استان گلستان میزبان هجدهمین نمایشگاه «دام و طیور، شیلات و آبزیان»، هفتمین نمایشگاه «بذر، کود، سم و نهاده‌های کشاورزی» و همچنین سومین نمایشگاه گلخانه ادوات باغبانی، ماشین‌ها و صنایع وابسته از 29 مهر الی دوم آبان است.

گلستان میزبان 3 نمایشگاه تخصصی در بخش کشاورزی است/ مشارکت 45 واحد تولیدی از سراسر کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، نمایشگاه‌های تخصصی با هدف معرفی محصولات جدید، ایجاد فرصت‌ها، برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری‌های تخصصی ارائه شده از سوی شرکت‌کنندگان برگزار می‌شوند.

این نمایشگاه‌ها همچنین به منظور در اختیار گذاشتن فرصت‌ها و انعقاد قرارداد، پیشرفت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی، یافتن نمایندگان فعال، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای شرکت‌های نوبنیاد، معرفی استارتاپ‌ها در زمینه فعالیت‌های مرتبط، ایجاد فضای آموزشی برای علاقه‌مندان به شرکت در این نمایشگاه‌ها، شناخت نیاز مشتریان، ارزیابی نحوه افزایش توان صنعت دام و طیور، گلخانه، کشاورزی، بهره‌برداری و گسترش تبلیغات در راستای افزایش اعتبار و معرفی بهتر شرکت‌کنندگان گشایش پیدا می‌کنند.

از آنجائی که محور شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «جهش تولید» نام گرفت، فرصتی فراهم شد تا با برگزاری نمایشگاه تخصصی در بخش کشاورزی، گامی در راستای تحقق این مهم برداشته شود، در این راستا خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با مهرداد یزدی مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان انجام داد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فارس: استان گلستان در بخش‌های مختلف کشاورزی میزبان سه نمایشگاه تخصصی است، با وضعیت شیوع کرونا نحوه برگزاری این نمایشگاه به چه شکلی است؟

یزدی: روز گذشته ستاد مبارزه با کرونا مجوز برگزاری نمایشگاه را صادر کردند، بر اساس تقویم نمایشگاهی، سالیانه عموم نمایشگاه‌ها که بعضا در بخش‌های اقتصادی، تخصصی، بازار، عمومی و فروش هستند را برگزار می‌کنیم سال ۱۳۹۹ مواجهه با شیوع ویروس کرونا شدیم که بحث نمایشگاه‌های عمومی تحت تاثیر شرایط قرار گرفت که اگر مجوز لازم را بدهند این نمایشگاه برگزار می‌شود در زمینه نمایشگاه تخصصی از طریق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا مجوز می‌گیریم و مبادرت به برگزاری آن می‌کنیم.

طی ۶ ماهه نخست امسال و براساس تقویم نمایشگاهی؛ تعدادی از نمایشگاه‌های ما به دلیل وضعیت قرمز استان لغو شد و حتی به تعویق افتاد اما در نیمه دوم امسال دومین نمایشگاه را میزبان هستیم.

نمایشگاه قبلی در حوزه ماشین آلات کشاورزی و آبیاری بود و نمایشگاه فعلی که بصورت تخصصی در زمینه دام، طیور، شیلات، آبزیان و صنایع وابسته است و هفتمین نمایشگاه تخصصی بذر کود و نهاده‌های کشاورزی را داریم همچنین سومین نمایشگاه تخصصی گلخانه، ادوات باغبانی و ماشین‌ها و صنایع وابسته را خواهیم داشت که این سه عنوان نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی در پایان مهر ماه گنجانده شده است که از ۲۹ مهر الی دوم آبان ماه جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی استان گلستان واقع در جاده آق‌قلا برگزار می‌شود.

فارس: شرایط بازدیدکنندگان از این نمایشگاه تخصصی چطور برنامه‌ریزی شده است؟

یزدی: بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت ۱۵ الی ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی استان گلستان از این نمایشگاه‌ها دیدن کنند.

استان گلستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است و این سه عنوان نمایشگاه را در خصوص کشاورزی میزبان هستیم، از آنجایی که سلامت مردم در درجه نخست برای ما اهمیت زیادی دارد ما تابع دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا اعلام می‌شود هستیم و در راستای رعایت موارد بهداشتی در نمایشگاه برنامه‌های لازم شده است.

وظیفه ما برقراری شرایط مناسب، نصب تجهیزات، آگاهی‌رسانی به عواملی که داخل نمایشگاه هستند، در بنرهای تبلیغات قید شده که نمایشگاه به صورت تخصصی انجام می‌شود.

فاصله‌گذاری، زدن ماسک، تب‌سنج، رعایت هشدارها، وادار کردن مردم به رعایت مسائل بهداشتی و ضدعفونی از مواردی است که به آن تاکید داریم، در این راستا از نیروهای هلال احمر و انتظامی کمک می‌گیریم در داخل نمایشگاه دستشویی‌هایی تعبیه شده و در بخش‌های مختلف نمایشگاه به منظور ضدعفونی گنجانده شده است همچنین ضدعفونی دستی کارگذاری شده است در محل ورودی ضدعفونی اتوماتیک گذاشته شده؛ راه‌های ورود و خروج تفکیک شده و یک طرفه کردیم که مردم برخورد متقابل کمتری داشته باشند، از تابلوهای هشدار در نقاط مختلف نمایشگاه استفاده کردیم، توزیع ماسک داریم.

اگر کسی در ورودی نمایشگاه ماست نزده باشد به او هشدار داده می‌شود که حتماً از ماسک استفاده کند از ورود شخص بدون ماسک ممانعت می‌شود از ورود کودکان جلوگیری خواهد شد و اینکه نمایشگاه تخصصی است و ما با تمام توان سعی می‌کنیم موارد بهداشتی را رعایت کنیم چون بحث سلامت مردم در این میان است و ما سلامت مردم را هیچ وقت قربانی اهداف اقتصادی نمی‌کنیم.

فارس: با برگزاری این نمایشگاه چه اهدافی را پیگیری می‌کنید؟

یزدی: هدف از برگزاری نمایشگاه معرفی محصولات جدید، ایجاد فرصت‌ها، برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری‌های تخصصی ارائه شده از سوی شرکت‌کنندگان، در اختیار گذاشتن فرصت‌ها و انعقاد قرارداد، پیشرفت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی، یافتن نمایندگان فعال، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای شرکت‌های نوبنیاد، معرفی استارتاپ‌ها در زمینه فعالیت‌های مرتبط، ایجاد فضای آموزشی برای علاقه‌مندان به شرکت در این نمایشگاه‌ها، شناخت نیاز مشتریان، ارزیابی نحوه افزایش توان صنعت دام طیور، گلخانه، کشاورزی، بهره‌برداری و گسترش تبلیغات در راستای افزایش اعتبار و معرفی بهتر شرکت‌کنندگان، آشنایی و شناخت رقیبان تجاری و برنامه سازمان‌یافته در راستای فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پیشرفت برای پیشبرد فعالیت‌های مرتبط است.

تبادل مهمترین دستاوردهای نوین علمی و پژوهش صنعتی در حوزه‌های مختلف، شناخت توانایی‌های علمی و پژوهشی تخصصی کشور و تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت در راستای تحقق جهش تولید و صنایع داخلی جزو اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی است.

فارس: چه تعداد واحد تولیدی برای ارائه دستاوردهای خودشان در این نمایشگاه تخصصی شرکت می‌کنند؟

یزدی: شرکت‌کنندگان شامل ۴۵ واحد تولیدی از اقصی نقاط کشور هستند و بیشتر استان‌های همجوار را شامل می‌شوند به دلیل اینکه بحث کشاورزی است، استان‌هایی که قطب کشاورزی و صنعت هستند در زمینه ساخت و ساز تجهیزات و ماشین‌آلات به این نمایشگاه دعوت شدند.

۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع غرفه در نظر گرفته شده است، بیشترین میزان مشارکت‌کنندگان در بخش نهاده‌های کشاورزی شامل سم، کود، بذر، خوراک دام و طیور، زنجیره‌ها و مکمل‌های غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات مرغداری و دامپروری، سیستم‌ها و تجهیزات گلخانه‌ای و ادوات باغبانی است.

نمایشگاه صرفاً تخصصی است خوشبختانه مردم عزیز ما در این هشت ماه با وجود شیوع کرونا به طور ملموس پی بردند که باید موارد بهداشتی را رعایت کنند، در دوره‌های قبلی نمایشگاه برخی شرکت‌کنندگان به دیده هم فال و هم تمایل تماشا به نمایشگاه می‌آمدند اما در دو هفته اخیر در برگزاری نمایشگاه این اتفاق نیفتاد.

 سازمان‌های مرتبط در این نمایشگاه؛ سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، اتاق بازرگانی، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری، انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، اتحادیه و انجمن‌های صنفی مرتبط هستند.

مخاطبان ما در این نمایشگاه مقامات دولتی اعم از شهرداری‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها، شرکت‌های تعاونی، تولیدکنندگان داخلی، شرکت‌های صادراتی، تجار محلی، نمایندگان شرکت‌های بین‌المللی، شرکت‌های پخش، دانشجویان، مرغداران، دامداران، کشاورزان، دامپروری‌های صنعتی، کشتارگاه‌های صنعتی، مدیران شرکت‌های کشاورزی، تولید کنندگان، فروشندگان ماشین‌آلات دامپروری، کارآفرینان، مزرعه‌داران، باغداران، پرورش‌دهندگان گل و گیاه، دانشگاهیان و موسسات علمی و تحقیقاتی هستند. ما در بخش دعوت از مخاطبان خیلی دقت کردیم که کارتها به دست اشخاص برسد.

فارس: از چه استان‌هایی در این نمایشگاه تخصصی حضور خواهند یافت؟

یزدی: استان‌های گلستان، تهران، گیلان، مازندران، اردبیل، البرز، خراسان‌رضوی، سمنان، قزوین و اصفهان، فارس، آذربایجان‌شرقی که استان‌های هدف هستند و به نوعی کشاورزی و صنعتی  و یا مرتبط با صنایع کشاورزی محسوب می‌شوند در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.

بسیاری از استان‌ها در گلستان نماینده دارند و نمایندگان آنها در این نمایشگاه حضور دارند به دلیل اینکه رفت و آمد سفر به حداقل برسد.

فارس: آیا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در تعدیل قیمت نهاده‌های دامی و کشاورزی و یا مرغ تاثیرگذار باشد؟

یزدی: البته این موضوع جزو تصمیمات کلان کشور است، قیمت‌مرغ، نهاده‌ها، صادرات و واردات را ما تعیین نمی‌کنیم ولی زمینه ارتباطات تجاری و بازرگانی را ایجاد می‌کنیم.

بخشی از گرانی کود و سم و نهاده‌های کشاورزی و دامی به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است، افزایش دلار هم بی‌تاثیر نبوده است، باید مقاومت کنیم تا شرایط بهتری رقم بخورد.

در این میان هرکدام وظیفه‌ای داریم، باید قدرتمند و توانمند حاضر شویم، برگزاری نمایشگاه می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها اثرگذار باشد چرا که مشاوران و مقامات ملی و استانی در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و از نزدیک گفتمان شکل می‌گیرد و مشکلات شنیده می‌شود و گاها راه‌حل‌هایی پیدا می‌شود که تا حدودی می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار