دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: با وجود داشتن ظرفیت‌های بالا در زمینه‌های مختلف در گلستان اما وضعیت اشتغال در این استان خوب نیست.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان: وضعیت اشتغال استان خوب نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ رحمت الله نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان گلستان ظرفیت‌هایی در بحث میادین نفتی و گازی دارد که با پیگیری‌های صورت گرفته، اخیراً اکتشاف نفت یا گاز در استان در دست اقدام قرار گرفته است. تحقق این امر در حوزه اقتصاد و اشتغال در استان و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه گلستان، قطب کشاورزی است، گفت: تا سال ۵۷ در منطقه گرگان و دشت ۱۵۷ هزار هکتار کشت پنبه داشتیم و ۲۸ کارخانه پنبه مشغول به فعالیت بودند. این امر زمینه اشتغال پایدار و مولد زیادی را در منطقه فراهم کرده بود. از سال ۵۷ رفته رفته اقتصاد پنبه با مشکل مواجه شد و الان تنها بین ۱۱ تا ۱۴ هزار هکتار پنبه در استان کشت می‌شود.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان با اشاره به اینکه ۴۶ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند، افزود: طرح خروج دام از جنگل به اقتصاد روستا ضربه زد و باعث بیکاری دامداران روستانشین شد.

نوروزی با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، تصریح کرد: از ابتدای امسال مشکل فروش سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی کشاورزان استان را داشتیم. کشاورز با صرف هزینه‌های زیاد بذر، کود، سم، کاشت، برداشت و... اقدام به کشت محصول می‌کند ولی در زمان فروش با مشکل مواجه می‌شود. قیمت‌هایی که این محصولات داشتند عملاً به معنای نابودی اشتغال کشاورزی است. اگر صنایع تبدیلی در استان داشتیم و محصول با قیمت واقعی از کشاورز خریداری می‌شد، مشکلی برای کشاورزان بوجود نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه گلستان معین استان تهران در تأمین گوشت مرغ و تخم‌مرغ است، گفت: سویا در بندر جنوب کشور ۲۵۰۰ قیمت دارد اما در استان این محصول با قیمت ۹۳۰۰ تا ۱۰۳۰۰ به دست مرغداری‌ها می‌رسد. مرغداری‌های ما از این موضوع گله‌مند هستند.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان با بیان اینکه باکیفیت‌ترین گندم کشور در گلستان تولید می‌شود، گفت: گندم تولیدی در استان ما چرا در استان‌های دیگر فراوری می‌شود؟ اگر خودمان صنایع تبدیلی داشته باشیم می‌توانیم فراوری را در همین استان انجام دهیم و این کار زمینه اشتغال را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: استان عقب‌ماندگی‌های تاریخی در ایجاد زیرساخت‌ها دارد. در دورانی که قیمت دلار پایین بود می‌بایست اقدامات خوبی در زمینه ایجاد زیرساخت در این منطقه انجام می‌گرفت.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان تصریح کرد: صنایعی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مستقر هستند زیاد به حوزه کشاورزی و اقتصاد استان مرتبط نیست.

نوروزی بیان کرد: متأسفانه منابع بانکی در استان زیاد به سمت اشتغال پایدار و مولد هدایت نمی‌شود. متأسفانه در استان پنجره باز برای حمایت از تولید وجود ندارد. تولیدکننده‌ای که در این شرایط در حال فعالیت است، جهاد اکبر انجام می‌دهد. گرانی‌ها و مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان بوجود آورده است.

وی حوزه گیاهان دارویی و شیلات را دیگر مزیت استان دانست و گفت: در حوزه گردشگری نیز استان با داشتن کوه، دشت، صحرا، جنگل، رودخانه و دریا از ظرفیت بالایی برخوردار است. ظرف دو ساعت می‌توان به همه این نقاط دسترسی داشت. چرا نمی‌گذارند گردشگری در این استان شکل بگیرد؟

نوروزی خاطرنشان کرد: استان گلستان با وجود تمام این ظرفیت‌ها، از نظر اقتصادی و اشتغال وضعیت مناسبی ندارد. سطح درآمد خانوار در این استان در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار