شرایط حساس کرونا در گلستان ایجاب می کند تا مردم در اعیاد سعید قربان و غدیر، رفتار خود را متناسب با جامعه تغییر داده تا بار مضاعفی بر کادر درمان و بیمارستان ها وارد نشود.

بساط کرونا در مراسم عید قربان/سلامتی را فدای بی احتیاطی نکنیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، دو روز دیگر تا فرارسیدن عید سعید قربان باقی مانده است، روزهایی حساس و سرنوشت ساز که بی تردید در کنترل بیماری کووید ۱۹ نقش خواهد داشت.

مردم گلستان همواره با آغاز این اعیاد برنامه‌ها و مراسم ویژه داشته اما امسال رفتار خود را متناسب با شرایط روز جامعه تغییر داده اند.

گلستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و در اعیاد پیش رو قربان و غدیر تأکید مسئولان بر در خانه ماندن، صلح رحم تلفنی و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضرور، پرهیز از حضور در امکان شلوغ و بازارها، رعایت بهداشت در قربانی کردن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیگر است.

استاندار گلستان با توجه به ممنوعیت برگزاری نماز جماعت در شهرهای قرمز، گفت: نماز عید قربان در مساجد و مصلی‌های گلستان برگزار نخواهد شد.

هادی حق شناس بیان کرد: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی و دید و بازدیدهای همیشگی در عید را تعطیل نکنند فشار مضاعفی بعد از تعطیلات بر کادر درمان وارد خواهد شد و تخت‌های بیمارستانی هم دیگر جوابگو نخواهند بود.

مردم رعایت کنند تا شاهد سونامی کرونا نباشیم

همچنین در بیانیه‌ای مشترک امام جمعه گنبدکاووس به همراه ائمه جمعه اهل سنت شهرستان، فرماندار ویژه گنبدکاووس، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس شبکه بهداشت درمان از مردم گنبدکاووس که درصد زیادی از آن اهل سنت هستند، خواسته شده تا پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در ایام اعیاد قربان و غدیر رعایت کنند.

در این بیانیه آمده است: «ایران اسلامی مهد ظهور و بروز ژرفای ایمان اعتقاد مردم به مناسک دینی و بزرگداشت مناسبات آئینی بوده و هست و در روزها سعید و فرخنده قربان و غدیر جوش و خروش مردم برای آماده سازی خانه‌های دل جهت دریافت نور کرامت الهی دو چندان شده است.

شرایط حساس بیماری کرونا ایجاب می کند مردم علاوه بر توجه همیشگی رفتار متفاوت تری در عید قربان در پیش بگیرندبا عنایت به اینکه کشورمان همچون بسیاری از کشورهای دنیا چند ماهی است با مهمان ناخوانده ای به نام بیماری کرونا دست و پنجه نرم، بدون تردید روزهای پر جنب و جوش اعیاد پیش رو امتحانی بزرگ برای حراست از جان خود خانواده و عزیزانمان خواهد بود.

بی شک بزرگداشت اعیاد فرخنده اسلامی یک ضرورت انکارناپذیر و امری پسندیده است اما قطعاً شرایط حساس پیچیده و خطرآفرین اوج بیماری کرونا در منطقه ما ایجاب می‌کند مردم علاوه بر توجه همیشگی به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های کادر درمان برای پیشگیری کنترل مقابله و قطع زنجیره انتقال این بیماری، رفتار و نمایه بروز این بزرگداشت را متناسب با شرایط موجود تغییر دهند تا خدای نکرده در روزهای بعد از اعیاد سعید قربان و غدیر شاهد سونامی کرونا و تلفات سنگین آن نباشیم.»

محدودیت تردد در اماکن تفرجگاهی

سرپرست پلیس راهور گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توصیه می‌کنیم مردم از مسافرت رفتن در ایام پرهیز کرده و برای کمک به کادر درمان در شرایط قرمز کرونایی در منازل خود بمانند.

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی افزود: محدودیت‌ها تردد همچنان در اماکن تفرجگاهی مانند النگدره، ناهارخوران و دیگر مناطق وجود داشته و از ورود خودروها جلوگیری خواهد شد.

هرگونه ذبح دام در سطح شهر گرگان ممنوع است

فرماندار گرگان هم در جلسه آخرین وضعیت اجرای برنامه‌های روز عید سعید قربان در شهرستان گفت: فروش دام روز عید قربان در شهر گرگان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

محمد حمیدی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، هرگونه ذبح دام در سطح شهر گرگان ممنوع است.

وی بیان کرد: با تکمیل موارد بهداشتی در محل عرضه دام واقع در جرجان ۱۵ با نظارت دامپزشکی و بهداشت ذبح دام صورت خواهد پذیرفت و در صورت کشتار در منازل همه موارد بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

حمیدی تصریح کرد: در حال حاضر چهار مکان از جمله جمعه بازار سعدآباد، عرضه دام واقع در جرجان ۱۵، میدان شهید باهنر و جایگاه سوخت ابتدای روستای زنگیان جهت فروش دام در نظر گرفته شده است و خرید پوست هم در میادین شهیدان باهنر، مدرس، قندهاری و هزارجریبی در نظر گرفته شده و در صورت فراهم آمدن امکانات از سوی شهرداری دو میدان وحدت و کریمی هم به محل خرید پوست اضافه خواهد شد.

وی بیان کرد: اکیپ‌های دامپزشکی به همراه نیروی انتظامی در سطح شهر بخصوص در مکان‌های عرضه دام به دلیل رعایت موارد بهداشتی و جلوگیری از هرگونه ذبح غیرقانونی حضور خواهند داشت.

حمیدی اضافه کرد: در سایر شهرها و روستاهای شهرستان با نصب بنر و درنظر گرفتن مکان موارد بهداشتی عرضه دام صورت گیرد.

رعایت پروتکل‌ها در مراکز عرضه دام الزامی است

همچنین دامپزشکی گلستان در اطلاعیه‌ای از مردم خواست تا پروتکل‌های بهداشتی در خصوص ذبح دام رعایت کنند.

در این اطلاعیه آمده است: به منظور حفظ سلامت همشهریان و تأمین بهداشت عمومی جامعه، با توجه به شیوع بیماری کرونا و احتمال وقوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، اداره کل دامپزشکی گلستان و شبکه‌های دامپزشکی در سطح استان آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی شما در روز عید سعید قربان است.

به همین منظور اکیپ‌های بازرسی گوشت از ساعت هفت صبح الی ۱۳ ظهر آمادگی خود را در روز عید قربان جهت ارائه خدمات بهداشتی اعلام می‌دارند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه ذکر شده: با توجه به شرایط خاص امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و استان، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در همه مراکز عرضه دام قربانی از سوی شهرداری‌ها و همچنین استفاده از ماسک و دستکش در همه مراکز عرضه و فروش دام الزامی است.

رفتار مردم در روزهای پیش رو به طور یقین در بار مراجعات به بیمارستان‌ها در هفته‌های آتی نقش خواهد داشت لذا گلستانی ها سعی کنند با رفتاری صحیح و رعایت پروتکل‌ها خاطره خوبی از این ایام به یادگار بگذارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار