حدود یک‌ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد و به رغم شیوع کرونا و نگرانی خانواده‌ها مسئولان می‌گویند پروتکل‌ها به خوبی رعایت می‌شود.

رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گلستان/ گزارش رسمی از ابتلای دانش آموزان به کرونا نداشتیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، سال تحصیلی جاری زیر سایه شوم کرونا کمی زودتر از همیشه آغاز شد و الان حدود یکماهی است که دانش آموزان و معلمان بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. هرچند نظرات موافق و مخالف درباره این نوع آموزش در دوران کرونایی وجود داشت اما آموزش و پرورش تأکید کرد که همه دانش آموزان باید بر سر کلاس‌های درس حاضر شوند هرچند اجباری در آن نیست.

خانواده‌ها اما همچنان دغدغه سلامتی فرزندان خود را دارند. با اینکه برخی اخبار غیررسمی از ابتلای تعدادی دانش آموز و معلم به کرونا حکایت دارد، اما مسئولان این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند هیچ گزارشی در این باره از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه نشده است.

مادر یکی از دانش آموزان در این باره به خبرنگار ما گفت: پسرم کلاس چهارم است و آسم دارد. زدن ماسک برای تنفسش سخت است و ما هم از ترس کرونا، تمایلی برای فرستادنش بر سر کلاس نداریم. اینکه می‌گویند بچه‌ها باید از سامانه شاد استفاده کنند نیاز به گوشی و تبلت دارد. در شرایطی که طی در این چندماه همسرم به خاطر کرونا بیکار شده باید از کجا هزینه آن را تأمین کنیم.

او افزود: گفتند قرار است به یکسری از دانش آموزان گوشی تلفن همراه هوشمند و تبلت بدهند، پس بقیه دانش آموزان و خانواده‌ها چه کاری انجام دهند. نه من و نه همسرم تلفن همراه ساده داریم.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان ابتدایی که در منطقه غدیر گرگان تحصیل می‌کند هم به خبرنگار ما گفت: قبلا می‌گفتند که کودکان بیمار نمی‌شوند اما حالا خیلی از کودکان هم کرونا می‌گیرند و هم متأسفانه جانشان از دست می‌رود. آموزش و پرورش اعلام کرده آموزش‌ها حضوری است و همه باید سر کلاس‌های درس حاضر شوند ولی بچه 7 ساله من اصلا معنی فاصله اجتماعی را نمی‌فهمد. آنطور که از کلاسش تعریف می‌کند برخی هم کلاسی‌هایش ماسک هم نمی‌زنند و زمان زنگ تفریح هم انواع بازی‌ها را انجام می‌هند.

با وجود این دغدغه‌ها و اخباری که هرازگاهی در فضای مجازی منتشر می‌شود اما متولیان آموزش و پرورش استان معتقدند پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان به خوبی رعایت می‌شود و تا کنون هم گزارش رسمی از ابتلای دانش آموزان به کرونا دریافت نکرده‌اند.

در همین باره احسان گوهری‌راد، مدیرکل آموزش و پرورش استان هم به خبرنگار ما گفته که 85 درصد پروتکل‌ها در مدارس رعایت می‌شود.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارداشت: پروتکل‌های سخت گیرانه‌ای برای مدارس وضع شده و برای ما هم سلامت دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد.

گوهری‌راد افزود: ناظران و مراقبان بهداشت در مدارس حضور دارند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را رصد می‌کنند. طبق اعلام آنها 85 درصد این پروتکل‌ها در مدارس رعایت می‌شود.

او در واکنش به خبر ابتلای دو دانش‌آموز به کرونا بیان داشت: تا کنون گزارش رسمی از دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام نشده است و کادر اجرایی در مدارس نیز تلاش می‌کنند همه دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: علاوه بر الزام استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و شوینده نیز برای مدارس تهیه شده است. سرانه هر مدرسه به حساب آنها واریز شده است و گندزدایی مستمر محیط نیز انجام می‌شود.

او این را هم گفت: در صورتی که دانش‌آموزی مبتلا به کرونا شود براساس ضوابط تعیین شده و دستورالعملی که داریم برای تعطیلی آن کلاس تصمیم‌گیری می‌شود.

این در حالی است که انتقادات به آغاز سال تحصیلی به شیوه حضوری همچنان ادامه دارد و علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران هم از بازگشایی مدارس از 15 شهریورماه به عنوان یک تصمیم پرابهام! یاد کرده بود.

با اینحال مسئولان استان در تلاش هستند تا شرایط را به گونه‌ای برای دانش‌ آموزان ایجاد کنند که سلامتی آنان به خطر نیفتد.

این را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هم تأیید کرده و گفت: مراقبان سلامت به صورت مستمر از مدارس استان بازدید می‌کنند و در صورتی که پروتکل‌ها رعایت نشده باشد تذکرات جدی به این مدارس داده می‌شود.

ناهید جعفری افزود: در همین مدت به چند مدرسه در استان که گزارش تخلف داشتیم تذکرات جدی داده شد. ما برای حفظ سلامت مردم به ویژه دانش آموزان نباید مماشاتی با تخلفات داشته باشیم.

او بیان داشت: علاوه بر سیستم آموزشی که باید توجه جدی به رعایت پروتکل‌ها در فضاهای تحت مدیریت داشته باشد، خانواده‌ها هم در این بین نقش مهمی دارند.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: خانواده‌ها باید موضوعاتی چون ماسک زدن صحیح، مفهوم فاصله اجتماعی، لزوم شستشوی دست‌ها و عدم استفاده از وسایل مشترک را به فرزندان خود آموزش دهند.

خوشبختانه وضعیت کرونا در گلستان کاهشی است و از 14 شهرستان، نیمی از آنها در شرایط سفید و نیمی دیگر در وضعیت زرد هستند. سفت و سخت گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس می‌تواند به تداوم این روند کاهشی کمک کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار