با اینکه چندماه از شیوع کرونا و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی برای فعالیت‌های اصناف و واحدهای خدماتی می‌گذرد اما هستند کسانی که سلامتی مردم برای آنان اهمیتی ندارد و خود را موظف به رعایت این دستورالعمل‌ها نمی‌دانند.

پای لنگ نظارت بر بازار؛ وقتی سلامتی مردم قربانی می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، این روزها کرونا در سایه عادی‌انگاری و غفلت برخی شهروندان در شهرها و روستاها جولان می‌دهد. با اینکه شیوه‌نامه‌های مختلفی برای فعالیت‌های اصناف و واحدهای خدماتی در ماه‌های اخیر ابلاغ شده اما هنوز هستند عده‌ای که اهمیتی برای سلامتی دیگران قائل نیستند.

ستاد مقابله با کرونا نیز در سطح ملی و به صورت هفتگی در استان، مصوبه‌ها را برای کاهش شیوع این بیماری از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند تا با رعایت آنها بتوان گلستان را از وضعیت قرمز خارج کرد.

در این بین اصناف و واحدهای ارائه دهنده خدمات نقش مهمی در رعایت پروتکل‌ها و مصوبه‌های ستاد کرونا دارند و می‌توانند سهم زیادی در کاهش شیوع این بیماری داشته باشند.

در کنار واحدهای صنفی که تمامی این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند برخی افراد هم هستند که توجهی ندارند و حتی اعتقادی به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده ندارند.

این در حالی است که در جلسات مختلف از استاندار گرفته تا صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات تا مرکز بهداشت و فرمانداری همه برای متخلفان خط و نشان می‌کشند و متخلفان را به پلمب واحدهای صنفی‌شان تهدید می‌کنند.

اما چرا به رغم همه این اتفاقات هنوز بسیاری از واحدهای صنفی خود را ملزم و مکلف به رعایت پروتکل‌ها نمی‌دانند؟ شهروندی در این باره به خبرنگار تسنیم گفته است: هیچ نظارتی بر این واحدها نمی‌شود، قرار بود به کسانی که ماسک ندارند خدمات داده نشود، الان ببنید نه تنها به مشتریان بدون ماسک در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خدمات داده می‌شود بلکه خود فروشندگان نیز در برخی موارد ماسک ندارند.

وی گفت: در بانک‌ها فضای نشستن مانند گذشته است و فاصله‌گذاری اجتماعی تا حد زیادی رعایت نمی‌شود. در برخی بانک‌ها جلوی باجه‌ها پلاستیک کشیده شده تا کارکنان به کرونا مبتلا نشوند اما آن طرف، مردم باید مدت زیادی در نوبت باشند تا بتوانند کار بانکی خود را انجام دهند. شعبه یکی از  بانک‌ها که تقریبا در مرکز شهر هم قرار دارد با وجود 8 باجه و کارمندی که پشت سیستم نشسته است، فقط دو باجه فعال بوده و کار مردم را انجام می‌دهند.

یکی دیگر از مصوبه‌های ستاد کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها است. اینکه رانندگان و مسافران باید حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند.

اما گشتی در سطح شهر نشان می‌دهد با اینکه بسیاری از رانندگان تاکسی‌ها از ماسک استفاده می‌کنند اما همچنان به مسافران بدون ماسک سرویس می‌دهند.

فرماندار گرگان نیز در یکی از جلسه‌های ستاد کرونا گفته بود که همه اصناف حتی مکانیکی‌ها نیز موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند اما خبری از رعایت حداقلی این دستورالعمل‌ها نیست.

حسین طلوعیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه رعیت پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه کسبه و واحدهای صنفی الزامی است گفت: همه واحدهای صنفی ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و نظارت‌ها نیز در این بخش تشدید شده است.

وی افزود: تمامی واحدهای صنفی به ویژه نانوایان، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، آرایشگاه‌ها و دیگر کسبه‌ها با استفاده از ماسک، دستکش و کلاه بهداشتی باید به مردم خدمات بدهند. استفاده از دستگاه کارتخوان، ضدعفونی مستمر محیط کسب و پذیرش مشتری با رعایت فاصله فیزیکی از موارد دیگری است که واحدهای صنفی باید آن را اجرایی کنند.

طلوعیان با اشاره به گشت‌های مشترک با علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های مرتبط خاطرنشان کرد: پروتکل‌ها باید به صورت جدی اجرایی شود و هر واحد صنفی تخلف کند، برخورد و آن واحد را پلمب می‌کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار