سال تحصیلی جدید آغاز شده و تأکید بر تشکیل کلاس های حضوری دغدغه هایی را برای خانواده های گلستانی فراهم کرده است.

آغاز تحصیل در دوراهی تبلت وتخته سیاه/ روند آموزشی همچنان مبهم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، ۱۵ شهریور شروع متفاوت سال تحصیلی جدید در کشور رقم خورد و بچه‌ها با ضوابط و دستورالعمل‌های خاصِ ستاد مقابله با کرونا راهی مدارس شدند.

هفت ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و بعد از فراز و فرود و بررسی روش‌های مختلف بازگشایی مدارس در شهرهای سفید، زرد و قرمز، مسئولان آموزش و پرورش قاعده اصلی را بر آموزش حضوری همه دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دادند.

این امر سبب دل نگرانی‌ها و دغدغه‌های فکری برای خانواده‌ها در زمینه سلامتی فرزندان خود شده و از طرفی آنها خواهان ادامه تحصیل و جلوگیری از عقب ماندگی درسی دانش آموزان خود هستند.

برخی والدین بیان می‌کنند که آموزش از راه دور در شیوع ویروس کرونا می‌تواند راه‌گشا باشد و نگران چگونگی نظارت بر پروتکل‌ها بهداشتی در مدارس هستند، از طرف دیگر خانواده‌های بسیاری هم به دلیل مشکلات مالی به تلفن هوشمند و سامانه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند.

تعیین رویکرد آموزشی بر مبنای شرایط روز جامعه و کرونا با ملحوظ داشتن این دو دیدگاه متفاوت، کار را برای سیاست گذاران حوزه آموزش و پرورش به منظور انتخاب یک رویه آموزشی مناسب سخت کرده است.

البته با وجود گذشت پنج ماه از راه اندازی شبکه آموزشی شاد، همچنان مشکلات نرم افزاری آن برقرار بوده و زیرساخت‌های آن کاملاً مهیا نیست.

 

عدم دسترسی ۲۵ هزار دانش آموز به شاد

در گلستان سال تحصیلی جدید با حضور ۳۷۶ هزار دانش آموز و ۲۳ هزار معلم در دو هزار و ۶۰۰ مدرسه آغاز شد.

در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۵ هزار دانش آموز گلستانی به شبکه شاد دسترسی نداشته که از این تعداد ۱۳ هزار نفر حتی از وسایل ارتباط جمعی رادیو و تلویزیون هم محروم بودند.

مشکلات اقتصادی، ترس از ویروس کرونا و مسائل فرهنگی دیگر سبب شده که تعدادی از دانش آموزان از ادامه تحصیل بازبمانند.

طبق گفته مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در سال تحصیلی جدید، ۹۴ درصد دانش آموزان پایه اول، ۹۳ درصد پایه هفتم و ۸۳ درصد دانش آموزان پایه دهم در استان ثبت نام کرده و همین عدد از ترک تحصیل شمار زیادی از دانش آموزان خبر می‌دهد.

تمهیدات بهداشتی سختگیرانه در نظر گرفته شود

احمد ابراهیمی پدر یک دانش آموز گرگانی به خبرنگار مهر گفت: سال تحصیلی جدید با ابهامات فراوان برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان همراه شده و تصمیم‌گیری را برای چگونگی تحصیل فرزندان در مراکز آموزشی سخت کرده است.

وی افزود: تغییر ساعت مدارس و کاهش مدت زمان حضور دانش آموزان در مراکز آموزشی از ۶ ساعت به سه ساعت به سبب تغییر ساعت کلاس به ۳۵ دقیقه مشکلاتی را به وجود آورده، به نحوی که گرفتن سرویس برای ایاب و ذهاب دانش آموزان دچار مشکل شده است.

ابراهیمی بیان کرد: مضاف بر اینکه رعایت فاصله گذاری در سرویس‌های مدارس سبب شده برخی از سرویس‌ها مبالغ زیادی را برای جابه‌جایی دانش‌آموزان از خانواده‌ها مطالبه کنند.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که خانواده‌ها امسال با آن دست به گریبان هستند مشخص نبودن روند تحصیل دانش آموزان در ادامه سال است. قطعی نبودن روند حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها خانواده‌ها و دانش‌آموزان را در بلاتکلیفی قرار داده و هر گونه برنامه ریزی را سخت می‌کند.

ابراهیمی گفت: برنامه آموزشی شاد همچنان مشکلات نرم‌افزاری داشته و بسیاری از نیازهای دانش آموزان در آن دیده نشده است، به همین دلیل خانواده‌ها مجبور هستند علاوه بر نصب برنامه شاد در فضای مجازی دیگر تکالیف فرزندان خود را پیگیری کنند و این موضوع علاوه بر ایجاد چندگانگی موجب شده که خانواده‌ها سرگردان شوند.

مشکلات اقتصادی، ترس از مبتلا شدن به کووید ۱۹، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و مسائل فرهنگی دیگر سبب شده که شمار قابل توجهی از دانش آموزان گلستانی از تحصیل بازبمانندوی افزود: موضوع دیگر اطمینان و اعتماد خانواده‌ها به رعایت پروتکل‌ها در مدارس است زیرا برخی از والدین در این زمینه دچار تردید هستند و با اکراه و نگرانی بسیار فرزندان خود را راهی مدرسه کنند که باید تمهیدات سختگیرانه‌تری در این زمینه از سوی مسئولان آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.

ابراهیمی بیان کرد: در پایان ترم هم برای ارزیابی دانش آموزان باید یک روش یکسان اتخاذ شده تا مدیران و معلمان براساس سلیقه شخصی خود رفتار نکنند.

یاسر علیمردانی هم که دو فرزند در مقطع ابتدایی و متوسطه اول دارد، به خبرنگار مهر گفت: بنده کارگر روزمزد بوده با توجه به شیوع کرونا درآمدم به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به این‌که تمایل دارم فرزندانم افراد باسوادی بوده و بتوانند در آینده شغل مناسبی داشته باشند، با تمام توان تلاش می‌کنم تا امکانات لازم را برای آن‌ها فراهم کنم اما تهیه تلفن همراه و تبلت با توجه به افزایش قیمت‌ها برای من مقدور نیست و اگر کلاس‌های به شکل حضوری و با رعایت پروتکل‌ها همراه باشد می‌تواند اندکی از دغدغه‌های بنده را کاهش دهد.

مریم قنبری مادر گلستانی هم به خبرنگار مهر گفت: دو فرزند دانش آموز دختر دارم که طبق برنامه ریزی مدرسه، یکی از آنها در سه روز خاص و دیگر هم در روزهای متفاوت به مدرسه می‌رود و این امر گرفتن سرویس و هماهنگی‌ها لازم را سخت کرده است.

وی افزود: تا چند هفته ابتدایی این ناهماهنگی‌ها وجود داشته که امیدواریم به شکل صحیح برطرف شود.

۸۳ درصد پایه دهمی ها در مدارس ثبت نام کردند

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان به خبرنگار مهر گفت: بستر آموزش برای دانش آموزان در هر پایه‌ای آماده شده و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

احسان گوهری راد افزود: همه امکانات را برای رفع دغدغه و نگرانی اولیا در مدارس به کارگرفته‌ایم و رعایت پروتکل‌ها و ضدعفونی کردن همه روزه کلاس‌ها در دستورکار قرار دارد.

وی گفت: تأکید و اصل بر برگزاری مدارس به شکل حضوری است و دانش آموزان از برنامه‌های آموزشی صداوسیما و شبکه اجتماعی شاد هم بهره‌مند می‌شوند.

گوهری راد افزود: در مدارس با کمتر از ۵۰ دانش آموز، مدارس طبق روال عادی دایر است اما در سایر مدارس، دانش آموزان گروه بندی می‌شوند و یک روز در میان سر کلاس حاضر می‌شوند.

وی با بیان اینکه داشتن ماسک الزامی است، گفت: تلاش ما امسال بر این بوده که همه امکانات برای ارائه خدمات به دانش آموزان فراهم شده تا هیچ کودکی از تحصیل باز نماند.

گوهری راد اضافه کرد: دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای داشته و با علائم سرماخوردگی و بیماری دارند می‌توانند با هماهنگی با مدیر در مدرسه حاضر نشوند.

وی بیان کرد: حدود ۱۴.۵ درصد دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی و بقیه در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

سلامت دانش آموزان اولویت دارد

استاندار گلستان هم در آئین بازگشایی مدارس اظهارکرد: سلامت همه دانش‌آموزان برای مسئولان دارای اهمیت بوده و در درجه بعد آموزش و تعلیم مهم است.

هادی حق شناس افزود: کنترل سلامت و تب دانش‌آموزان و بررسی داشتن ماسک به صورت روزانه در مدارس انجام شده و از ورود دانش‌آموزان دارای علائم بیماری‌های مختلف جلوگیری خواهد شد.

حق شناس گفت: کم شدن ساعت تدریس، اجرای طرح زوج و فردکردن حضور دانش‌آموزان در مدارس و رعایت فاصله فیزیکی از مواردی است که بر رعایت آن تاکید شده است.

وی در ادامه بر مشارکت بیشتر خانواده‌ها در سالم نگهداشتن محیط مدرسه و بهتر شدن مسائل تعلیم و تربیت تاکید کرد.

در سال تحصیلی جدید دیگر از شادی‌های راه مدرسه و در آغوش گرفتن‌ها و لباس نو به تن کردن‌ها خبری نیست و نگرانی‌ها و تشویش‌های والدین ادامه داشته که امید می‌رود در سایه تدبیر مسئولان و همراهی خانواده‌ها سال تحصیلی جدید بدون مشکل طی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار