دادستان عمومی و انقلاب گرگان از لغو دستور قضایی خود مبنی بر ممنوعیت حمل و خروج گندم از استان گلستان خبر داد.

دادستان گرگان: خروج گندم از گلستان ممنوع نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از آنجا که شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان متعهد شد تا گندم مورد نیاز کارخانجات آرد استان را تامین کند؛ اجازه موقت خروج و صادرات گندم به دیگر استانها داده شد.

به گزارش دوشنبه ایرنا؛ گلستان به عنوان دومین تولید کننده گندم ایران بخش زیادی از نیاز دیگر استانها به این محصول استراتژیک را تامین می کند ولی از سال گذشته تاکنون چند نوبت با حکم دادستان صادرات آن متوقف شد و دلیل این تصمیم حمایت از کارخانجات آرد منطقه و نیاز به مواد اولیه اعلام شده است اما بر طبق گفته کارآفرینان و فعالان بازرگانی در سایر حوزه ها این ممنوعیت تبعات اقتصادی دیگری بدنبال داشته است.

دادستان گرگان اظهار داشت: سال گذشته دستور ممنوعیت خروج گندم از گلستان به خوبی اجرایی نشد و از آنجا که مشکل کارخانجات تولید آرد استان باقی ماند؛ امسال مجبور شدیم دوباره دستور توقف حمل را صادر کنیم.

به اعتقاد حسینی مادامیکه کارخانجات آرد گلستان برای فعالیت خود گندم کافی در اختیار ندارند؛ دلیلی ندارد محصول تولیدی استان به سایر استانها صادر شود.

استان گلستان سالانه حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید می‌کند که بدلیل گلوتن موجود در آن کیفیت بالایی دارد از این روی بخشی از محصول استان در اختیار سایر استانها قرار می گیرد تا علاوه بر رفع نیازشان؛ تولیدات خود را کیفیت بخشی کنند. 

سال گذشته و در جریان سفر رییس دفتر ریاست جمهوری به گلستان عده ای از فعالان اقتصادی استان از این تصمیم دادستان گلایه داشتند و معتقد بودند در داد و ستد آنها تاثیر منفی گذاشته است.

محمود واعظی هم در پاسخ به آنها گفت که هر یک از استانهای ایران در تولید برخی محصولات و کالاها توانمندی دارند و اگر قرار باشد هر استانی تصمیم واحد بگیرد؛ چرخه اقتصادی کشور مختل و مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود. 

در این ارتباط سیدخالق سجادی سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان هم گفت: در جلسات برگزار شده طی چند روز اخیر با دادستان گرگان و سایر مسوولان استان مشکل کمتر شده و مقرر شد در کنار تامین نیاز کارخانجات آرد گلستان، مازاد گندم استان به دیگر استانها حمل شود.

اقتصاد استان گلستان برپایه و محور کشاورزی استوار است هرچند مزیت های دیگری از جمله در بخش گردشگری دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار