مهرماه آرام آرام به میانه‌های خود نزدیک می‌شود اما گلستان هنوز نشانی از پاییز و خزان برگ‌ها و طبیعت ندارد و به دلیل آب و هوای تابستانی ناشی از تغییرات اقلیمی و تبعات ناشی از تخریب طبیعت، راه رفتن زیر نم نم باران پاییزی و تماشای خزان رنگارنگ در ایام کرونا به افسوس و دریغ ساکنان این استان تبدیل شده است.

خزان پاییز در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سرسبزی این روزهای گلستان و هوای تقریبا تابستانی آن، فاصله زیادی با پاییز خیال انگیز و هزار رنگ توصیف شده در شعر و داستان ها دارد و حکومت رنگ سبز در جنگل ها و مراتع، اتفاق ناگوار محیط زیستی این استان را به تصویر می‌کشد.

یک کارشناس جنگداری گلستان به ایرنا گفت: برای آغاز فصل خزان باید یک سرمای ناگهانی و اختلاف دمای محسوس در بازه زمانی محدود اتفاق بیفتد تا خزان برگ ها آغاز شود اما دمای شهریور امسال فاصله زیادی با آب و هوای مطلوب پاییز داشت.

مرتضی روشنی یساقی اظهار داشت: یکی از دلایل تاخیر نمایش پاییز در گلستان، استمرار بارش‌های بهاری تا اواخر اردیبهشت و خرداد بود که موجب رویش و برگ دهی درختان شد.

وی در خصوص علت ریزش برگ ها در پاییز گفت: با سرمای ناگهانی و یخبندان و کوتاه شدن روز و کاهش ساعات دسترسی درختان به نور، تولید کلروفیل در درختان کاهش و متوقف می شود و در این حالت درختان، حذف کلروفیل از برگ و جذب آن به داخل آوند ساقه و ریشه را در پیش می گیرند که با حذف کلروفیل (سبزینه)، ترد شدن و مرگ برگ ها رقم می خورد.

این کارشناس جنگداری  معتقد است: یکی از دلایل اصلی پیری پاییزی یا پاییز دیررس، تغییرات اقلیمی متاثر از تغییرات جهانی آب و هوا و همچنین تداوم روند گرم شدن فصل پاییز و متعاقب آن طولانی شدن فصل رشد و کاهش نرخ جذب کربن خالص است که موجب دگرگونی در چرخش فصل ها می شود.

تاخیر در ورود پاییز، علاوه بر اخلال در نظم طبیعت، به بخش های گوناگون نیز آسیب وارد می کند و جنبه‌های گوناگون زندگی را دستخوش تغییر خواهد کرد.

یکی از فعالان گردشگری گرگان در خصوص تاثیرات پاییز دیررس گفت: یکی از جاذبه های پرطرفدار گلستان، پاییز هزاررنگ جنگل ناهارخوران و دیگر مناطق کوهستانی استان است.

محمدحسن قاسمی اظهار داشت: اگر چه با شیوع کرونا انتظار استقبال همیشگی از پاییز گلستان را نداریم اما امیدوار بودیم با رعایت کامل پروتکل ها، گردشگری طبیعی و بومگردی را به صورت محدود و با هدف زنده نگه داشتن چراغ توریستم منطقه فعال کنیم.

 جنگل النگدره گرگان در پاییز پارسال

وی بیان کرد: تاخیر در شکل گیری چشم اندازهای رنگارنگ پاییزی فصل خزان در مناطق کوهستانی گلستان به حدی است که گردشگری و بوم‌گردی محدود و مورد نظر ما را نیز به کمترین حد ممکن کاهش داده است.

این فعال گردشگری گلستان افزود: پاییز به موقع، احتمال موفقیت در مشاهده حیات وحش به همراه امکان فرصت ثبت عکس و فیلم و نیز کوهپیمایی را بیشتر کرده و تعداد گردشگران متقاضی حضور در تفرجگاه ها را افزایش خواهد داد.

بگفته وی یکی دیگر از تبعات پاییز دیررس، تاخیر در ورود پرندگان زمستان گذران به مناطق ساحلی گلستان است که این مورد هم بر فعالیت گردشگری استان تاثیر منفی خواهد گذاست.

قاسمی ادامه داد: هر چند کرونا بسیاری از فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داده اما حضور در جنگل ها، تفرجگاه ها و سواحل می تواند بخشی از فشارهای ناشی از خانه نشینی دوران شیوع این بیماری را کاهش داده و علاوه بر کمک به اقتصاد اهالی حاشیه‌نشین گردشگاه های گلستان، به بهبود روحیه ساکنان اهالی استان کمک کند.

مدیرکل هواشناسی گلستان نیز به ایرنا گفت: با گذشت حدود ۲ هفته از مهرماه، گلستان فقط یک بار شاهد کاهش دما بود و بر اساس پیش بینی ها در ادامه این ماه نیز افزایش دما و کاهش باران نسبت به سال گذشته ادامه خواهد داشت و مردم دیرتر پاییز را احساس خواهند کرد.

نوربخش داداشی ادامه داد : بارش باران در شهریور امسال نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کمتر شده بود و علاوه بر آن هیچ شوک دمایی منجر به فرارسیدن به‌موقع پاییز نیز رخ نداد.

اگر چه به گفته کارشناسان، تاخیر در ورود پاییز، مقطعی بوده و طبیعت گریزی جز تداوم فصل ها ندارد اما تغییر اقلیم و افزایش غیرعادی دمای هوای این روزهای گلستان، نمایش بی پرده‌ای از اثرات تخریب طبیعت و وارد کردن آسیب به محیط زیست است که کمک فراگیر به احیای بخش های تخریب شده مانند جنگل ها و مراتع می تواند در بازه زمانی چند دهه ای این مشکل را برطرف کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار