امروز مهجوریت قرآن کریم به عنوان برترین و کامل ترین کتاب هدایت در زندگی بشر دوچندان شده و در حالی که جای آن در طاقچه دل است ولی بر لب طاقچه خانه ها خاک می خورد.

از مهجوریت قرآن بر لب طاقچه تا غبار مظلومیت بر چهره نخبگان قرآنی

به گزارش گلستان ۲۴؛ قرآن کتاب زندگی بشریت و نسخه زندگی است و همچون چلچراغی می ماند که مسیر رسیدن به سعادت و خوشبختی را در دنیا و آخرت روشن می کند.

 

از بدو اسلام هرگاه مسلمانان در تصمیمات خود با ابهام و تردید مواجه می شدند با مراجعه به قرآن کریم مسیر خود را انتخاب می کردند از این رو قرآن کتاب عدلی بود که اختلافات بین مسلمان را از بین می برد.

 

در هشت سال دفاع مقدس نیز همراه بسیاری از شهدا قرآن های کوچک وجود داشت حتی بسیاری از شهدا با زمزمه قرآن آسمانی شدند که این مهم نشان می داد رزمندگان در روزهای سخت با تأسی از قرآن کریم راه پرسعادت شهادت را برگزیدند لذا این مقطع از تاریخ طلایه دار انقلاب اسلامی است.

 

در آن دوران قرآن کریم در نزد رزمندگان و شهدا مهجور نبود، دلیرمردان جنگ تحمیلی آموزه های این کتاب آسمانی را در عمل در زندگی خود پیاده می کردند به همین دلیل شاهد سربلندی ایران اسلامی در نبرد با دشمن بعثی و استکبار جهانی بودیم.

 

امروز دشمن جنگ فرهنگی و اقتصادی را علیه ایران به راه انداخته است و با افزایش تهاجم فرهنگی، رشد شبهه های دینی و پاتک های ضداسلامی به دنبال دور کردن جوانان از فضای دین و اندیشه است.

 

*جای قرآن در طاقچه دل است نه طاقچه خانه ها

در هیاهوی جنگ فرهنگی دشمن مهجوریت و مظلومیت قرآن کریم نیز دوچندان شده و متأسفانه باید گفت امروزه کاربرد قرآن کریم در زندگی بسیاری تنها به رد کردن مسافر از زیر قرآن، استفاده بر سر سفره عقد و یا تلاوت در مراسم ترحیم و غیره خلاصه شده از این رو قداست قرآن کریم در زندگی این افراد مؤثر واقع نمی شود و زنگارهای مختلف فرهنگی و اجتماعی زندگی آنها را تیره و تار کرده است.

 

حال آنکه این کتاب آسمانی برترین و کامل ترین کتاب هدایت در زندگی بشر است و در حالی که جای آن در طاقچه دل است ولی بر لب طاقچه خانه ها خاک می خورد.

 

از سویی دیگر فعالان قرآنی نیز معتقد هستند مسئولان ذی ربط آنگونه که باید فعالیت های قرآنی را محور قرار ندادند و نخبگان جامعه قرآنی که بخش عمده ای از عمر خود را صرف یادگیری قرآن کریم کردند در زندگی با دغدغه های شغلی و معیشتی رو به رو هستند و گاهی این دغدغه ها موجب شده که برخلاف میل باطنی از این فضا فاصله بگیرند.

 

از سویی دیگر باید به این مهم تأکید کرد که مهجوریت قرآن کریم در دنیای اسلام موجب می شود که دشمنان نیز از این فضا سوءاستفاده کنند و این کتاب آسمانی را به آتش بکشند و یا تکه تکه کنند؛ همان اقدام زشت و ناپسندی که اخیراً در سوئد رخ داد.

 

«مکی مؤمنی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: حادثه اخیر که در کشور سوئد اتفاق افتاد را شدیداً محکوم می کنیم، متأسفانه این اقدام زشت و ناپسند خاطر تمامی مسلمانان جهان را جریحه دار کرده است.

 

این استاد برجسته قرآن کریم ادامه داد: قرآن کریم به این اقدام اهانت آمیز پاسخ داده و در این کتاب آسمانی آمده است اگر همه مردم جمع شوند و بخواهند قرآن کریم را از بین ببرند، نمی توانند، تا زمانی که خداوند نخواهد هیچ کسی قادر به انجام کاری نخواهد بود.

 

وی یادآور شد: در قرآن کریم آمده است «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»، «همانا ما خود قرآن را نازل کردیم و قطعاً ما خود آن را نگاه ‌داریم» که اگر تمامی بشریت و دشمنان قرآن کریم دست به دست یکدیگر بدهند و بخواهند این کتاب را نابود کنند قادر با این کار نیستند.

 

مؤمنی گفت: قرآن کریم در آیه ۱۳ سوره حجرات می فرماید:«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، خداوند به تمامی انسان ها خطاب کرده که ما شما را از ملت های مختلف خلق کردیم که همدیگر را بشناسید نه آنکه با یکدیگر بجنگید و می فرمایند ملاک در نزد من تقوا است و هر کسی تقوای بیشتری داشته باشد نزد ما قرب بیشتری دارد.

 

این استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به مهجوریت قرآن کریم، ابراز داشت:  پیامبر اسلام از مهجوریت قرآن کریم گله دارند و می فرمایند: «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»، که یعنی اگر شبانه روز هم در حوزه قرآن کریم کار کنیم باز هم پیامبر اسلام گله دارد که مردم ما قرآن را مهجور گذاشتند.

 

وی تصریح کرد: دولت باید از فعالان قرآنی حمایت کند و آموزش و پرورش از فعالان و کارشناسان حوزه قرآنی در مدارس استفاده کنند تا در زمینه قرآن نیز جهش داشته باشیم.

 

*نتوانستیم از هدایت گری های خداوند در قرآن بهره مند شویم

«یاسر رحیمی» نیز ضمن محکومیت سوزاندن قرآن کریم در سوئد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: متأسفانه این خبر تلخ قلب تمامی مسلمانان جهان به ویژه فعالان قرآنی را به درد آورده است.

 

این فعال قرآنی ادامه داد: امیدوارم اهانت به قرآن کریم درس عبرتی برای تمامی مسلمانان جهان به ویژه کسانی که نام مسلمان را یدک می کشند اما با بزرگترین دشمن اسلام پیوند اخوت و دوستی می بندند، باشد.

 

وی تصریح کرد: امیدوارم کشورهای سازش کار با مشاهده این اهانت بیشتر به خود بیایند و از خواب غفلت بیدار شوند.

 

رحیمی تأکید کرد: جامعه قرآنی در اکثر اعتراضات و راهپیمایی هایی که در محکومیت اهانت به قرآن کریم و پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) رخ داد حضور داشتند.

 

فعال قرآنی گلستان با بیان اینکه وظیفه تک تک مسلمانان آن است که پشتیبان ولایت فقیه باشند، ابراز داشت: بدون شک رهبر معظم انقلاب بهترین و آگاه ترین فرد در کشورمان است و تبعیت از ایشان هدایت تمام جامعه را به دنبال دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه قرآن کریم یک هزار و ۴۰۰ سال گذشته به قلب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) وارد شد اما درس ها و آموزه های آن برای همه نسل ها کاربرد دارد و برای تمامی انسان ها در همه دوران ها مفید است.

 

رحیمی افزود: متاسفانه هنوز نتوانستیم از پیام اصلی و هدایت گری های خداوند که در قرآن کریم برای تمامی نسل ها آمده به درستی بهره مند شویم، کاش همه مسلمانان به ویژه جامعه قرآنی با تعمق بیشتری به قرآن کریم بنگرند.

 

این فعال قرآنی تأکید کرد: قرآن کریم نباید تنها برای لب طاقچه باشد، این کتاب آسمانی نازل شده تا ما از آن درس زندگی بگیریم نه آنکه تنها به قرائت در مجالس ترحیم و مسابقات قرآنی و غیره بسنده کنیم.

 

وی با بیان اینکه نسخه نجات انسان در قرآن کریم و تک تک آیات این کتاب آسمانی است، متذکر شد: در صورتی که قرآن کریم در زندگی افراد نهادینه شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

رحیمی با اشاره به آیاتی از سوره اسراء قرآن کریم، گفت: بالاخره روزی خورشید از پشت ابر بیرون می آید و تمامی اهانت ها و جسارت ها تمام می شود.

 

*لزوم توجه به مسئله اشتغال و معیشت نخبگان قرآنی

«امیرحسین رحمتی» نیز یکی از دغدغه های مهم حافظان و فعالان قرآنی را اشتغال دانست و گفت: بسیاری از فعالان قرآنی دغدغه اشتغال را دارند و تأمین مخارج خانواده امکان پرداختن به فعالیت های قرآنی را ندارند.

 

قاری بین المللی قرآن کریم ادامه داد: در استان گلستان استعدادهای کمیابی در حوزه قرآنی وجود دارد که به دلیل دغدغه کاری و گذران زندگی به سراغ فعالیت های قرآنی نیامده اند و یا انگیزه ای برای این کار ندارند.

 

وی از مسئولان خواست بستری را برای نخبگان قرآنی فراهم کنند تا فعالان این حوزه با خیال آسوده و با فراغ بال بیشتری به فعالیت های قرآنی بپردازند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان نیز بر لزوم راه اندازی انجمن خیریه قرآنی در استان گلستان تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت خیرین در حوزه قرآنی استفاده شود، به طور قطع اگر زمینه کمک به حوزه قرآنی در استان فراهم شود خیران در این بخش مشارکت خوبی خواهند داشت.

 

حجت الاسلام «نورالله ولی نژاد» رشد آمار فعالان قرآنی را یک زیرساخت فرهنگی برای استان گلستان دانست و ادامه داد: افزایش فعالیت های قرآنی از میزان آسیب های اجتماعی می کاهد.

 

وی بر ضرورت ورود خیران به حوزه قرآنی و رونق بیشتر موقوفات قرآنی در استان گلستان تأکید کرد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، مهجوریت قرآن کریم و خاک خوردن این کتاب آسمانی لب طاقچه ها خیلی وقت است که مطرح می شود اما به نظر می رسد هنوز گام های مسئولان برای زدودن غبار مهجوریت از روی این کتاب الهی محکم و استوار نشده است.

 

امروز که دشمن در جنگ فرهنگی با سرعت تمام بر یکایک ارزش ها می تازد از مسئولان به ویژه دستگاه های فرهنگی انتظار می رود با دلسوزی، همت و جدیت بیشتری در دفاع از ارزش های اسلامی و قرآن کریم گام بردارند و حمایت های خود را از فعالیت های قرآنی و

 

ارسال نظر

آخرین اخبار