طنز تلخ ماجرای «تعیین تکلیف بیمه خبرنگاران گلستان» در بی‌خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمار افراد بیمه شده رسانه است، وقتی متولی؛ چشمان تیزبینی برای رسانه‌های استان ندارد مجبور است دست به دامان راستی‌آزمایی دیگران شود.

ارشاد گلستان آمار دقیقی از وضعیت بیمه‌شدگان ندارد/ سرگردانی خبرنگاران از بی‌خبری و ناتوانی متولی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، سال‌هاست کسی اطلاع دقیقی از وضعیت بیمه شدگان مطبوعات و رسانه‌های استان ندارند، این آمار همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و مسوولان در ارائه پاسخ دقیق و واقعی؛ توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و ابراز ناتوانی و بی‌خبری می‌کنند، بر همگان مشخص شده که در حق فعالان عرصه رسانه ظلم مضاعف می‌شود اما انگار کسی چشم تیزبین و گوش شنوایی برای این قشر زحمتکش نمی‌شود و تقریبا مسوولان فقط شنونده مشکلات فعالان رسانه شدند.

«بررسی عملکرد مدیر مسوولانی که اعضای خانواده خود را بیمه کرده‌اند» در سامانه فارس من ثبت شد تا خبرنگاران فارس این مطالبه و تکیه کلام برزمین مانده مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان گلستان مبنی بر اینکه «هیچ خبرنگاری نباید فاقد بیمه باشد» را تا حصول نتیجه پیگیری کنند اما اینکه چرا فقط و فقط چالش‌های پیش‌روی عرصه رسانه در روز 17 مرداد تکرار می‌شود و برای عملکرد مسوولان و متولیان کارنامه‌ای نیست و فصل پاسخگویی هیچگاه فرا نمی‌رسد، جای سوال اهالی رسانه است و اینکه چرا متولی ارشاد در خط پایان دولت تدبیر و امید همچنان مطالبات اهالی رسانه را تکرار می‌کنند، ما هم نیک می‌دانیم کسی توان بررسی و حل این مهم را دارد که در قامت یک مسوول عملگرا به قضیه ورود کند.

امروز در یک دورهمی صمیمی تعدادی از مدیران رسانه استان گلستان در نشست با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواستار تعیین تکلیف وضعیت بیمه فعالان رسانه شدند که مشروح این جلسه در ذیل اشاره شده است.

* اعلام لیست بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ممنوع است/ کسانی که به ناحق بیمه شدند را معرفی تا از لیست بیمه حذف شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پاسخ به این سووال که شما در روز خبرنگار اعلام کردید «کسانی که خبرنگار نیستند اما از مزایایی مانند بیمه خبرنگاری برخوردار شده‌اند باید شناسایی و معرفی شوند تا بیمه آنان قطع شود» تاکنون چه اقدامی در این زمینه انجام دادید، گفت: در جلسات مختلف که با فعالان رسانه داشتم این موضوع مطرح شد و اگر چنین اتفاقی افتاده باشد باید آن را پیگیری کنم.

عادله کشمیری افزود: در جلسه‌ای که با مدیرکل تامین اجتماعی استان گلستان گذاشتیم ایشان گفتند که اعلام لیست بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ممنوع است و ما نمی‌توانیم این آمار را در اختیار شما بگذاریم اما اگر افرادی که مطمئن هستید خبرنگار نیستند اما از حمایت‌های بیمه‌ای دولت استفاده می‌کنند به ما معرفی کنید و اسامی آنها را بدهید تا نسبت به حذف آنها از لیست تامین اجتماعی اقدام شود.

وی با بیان اینکه خبری که خبرگزاری تسنیم از مراسم روز خبرنگار به همت خانه مطبوعات به نقل از بنده، مبنی بر اینکه برخی از مدیران مسوول به جای خبرنگاران خانواده خود را بیمه کردند، سخن من نبوده و چنین حرفی نزده‌ام، بیان کرد: بنده در جلسات متعددی که با رسانه‌های استان داشتم این ادعا را از آنها شنیدم که برخی مدیران مسوول به جای خبرنگار تعدادی از اعضای خانواده خود را بیمه کردند البته این موضوع هنوز برای بنده اثبات نشده است و از آن خبر ندارم.

*تلاش 2.5 ساله و بی‌نتیجه از وضعیت بیمه خبرنگاران در دولت تدبیر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تصریح کرد: اگر کسی ادعا می‌کند مدیرمسوول رسانه‌ای اقدام به بیمه اعضای خانواده خود به جای خبرنگار کرده؛ لیست آن افراد را به ما بدهد.

به گفته کشمیری، دو سال و نیم است که این موضوع را می‌گوئیم اما کسی اقدامی نکرد تا ما بخواهیم نامه به تامین اجتماعی ارسال و خواهان قطع بیمه افراد نامشمول شویم.

*تعیین تکلیف بیمه خبرنگاران موکول به هفته آینده شد/ بیمه افراد غیرمشمول در حوزه رسانه را تائید یا رد نمی‌کنیم

حسن دیلم رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز گفت: ما مکررا از اداره تامین اجتماعی استان خواستیم که لیست بیمه شدگان رسانه در استان را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنند، طبق آخرین صحبتی که با زنگانه رئیس تامین اجتماعی شعبه گرگان داشتیم که از این به بعد لیست بیمه شدگان رسانه را برای ما بفرستند تا پس از تائید این اداره کل نسبت به تداوم و برقراری بیمه آنها اقدام شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز صحبتی با اکبری رئیس بازرسی کل تامین اجتماعی استان داشتیم مبنی بر اینکه لیست بیمه شدگان رسانه را در اختیار ارشاد بگذارند و یا اگر این لیست را قرار نمی‌دهند یک نشست هم اندیشی ترتیب دهند و لیست بیمه شدگان را رصد کنیم تا صحت و سقم فعالیت افراد مشخص شود تا اگر واقعا فردی خبرنگار نیست از حمایت دولت برخوردار نشود.

دیلم بیان کرد: با توجه به اینکه تامین اجتماعی در حال آمارگیری تعداد پرونده بیمه شدگان است و روزهای کاری شلوغی را سپری می‌کند، قرار بر این شد هفته آینده یک نشست برای تعیین تکلیف بیمه خبرنگاران استان گذاشته شود ما طبق این وعده شفاهی منتظر هستیم تا مسائل مبتلابه بیمه اهالی رسانه را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیمه شدن افراد غیرمشمول در حوزه رسانه را صددرصد تائید یا رد نمی‌کنیم، تصریح کرد: در جلسه‌ای که با تامین اجتماعی برگزار می‌شود از نمایندگان خانه مطبوعات نیز دعوت خواهد شد تا در نهایت بتوانیم به یک آمار درست دست ژیدا کنیم.

*بیمه شدن فعالان رسانه در گلستان سلیقه‌ای است

رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پاسخ به این سوال که وقتی یک رسانه می‌خواهد اقدام به بیمه زیرمجموعه خود کند آیا نیاز به اخذ معرفی نامه از ارشاد دارد یا خیر، بنا به این تفاسیر چرا اداره کل نباید بانک اطلاعاتی از تعداد بیمه شدگان رسانه داشته باشد، گفت: این موضوع سلیقه‌ای است، افرادی که در حوزه رسانه اقدام به گرفتن کد کارگاه می‌کنند، خودشان مستقیما افراد بیمه شده را به تامین اجتماعی معرفی می‌کنند و این تکلیف تامین اجتماعی است که صلاح بداند که در این زمینه از ارشاد نظرخواهی کند یا خیر.

دیلم بیان کرد: تامین اجتماعی گاهی اوقات تلفنی از ارشاد نظرخواهی می‌کنند که فلان فرد آیا در عرصه رسانه فعالیت دارد یا خیر، و یا مورد تائید ارشاد است، در مواقعی نیز رسانه‌ها را به دلیل اینکه به آنها آگهی می‌دهیم مکلف کرده بودیم لیست بیمه شدگان خود را به ما ارائه دهند اما این لیست ممکن است تغییر کند و ارشاد آماری از تغییرات بیمه شدگان رسانه‌ها ندارد، این اتفاقات هم بیشتر در هفته‌نامه‌ها می‌افتد ارشاد آمار درست و دقیقی از وضعیت افراد بیمه شده در فصلنامه، سالنامه و ماهنامه ندارد.

*آمار 208 بیمه شده رسانه‌ای در گلستان همچنان در هاله ابهام

وی در خصوص آمار ارائه شده پیرامون ۲۰۸ بیمه شده خبرنگار در صندوق اعتباری هنر گفت: این آمار را شفاهی گرفتیم و کتبی نبوده است، بنده برای اینکه آمار بیمه‌شدگان را از تامین اجتماعی کسب کنم تلفنی پیگیر شدم که قسمت مطبوعات به‌صورت جدا آمار بیمه شدگان را داد و بخش الکترونیکی آماری ارائه نکردند سرجمع این آمار نهایتا به عدد ۲۰۸ رسید که البته آمار دقیقی نیست.

رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود: سال گذشته در جلسه‌ای اعلام کردند ۳۰۰ نفر بیمه شده داریم ولی اکنون تامین اجتماعی این آمار را تائید نمی‌کند و نیاز است این مسئله رصد شود تا اتفاق خوبی در این بخش به‌دست آید.

* خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری با گرفتن کد کارگاه مشکل بیمه خبرنگاران خود را رفع کنند

دیلم در خصوص بیمه فعالان در خبرگزاری‌های استان گفت: در این رابطه امروز با تهران صحبت کردم متاسفانه قوانین بالادستی و قوانین تامین اجتماعی که در این رابطه ابلاغ شده دارای ایراداتی است که حمایت دولت از رسانه تفاوت‌هایی دارد، این مشکل در حوزه چاپ هم به چشم می‌خورد، کسی که چاپخانه افست دارد از حمایت بیمه‌ای برخوردار است اما کسی که چاپخانه دیجیتال دارد نمی‌تواند از حمایت بیمه‌ای دولت بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در حوزه رسانه نیز همین اتفاق افتاده است کسانی که نشریات مکتوب دارند از حمایت دولت در پرداخت یارانه بیمه‌ای برخوردارند و ۱۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند ولی افرادی که در خبرگزاری و یا پایگاه‌های خبری کار می‌کنند ۳۰ درصد حق بیمه را باید بپردازند.

دیلم گفت: ما این موارد را در جلسات و سمینارهای مختلف و به صورت مکتوب مشکلات حوزه رسانه را اعلام کردیم و نیاز است این موارد از طریق مجلس پیگیری شود، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری برای اینکه مشکلات بیمه‌ای خبرنگاران خود را حل کنند می‌توانند با گرفتن کد کارگاه نسبت به بیمه خبرنگاران خود اقدام کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار