های مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه نباید شایسته‌سالاری، توانمندی و کارآیی افراد را قربانی قومیت‌گرایی کنیم.

فارس: موضوع مطرح شده درباره اختلاف بین مسوولان گالیکش و کلاله پیرامون شهرک صنعتی چیست؟

آریان‌پور: این موضوع یک مساله قدیمی است که به علت قرار گرفتن شهرک صنعتی در خط مرزی بین دو شهرستان و قرار گرفتن بخشی از شهرک در هر کدام از شهرستان‌ها رخ داده و بنده هم در دیدار معاون وزیر و رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی کشور بر لزوم واگذاری این شهرک به یکی از شهرستان‌ها و ایجاد یک شهرک جدید در شهرستان دیگری تاکید کرده‌ام.

با توجه به فضای فیزیکی در اختیار و محدوده جغرافیایی و الزامات زیست محیطی به نظر اینگونه منطقی‌تر است که شهرک صنعتی موجود به شهرستان «گالیکش» واگذار شده و شهرک صنعتی جدید در نقطه‌ای دیگر در شهرستان کلاله ایجاد شود.

فارس: سخن دیگری اگر دارید بفرمائید؟

آریان‌پور: ابتدا از همه مردم حوزه انتخابیه خود اعم از کسانی که بنده رای داده و چه عزیزانی که رای نداده‌اند بابت همراهی در ماه‌های اخیر تشکر می‌کنم و با توجه به شرایط اخیر کشور و مواجهه جدی با بیماری کرونا از آنها تقاضا می‌کنم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کمک به مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اهتمام ویژه‌ای بورزند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار