مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش گفت: کارگاه آموزشی یک‌روزه خاک‌ورزی حفاظتی با حضور جمعی از کارشناسان، کشاورزان پیشرو و مددکاران ترویجی در سایت الگویی برگزار شد.

کارگاه تخصصی کشاورزی خاک‌ورزی حفاظتی در گالیکش برگزار شد + تصاویر

به گزارش گلستان24، حبیب اله زارع در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم تولید، پایین بودن بهره‌وری تولید و استفاده از نهادهای کشاورزی به‌خصوص آب، افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه در مرحله تهیه بستر بذر به علت تردد بیش‌ازحد ماشین‌آلات کشاورزی، افزایش مصرف انرژی و درنهایت پایین بودن سود اقتصادی واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی است.

زارع اجرای کشاورزی به روش حفاظتی به‌خصوص در مراحل تهیه بستر بذر با استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی، همچنین تناوب و تغذیه گیاهی در مرحله داشت محصول را به‌عنوان یکی از راهکارهای مناسب حل معضلات فوق عنوان کرد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش روش سنتی کاشت بذر، آماده‌سازی زمین به‌وسیله شخم و زیرورو شدن خاک سبب سوختن مواد آلی موجود در خاک، تبخیر زیاد و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که با استفاده از روش کشاورزی حفاظتی و کاشت مستقیم بذر به‌وسیله ماشین‌آلات مخصوص، ضمن جلوگیری از ضایعات فوق، هزینه‌های آماده‌سازی زمین نیز کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را حفظ دو منبع باارزش آب‌وخاک و آشنایی با ادوات جدید خاک‌ورزی حفاظتی با توجه به نزدیک شدن زمان کاشت محصولات پاییزه عنوان کرد و گفت: با خاک‌ورزی حفاظتی، بقایای گیاهی بیشتری روی سطح خاک نگه‌داشته می‌شود که این امر موجب افزایش حاصلخیزی، کاهش مصرف انرژی در ادوات کشاورزی، کاهش فشردگی خاک، کاهش روان آب، تلفات رسوبی شده و سطح خاک را در برابر فرسایش آبی و بادی محافظت می‌کند.

کارشناس مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش نیز در این کارگاه گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و کاهش آب‌های سطحی و زیرسطحی در کشور و استان گلستان عملیات خاک‌ورزی حفاظتی، حائز اهمیت است.

عزیز آق آتابای ادامه داد: این اقدام به دلیل افزایش رطوبت ذخیره‌شده در خاک که تقریباً همیشه بحرانی‌ترین عامل در تولید محصولات است قابلیت افزایش عملکرد محصول را نیز داراست.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند با بهره‌گیری از این روش محصولات خود را در برابر تنش‌های خشکی محافظت کنند.

به گفته کارشناس مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش نگهداری 30 درصد از بقایای گیاهی در سطح خاک مشخصه‌ای است که خاک‌ورزی حفاظتی را از روش‌های سنتی و متداول متمایز می‌کند که کشاورزان بارها کردن بقایای محصولات خود در هنگام برداشت به این روش حفاظتی دست می‌یابند.

وی در ادامه به‌صورت مبسوط به خاک‌ورزی حفاظتی اشاره و به انواع سیستم‌های خاک‌ورزی، مزایا و اهداف آن پرداخت.

همچنین در خاتمه این کارگاه کارشناسان مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش به سؤالات حاضرین پاسخ داده و به‌صورت عملی و کاربردی کشاورزان را با ادوات خاک‌ورزی حفاظتی آشنا و با روش کارکرد آن‌ها در مزرعه آشنا کردند.

nilkooh400 1

nilkooh400 1

nilkooh400 1

nilkooh400 1

nilkooh400 1

nilkooh400 1

nilkooh400 1

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار