سفر وزیر جهادکشاورزی به گلستان برای افتتاح طرح‌های هفته دولت همراه با خبر مرتبط با افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی، نقشه راه این بخش را ترسیم و با بهره‌برداری از زنجیره تولید چند محصول، فعالان کشاورزی منطقه را به روزهای پر از تولید و برداشت امیدوارتر کرد.

تکمیل زنجیره تولید، ره‌آورد سفر وزیر جهاد کشاورزی به گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کاظم خاوازی در اولین برنامه سفر خود به گلستان با سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان دیدار کرد و وعده داد که تولیدات بخش کشاورزی کشور تا پایان امسال به ١٣٠ میلیون تن برسد.

پارسال کل محصولات کشاورزی کشور ۱۲۵ میلیون تن بود.

وی در این دیدار تاکید کرد که در کنار تولید بیشتر به دنبال افزایش بهره‌وری تولید با توسعه صنایع فرآوری در این بخش هستیم. ‌

خاوازی همچنین گفت: دولت امسال توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی و رسیدن به خودکفایی در بیشتر محصولات کشاورزی و استراتژیک دارد و اگر بخواهیم تولید پایدار بماند نگاه ها در بخش دولتی، خصوصی و مسوولان باید به کلیه اجزا و زنجیره تولید باشد.

وی خام فروشی را یک آسیب مهم در بخش کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر هفت میلیون تن در محصولات جالیزی، چهار میلیون تن سبزیجات، هفت میلیون تن گوجه فرنگی و پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که همه این محصولات نیاز به فرآوری دارد.

پرهیز از خام فروشی محصولات کشاورزی یکی از موضوعات مورد تاکید استاندار گلستان هم هست که جلوگیری از آن را منوط به ایجاد صنایع تبدیلی دانسته و ایجاد ارزش افزوده و فراهم‌شدن زمینه اشتغال بیشتر را به کاهش فروش خام محصولات کشاورزی مرتبط می داند.

هادی حق شناس اقتصاد دادن معتقد است: تولیدکنندگان گلستان باید تلاش کنند به جای خام فروشی و رضایت به سود پایین، از مزیت تولید فراوان و متنوع محصولات کشاورزی در استان استفاده کرده و با تبدیل آن به محصول جدید، درآمد بیشتری برای استان ایجاد کنند. 

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه برنامه سفر کاری به استان گلستان صبح سه شنبه با حضور در امامزاده الازمن علی آبادکتول به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

خاوازی سپس به آزادشهر رفت و ۱۳۸ طرح عمرانی، اقتصادی و اشتغالزای این شهرستان را به بهره برداری رساند و عملیات اجرایی ۳۱ طرح دیگر با مجموع اعتبار و سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۵۸ نفر آغاز کرد.

در این مراسم و با حضور وزیر جهاد کشاورزی، زنجیره تولید بزرگترین کارخانه فرآورده‌های لبنی استان گلستان در آزادشهر تکمیل و راه اندازی شد.

در این کارخانه روزانه با جذب ۴۵۰ تن شیر، ۱۲۰ تن انواع محصولات لبنی تولید می شود.

نماینده مردم شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم از وزیر جهادکشاورزی خواست برای لغو طرح ممنوعیت کشت شالی در گلستان که مصوبه هیات دولت است، اقدام نماید.

غلامعلی کوهساری گفت: ممنوعیت کشت شالی در گلستان مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده و درخواست داریم تا حداقل کشاورزان دارای اراضی نسق نسبت به کشت محصول اقدام و تا مشخص شدن زراعت جایگزین، بقیه کشاورزان نیز به کشت شالی ادامه دهند.

تعیین قیمت بالاتر از نرخ دیگر نقاط کشور برای گندم تولیدی گلستان به سبب مرغوبیت بالای آن، فرآوری گندم تولیدی گلستان در داخل استان توسط کارخانه‌های آرد و سپس انتقال آن به دیگر نقاط کشور، افزایش حقوق و مزایای جنگل‌بانان و قرق بانان منابع طبیعی به منظور جلوگیری از قاچاق چوب، تامین به موقع نهادهای کشاورزی از جمله کود فسفات که وارداتی و مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان و حمایت ویژه برای توسعه کشت گیاهان دارویی از دیگر انتظارات نماینده مردم رامیان  آزادشهر در مجلس شورای اسلامی از وزیر جهادکشاورزی بود.

همچنین با حضور خاوازی عملیات اجرایی احداث کارخانه زرین ظرف تولید کننده ظروف آیمل با سرمایه گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهرک صنعتی آزادشهر آغاز شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به گنبدکاووس رفت و در مراسم افتتاح یا آغاز عملیات ۲۶۸ طرح‌ عمرانی و اقتصادی این شهرستان شرکت کرد.

از جمله طرح هایی که توسط وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد، مجموعه تولید تخم مرغ "کاسپین طلایی چیکا" بود نخستین و بزرگترین زنجیره تولید تخم مرغ کشور است و با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲ هزار نفر، سالانه ۷۵ هزار تن تخم مرغ تولید و روانه بازار مصرف می کند.

 خاوازی در این مراسم گفت: در ۲ محصول شکر و برنج وابسته به واردات هستیم که با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان خودکفایی در تولید شکر وجود دارد.

وی بیان کرد: به همت مجموعه بهره‌برداری بخش کشاورزی ایران در تولید گندم خودکفا شده و علاوه بر تامین ذخایر مورد نیاز، گندم به اندازه کافی در انبارها ذخیره است.

وی بیان کرد: تولید ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ کشور از دیگر افتخارات بخش کشاورزی است و با افزایش تولید و بیشتر شدن سرانه مصرف، جایگاه ایران بالاتر از میانگین جهانی است.

وی به تولید ۱۱ میلیون تن شیر و یک میلیون و ۴۰ هزار تن تخم مرغ در کشور اشاره کرد و افزود: تولید این دو محصول هم بیش از نیاز داخل است.

خاوازی توجه به زنجیره تولید در بخش کشاورزی را مهم دانست و اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی نگاه ویژه‌ای به زنجیره تولید و حمایت از آن دارد و بیشتر شدن تعداد این زنجیره ها، علاوه بر پایداری در تولید، قیمت تمام شده محصول را نیز کاهش خواهد داد.

وزیر جهادکشاورزی به افزایش تولیدات بخش کشاورزی در هفت سال گذشته اشاره کرد و گفت: تولیدات این بخش از ۹۷ میلیون تن در هفت سال قبل به ۱۳۰ میلیون تن رسیده و این رقم تا پایان سال آینده به ۱۳۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

خاوازی ادامه داد: در بخش تولیدات زراعی از ۶۸ میلیون تن به ۸۶ میلیون تن، در بخش تولیدات باغی از ۱۶ میلیون تن به ۲۴ میلیون تن و در بخش تولیدات گلخانه‌ای از ۱۰۰ هزار تن به سه میلیون تن رسیده‌ایم که این موفقیت‌ها با همت و تلاش بیشتر بهره‌برداران و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی همچنان ادامه خواهد داشت.

تولیدات سالانه کشاورزی استان در بخش دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تن و حاصل تلاش ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار است.

طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۲۶ واحد دارای پروانه بهره‌برداری در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی در بخش کشاورزی استان با ظرفیت اسمی جذب سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن ماده خام برای فرآوری مشغول فعالیت است.

پارسال ۴۲ جواز تاسیس در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی استان صادر شد که با بهره برداری از این پروژه ها، قابلیت جذب و فراوری ۲۳۰ هزار تن مواد خام کشاورزی فراهم خواهد شد.

اکنون گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی استوار است، در تولید ۱۵ نوع محصول از جمله سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنیه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون رتبه های اول تا ششم کشور را دارد.

هرچند در سفر وزیر جهاد کشاورزی تکمیل زنجیره تولید چند محصول کلید خورد اما بنظر می‌رسد گلستان بیش از پیش به فرآوری محصولات کشاورزی با هدف ایجاد ارزش افزوده و افزایش سرانه درآمدی خانوار بهره برداران استان نیاز دارد که با قولهای داده شده خاوازی و طرحهای در دست اقدام امید به این جهش افزایش یافته است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار