امروز مساجد مسلمانان تنها با آتش کشیدن از بین نمی رود بلکه فرهنگ پلید ضداسلامی قلب تپنده حیات اسلام را با شبهات و ترویج فرهنگ های ضددینی هدف قرار داده است.

​آتش شبهه و ترویج فرهنگ ضددینی دشمن برای خاموشی چراغ مساجد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، بیست و یکم اوت پس از سال 1348 که مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان جهان توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

 

این روز فرصت مغتنمی است تا به کارکردهای مسجد بپردازیم و همچپنین مشکلات مساجد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «مسجد بازاری از بازارهای آخرت است که کالای آن مغفرت و ارمغان آن بهشت است» و در روایات مختلف از سوی ائمه اطهار(علیه السلام) به جایگاه مسجد تأکید فراوانی شده است لذا مساجد به عنوان چراغ اسلام در هر شهر به شمار می رود.

 

*مساجد هسته مقاومت است

مقام معظم رهبری می فرمایند که مسجد هسته مقاومت است و در ایام کرونا فرهنگ بچه های مسجد باعث شد که بسیاری از آلام و دغدغه های مردم جامعه کاهش یابد.

 

بسیاری از مساجد در این ایام به کارگاه های تولید ماسک و یا محلی برای جمع آوری مواسات و همدلی تبدیل شدند.

 

اما روح مسجد و موتور محرک آن از کالبد تفکر روحانیت و امام جماعت آن منشأ می گیرد و مقام معظم رهبری نیز به این مهم تأکید دارند که اگر امام جماعت کارهای روزمره را انجام دهد و بعد سر اذان برود سر نماز، کم گذاشتن در حق مسجد است، معظم له همچنین اعتقاد دارند افرادی که تلاش می کنند مسجد از مسائل سیاسی باز بماند و امام جماعت، پیشنمازی محض باشد این همان سکولاریسم است.

 

از این رو امام جماعت مساجد باید مدبرانه برای اقشار مختلف جامعه به ویژه جذب جوانان در فعالیت های فرهنگی و دینی مساجد برنامه داشته باشند.

 

*تعطیلی مساجد از عدم برنامه ریزی جامع

اما متأسفانه به دلایل مختلف گاهی در محلات شاهد آن هستیم که مساجد رونق کمی دارند و فعالیت مساجد تنها به برپایی نماز جماعت ختم می شود و تنها چند دقیقه پس از اذان حتی درب های مساجد برای حضور مؤمنان بسته می شود و اینها به دلیل آن است که مساجد و هیئت امنای آن نتوانستند برای جذب جوانان و اقشار مختلف جامعه به مسجد برنامه ای تعریف کنند.

 

رونق کم برخی از مساجد در حالی است که پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) در بحث اهمیت مساجد و نقش آنها در جامعه می فرمایند: «وقتی مشکلات و بلاها نازل می شود اهل مسجد نجات می یابند».

 

البته ناگفته نماند که در این بین مساجد پویا و فعال نیز در سطح شهرها وجود دارند که در بسیاری از مسائل اجتماعی، مذهبی و حتی اقتصادی عملکرد مطلوبی دارند.

 

اما آن چیزی که مشخص است در بحران ها و سختی ها، مسئولان انتظارات زیادی از اهل مسجد دارند و همواره فرهنگ بچه های مسجد به حل مشکلات کشور علاج بخش بوده است اما در شرایط عادی کسی سراغ مشکلات و دغدغه های فعالان مساجد را نمی گیرد.

 

مساجد در دوران دفاع مقدس در سراسر کشور به عنوان پایگاه های آموزش نظامی و اعزام نیرو به جبهه های جنگ تبدیل شد و در دوران کرونا نیز شاهد نقش بی بدیل مساجد در مهار  طغیان این ویروس نامنحوس و همچنین کاهش فشارهای اقتصادی بر اقشار آسیب دیده جامعه بودیم.

 

*ارتقای کارکردهای مساجد در ایام کرونا

اما کرونا نشان داد که کارکردهای مساجد از برنامه های جمعی و سنتی باید خارج شود و به طور قطع شاید تهدید کرونا فرصتی را برای فعالان مساجد فراهم کند که بتوانند از بسترهای مجازی نیز برای اعتلا و رشد فرهنگ مذهبی در جامعه بهره ببرند و فعالان مسجد بتوانند بیش از گذشته فرهنگ بچه های مسجد را به جامعه عرضه کنند.

 

ایجاد استودیوی مجازی، هیئت های مجازی، سخنرانی های مجازی و غیره همه تنها به منظور اعتلای فرهنگ مذهبی در فضای مجازی بود، همچنین در این ایام کرونا هماهنگی های خوبی بین اقشار مذهبی جامعه به وجود آمد.

 

این موضوع به خوبی نشان داد که در عصر فناوری مساجد باید به سمت استفاده از تکنولوژی های روز دنیا حرکت کرده و با حفظ سنت ها و مناسک ها باید مسیر توسعه برنامه های فرهنگی و مذهبی را بر بستر تکنولوژی ریل گذاری کنند.

 

امام حسن(علیه السلام) می فرماید: «کسی که همواره به مسجد (برای اقامه نماز و غیره) رفت و آمد کند، یکی از این هشت ‌فایده استفاده از آیه روشنی از قرآن، یافتن رفیق نیک، فراگیری علم تازه، برخورداری از رحمتی که در انتظارش بود، شنیدن سخنی که راهنمای راه باشد، در امان ماندن از انحراف، ترک گناه از روی حیا و ترک گناه بر اثر ترس در انتظارش خواهد بود».

 

با توجه به این روایت اگر حضور و ارتباط بیشتر افراد جامعه را با مساجد افزایش دهیم این مهم موجب خواهد شد که جامعه ای بصیر و هوشمند داشته باشیم و تحقق این مهم به اعتلای اسلام و فرهنگ اسلامی کمک می کند.

 

*ایجاد مساجد خلاق موجب افزایش بهره وری  و کارایی مسجد می شود

اما در عصر حاضر برای تحقق چنین هدفی و افزایش ارتباط جامعه با مساجد نیاز است که فعالیت های مساجد به سمت خلاقیت سوق داده شود، به طور قطع مساجد خلاق می توانند در آینده باعث پیوند بیشتر افراد جامعه شوند، خلاقیت در مساجد منتج به افزایش بهره وری و کارایی مساجد می شود.

 

امروز باید مساجد مرهمی بر زخم های مردم جامعه باشد لذا حوزه آموزشی مساجد نیز باید بیش از گذشته تقویت شود، نباید ظرفیت مساجد تنها برای موعظه خلاصه شود و مساجد باید بتوانند برای حل مشکلات آسیب های اجتماعی و اقتصادی راهکارهایی را ارائه کنند.

 

به طور قطع مساجد زمانی می توانند اثر بخش باشند که فرهنگ فعالان مسجد در جامعه غالب شود از این رو مسجد باید محفلی برای ارتقای سواد، بصیرت و آگاهی جامعه باشد و این مهم به خودی خود موجب افزایش رغبت و گرایش بیشتر مردم به مساجد می شود.

 

*به کارگیری ظرفیت مساجد برای پاسخگویی به شبهات دینی

از سویی دیگر با توجه به گسترش رسانه های و ایجاد شبهات دینی به ویژه در جوانان به نظر می رسد که مساجد باید به همراه قشر فرهیخته دینی جامعه به کارگروه ها و رسانه هایی برای پاسخگویی به این شبهات تبدیل شود و فعالان مسجد نباید تنها دلخوش به این مسئله باشند که برنامه های خود را از طریق فضای مجازی اشاعه دهند و باید نسبت به توطئه ها و حربه های دشمن نیز  واکنش نشان دهند تا افراد جامعه به بیراهه و یا خرافات گرفتار نشوند.

 

اینها تنها بخشی از موضوعاتی است که می تواند در فعالیت های آتی مساجد به آن اهتمام شود و از سویی دیگر این اقدامات نباید باعث شود که اصل بنا و فعالیت مساجد تحت الشعاع فعالیت های جانبی قرار گیرد.

 

امروز مساجد مسلمانان تنها با آتش کشیدن از بین نمی رود بلکه فرهنگ پلید ضد اسلامی، قلب تپنده حیات اسلام را با شائبه و ترویج فرهنگ های ضد دینی هدف قرار داده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار