سال تحصیلی جدید تحت تأثیر شیوع کرونا از ۱۵ شهریورماه آغاز شود، اما دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان همچنان بلاتکلیف بوده و نمی‌دانند کلاس‌ها حضوری یا غیرحضوری است؛ مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم می‌گوید منتظر تصمیم ستاد ملی کروناست.

بلاتکلیفی والدین برای شروع سال تحصیلی جدید/۶۰ درصد دانش‌آموزان گلستانی در " شاد" فعال هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، سال تحصیلی 99-98 تحت تأثیر عوامل طبیعی و غیرطبیعی از آلودگی هوا و سرما و یخبندان گرفته تا آنفلوآنزا و کرونا، گذشت و حالا دانش آموزان و خانواده‌هایشان منتظر سال تحصیلی جدید هستند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرده تحت هر شرایطی سال تحصیلی از 15 شهریورماه آغاز می‌شود؛ یعنی سه روز دیگر! اما هنوز خانواده‌هایش بسیاری بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند قرار است کلاس‌های درس حضوری باشد یا غیرحضوری، تکلیف آنهایی که دسترسی به سامانه " شاد" ندارند چه می‌شود، آیا کلاس‌ها زوج و فرد می‌شود یا... . خانواده‌های سوالات زیادی دارند که سه روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، مدیرکل آموزش و پرورش گلستان معتقد است مشکلی از نظر معلم، کلاس و تجهیزات آموزشی ندارد اما درباره برگزاری کلاس‌ها می‌گوید "هنوز هیچ چیز مشخص نیست و منتظر اعلام ستاد ملی کرونا هستیم".

این درحالی است که علاوه بر بلاتکلیفی برگزاری یا عدم برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری بسیاری از خانواده‌ها درباره سلامتی دانش‌آموزان خود نگران  هستند و از خود می‌پرسند آیا واقعا سلامت دلبندانشان تضمین شده است؟ پاسخ این سئوال مهم در میان آمارهای ثبت‌نام دانش آموزان کاملا مشهود است چون  اواسط مردادماه امسال بود که اعلام شد حدود 20 درصد دانش آموزان پایه اول متوسطه دوم و حدود 70 درصد دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس استان ثبت نام کرده‌اند.

مادر یکی از دانش‌آموزان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: چند روز دیگر مدرسه‌ها باز می‌شود اما ما نگران رفتن دانش‌آموزان بر سر کلاس‌های درس هستیم. اگر دانش‌آموزی مبتلا به کرونا شود با توجه به قدرت انتقال این بیماری و محدودیت فضای کلاس‌ها، احتمال ابتلای دیگران هم وجود دارد.

نقی‌زاده ادامه می‌دهد: چه تضمینی وجود دارد که بچه‌های ما در مدارس مبتلا به کرونا نشوند، گمان نمی‌کنم کسی هم این موضوع را گردن بگیرد. از طرفی کسی هم نیست که به خانواده‌ها اطمینان خاطر دهد که اتفاق بدی رخ نخواهد داد.

وی می‌گوید: فقط ضدعفونی مدارس و کلاس‌ها که مهم نیست، این بیماری از طریق تنفس انتقال پیدا می‌کند و در صورت حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس‌ها، این خطر همه را تهدید می‌کند.

والدین دانش‌آموز دیگری هم می‌گویند که در خانه خیلی از افراد بیمار کرونایی وجود دارد و حتی افراد بی‌علایم هم زیاد هستند، دانش‌آموز این خانواده قرار است مانند دیگران بر سرکلاس حاضر شود، آیا اینگونه سلامت آن دانش‌آموزان، معلم و غیره به خطر نمی‌افتد؟

در میان این همه نگرانی که دانش‌آموزان و البته والدین‌ آنان درباره شروع سال تحصیلی جدید دارند، موضوع " شاد" هم برای برخی‌ها تبدیل به یک معضل شده است.

با توجه به گرانی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، کمتر خانواده‌ای توان خرید آن را دارد. برخی پدر و مادرها هم که تلفن همراه هوشمند دارند به علت اشتغال بیرون از منزل نمی‌توانند در طول روز، تلفن خود را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

در این بین دانش آموزانی هم هستند که هیچ دسترسی به فضای مجازی ندارند و حتی از رادیو و تلویزیون هم محروم هستند. آنطور که مدیرکل آموزش و پرورش استان گفته حدود 5 درصد دانش آموزان استان هیچگونه دسترسی به وسایل ارتباطی ندارند.

احسان گوهری‌راد با بیان اینکه ما هم به فکر سلامت دانش‌آموزان هستیم می‌گوید: مدارس به صورت مستمر ضدعفونی خواهند شد که سرانه خرید مواد ضدعفونی کننده نیز به حساب مدارس واریز شده است.

وی معتقد است هیچ مشکلی از نظر تعداد معلم، تجهیزات و فضای آموزشی و سخت‌افزاری در استان وجود ندارد اما درباره اینکه وضعیت حضور دانش‌آموزان در مدارس به چه نحوی خواهد بود را منوط به نظر ستاد ملی کرونا کرده است.

آنطور که مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تأکید کرده‌اند در شرایط قرمز، کلاس‌ها فقط از طریق آموزش مجازی برپا خواهد بود؛ در وضعیت سفید نیز کلاس‌ها با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

نکته نگران کننده اینجاست که مسئولان مربوطه  هنوز برای وضعیت زرد که بسیاری از شهرهای استان چنین شرایطی دارند، تصمیمی گرفته نشده است. در استان گلستان طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی 2 شهرستان گمیشان و مراوه تپه در وضعیت سفید و 8 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و همچنان وضعیت در 4 شهرستان قرمز است.

این درحالی است که یکی از طرح‌ها برای وضعیت زرد، حضور دانش‌آموزان به صورت زوج و فرد یت یک هفته در میان در کلاس‌های حضوری و توامان استفاده از سامانه شاد برای آموزش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در این‌باره می‌گوید: ما سناریوهای مختلفی داریم، اینکه کلاس‌ها زوج و فرد باشد یا با حضور تعداد محدودی از دانش‌آموزان به صورت حضوری برگزار شود، بستگی به وضعیتی دارد که ستاد ملی کرونا اعلام خواهد کرد و گرنه ما برای آموزش در هر شرایطی آمادگی داریم.

وی درباره عدم دسترسی برخی دانش‌آموزان به شبکه شاد هم می‌گوید: پیش بینی ما این است که حدود 60 درصد دانش‌آموزان از شاد استفاده کنند هرچند همه مدیران آموزشگاه‌ها و تقریبا بیش از 90 درصد معلمان استان نیز عضو شبکه شاد هستند.

گوهری‌راد ادامه می‌دهد: برای دانش‌آموزانی که فاقد هرگونه وسیله ارتباطی هستند محتواهای آموزشی تهیه شده که در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. از طرفی بخشی از دانش‌آموزان ما از گوشی‌های هوشمند بی‌بهره هستند که تلاش کردیم با کمک خیران بخشی از نیازهای آنان را با جمع‌آوری تبلت و غیره برطرف کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار