گرچه هر ساله گردهمایی و سیمنارهای زیادی برای ماندگاری روستانشینان برگزار می شود اما به نظر می رسد مرهم اصلی جلوگیری از کوچ روستائیان اشتغال پایدار است.

​اشتغال پایدار کلیدی بر قفل درب مهاجرت روستائیان/ خانه های غیرمقاوم مالیخولیای روستاها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، هر سال ذره ذره از میزان جمعیت مولد و تولیدکننده روستاها کم می شود و این افراد به بهانه اشتغال، زندگی بهتر و رفاه اجتماعی به شهرها سرازیر می شوند.  

 

گرچه سیمنارهایی زیادی برای ماندگاری روستانشینان برگزار می شود اما به نظر می رسد مرهم اصلی جلوگیری از کوچ روستائیان به شهرها ایجاد اشتغال پایدار است.

 

از سویی دیگر علاوه بر اشتغال باید به موضوع فرهنگ اصیل روستا نیز پرداخته شود گرچه بسیاری از روستائیان از اینکه یک روستازاده هستند افتخار می کنند اما برخی نیز در بحران های بی هویتی از اینکه به آنها را «دهاتی» خطاب کنند عذاب می کشند.

 

روزگاری میزان جمعیت عشایر کشور 75 درصد بود اما در حال حاضر این میزان نزدیک به دو درصد رسیده است و همچنین بخش عمده ای از مردم در گذشته در روستاها زندگی می کردند و ضرب آهنگ مدرنیته زندگی موجب شده که رفته رفته بر میزان شهرنشینان کشور افزوده شود و این خود یک زنگ خطر هم از لحاظ فرهنگی و هویتی و هم از لحاظ  اقتصادی به شمار می رود.

 

برای مثال در استان گلستان نمی توانیم نقش بخش کشاورزی را بر اقتصاد نادیده بگیریم و تقریباً تمامی تولیدات بخش کشاورزی از دام، طیور تا محصولات کشاورزی در مزارع روستایی تولید می شود و قطعاً با کوچک کردن دایره روستانشینان بحران هایی مثل مشکلات تامین نهاده های دامی موجب بحران های معیشتی و به خطر افتادن امنیت غذایی خواهد شد.

 

از سویی دیگر  بسیاری از روستاهای استان از مشکلاتی مثل جاده دسترسی مناسب، عدم اجرای کامل طرح های هادی روستایی، آب آشامیدنی مناسب و خدمات بهداشتی و درمانی رنج می برند و اینها انگیزه زندگی در روستاها را کاهش می دهد.

 

طی سال های اخیر مسئولان نیز مخاطرات کاهش جمعیت روستایی را به خوبی درک کردند  از این رو شاهد هستیم که بالغ بر 60 درصد از پروژه های استان گلستان در هفته دولت در بخش های روستایی اتفاق افتاده است.

 

همچنین بالغ بر پنج هزار نفر از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شدند و تقویت چنین سیاست های حمایتی منجر به ماندگاری روستائیان خواهد شد.

  

در سالهای اخیر نیز موضوع بومگردی روستایی، طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی نیز موجب شد تا روستاها در حوزه اقتصاد گردشگری استان سهمی داشته باشند، گرچه امسال کرونا ضرر و زیان زیادی به این بخش ها وارد کرد.

 

از همه این موضوعات بگذریم امروز روستاها با پدیده خطرناک زمین خواری و ویلاسازی  رو به رو هستند که این سودجویی ها نیز فضا و فرهنگ روستا را به مخاطره می اندازد.

 

همچنین با افزایش حوادث و بلایای طبیعی و خسارت به منازل مسکونی غیرمقاوم روستایی امروز بسیاری از مردم روستاها از زندگی در زیر سقف های ناایمن هراس دارند و مسئولان باید برای این موضوع تدبیری بیاندیشند.

 

*رتبه دوم گلستان در کشور از لحاظ میزان جمعیت روستانشینی

«علی نصیبی» در این باره می گوید:  میانگین جمعیت روستانشینی در کشورمان براساس سرشماری سال ۹۵، ۲۶ درصد است که این نسبت در استان گلستان ۴۶/۶ درصد است.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور ۸۷۱ هزار و ۵۴۶ نفر از جمعیت استان گلستان در روستاها سکونت دارند و گلستان از لحاظ درصد جمعیت روستانشینی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

نصیبی خاطرنشان کرد: جمعیت روستانشین در بسیاری از شهرستان های گلستان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کل آن شهر است و این مهم نشان می دهد گلستان از لحاظ جمعیت روستانشین وضعیت مناسبی دارد.

 

وی تاکید کرد: فراوانی جمعیت روستایی گلستان می طلبد در برنامه های توسعه ای استان به توسعه پایدار روستاها توجه ویژه ای شود.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه روستاهای ما از برخی مشکلات ساختاری در حوزه های مختلف رنج نی برند، افزود: در دولت های مختلف گام های بلندی برای حل مشکل روستاها برداشته شده و در سال های اخیر نیز  اقدامات موثری در روستاهای سطح گلستان اتفاق افتاده است.

 

نصیبی گفت: در دو سال گذشته پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال روستائیان و عشایر اجرا شد که در قالب این طرح تسهیلات ارزان اقتصادی با کارمزد چهار درصد برای روستائیات مناطق مرزی و تسهیلات با  کارمزد ۶ درصد برای روستائیان سایر مناطق استان در نظر گرفته شد.

 

وی اضافه کرد: در راستای این طرح و با پرداخت ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به روستانشینان ۵ هزار و ۸۰۰ کارگاه اقتصادی جدید اعم از بوم گردی و گردشگری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و غیره در روستاهای استان گلستان راه اندازی شد و این مهم به روستاهای گلستان از لحاظ تولید و اشتغال رونق اساسی بخشید.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان خاطرنشان کرد: یکی از مباحث جدی در استان گلستان زهکشی اراضی شمالی است که این مهم افزایش تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم را رقم زده است.

 

*اجرای بیش از ۳ هزار پروژه عمرانی در روستاهای گلستان

نصیبی ابراز داشت: در سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی در روستاهای گلستان اجرا شد و براساس آمار احصاء شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان، ۵۱ درصد از کل پروژه های اجرا شده سال ۹۸ استان گلستان در محدوده روستاها اجرایی و عملیاتی شده است.

 

وی تصریح کرد: با وجود آنکه شیوع کرونا در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در روستاها محدودیت هایی ایجاد کرد اما برنامه های بسیار خوبی در این زمینه در حال اجرا است و با ریشه کنی کرونا این برنامه ها شور و حال بهتری می گیرد.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: خوشبختانه ۹۷ درصد از جمعیت روستایی استان گلستان از نعمت گاز و ۹۹/۹۷ درصد از جمعیت  روستایی از نعمت برق بهره مند هستند و ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی گلستان تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت هستند.

 

نصیبی بیان کرد: طی دو سال اخیر ۱۱۵ واحد بوم گردی و طبیعت گردی در روستاهای استان گلستان راه اندازی شده است.

 

وی مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را یکی از دغدغه های مهم معاونت امور عمرانی استانداری گلستان در سال جاری برشمرد و یادآور شد: امید است با استقبال روستائیان گام های مناسبی برای مقاوم سازی منازل روستایی ناایمن برداشته شود و روستائیان گلستان در حوادث آتی بیش از پیش ایمن باشند.

 

بازنگری طرح هادی بیش از ۴۵ روستای پرجمعیت گلستان

«میرمحمد غراوای»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز از بازنگری طرح هادی در بیش از 45 روستای پرجمعیت استان خبر داد و گفت: در راستای بیمه منزل مسکونی اقدامات خوبی در گلستان اتفاق افتاده است و تاکنون 50 درصد از واحدهای روستایی بیمه شدند.

 

غراوی بیان کرد: در استان گلستان 100 درصد روستاها طرح هادی مصوب دارند و امیدواریم زمینه اجرای طرح های هادی در همه روستاهای استان فراهم شود.

 

وی گفت: افزایش خدمات به روستائیان جزو اولویت دولت به شمار می رود و در سالهای اخیر اقدامات خوبی در این زمینه رقم خورده است.

 

به طور قطع شناسایی ظرفیت ها و محورهای توسعه در روستاها به عنوان نبض حیاتی و مولد تولید کشور به آبادانی و رشد آنها سرعت می بخشد.

 

مسئولان باید آگاه باشند که همیشه مدیریت از پشت میز کارا و راهگشا نیست و بهتر است برای رفع مشکلات روستانشینان حضور مداوم و میدانی در روستاها داشته باشند و از نزدیک درد و دل آنها را بشنوند و در راستای حل آن گام بردارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار