مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران از آمادگی‌ها برای جلوگیری از تکرار فاجعه مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله خبر داد و گفت: برای جلوگیری از تکرار فاجعه با موافقت سازمان آب منطقه‌ای امسال حقابه تالاب میانکاله از سد دلند رهاسازی و منتقل خواهد شد.

فاجعه مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله تکرار نمی‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسین علی ابراهیمی کارنامی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر از جمله چنگر و فلامینگو سال گذشته در تالاب میانکاله تلف شدند، درباره علت این فاجعه محیط زیستی، اظهار کرد: طبق شیوه نامه‌ای که در سطح ملی بین سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور امضا شده است، جمع‌آوری لاشه و دفن بهداشتی این پرندگان با محیط زیست و تشخیص علت مرگ با دامپزشکی بود و آنها از دوم بهمن ماه سال گذشته که موضوع تلف شدن پرندگان مطرح شد با بررسی‌های اولیه علت حادثه را مسمومیت با سم بوتولیسم تشخیص دادند.

وی با اشاره به اینکه گمانه‌زنی‌های بسیاری از زمان وقوع این حادثه مطرح شد، گفت: ضوابط علمی در این گمانه زنی‌ها و اظهارنظرها وجود نداشت و تئوری سم ریختن شکارچیان در تالاب میانکاله از اساس هیچ مبنایی نداشت زیرا پرندگان در این حادثه گزینشی از بین می‌رفتند و اگر سم ریخته شده بود باید سایر پرندگان و آبزیان نیز تلف می‌شدند.

این مقام محیط زیست مازندران افزود: اگر در خلیج میانکاله سم ریخته بودند اثر آن در نهایت پس از یک هفته باید از بین می‌رفت در حالی که تلفات پرندگان تا ۵۲ روز ادامه داشت از سوی دیگر چقدر سم داخل خلیج ریخته شده بود که مسافت ۴۰ کیلومتری در تالاب را آلوده کند! از این رو کارشناسان سازمان دامپزشکی در نهایت با بررسی همه نمونه‌های تشخیصی و فرضیه‌های موجود، مسمومیت با سم بوتولیسم را به دلیل نرسیدن آب به تالاب تشخیص دادند.

ابراهیمی کارنامی با ابراز تأسف از اینکه برخی هنگام وقوع بحران به جای کمک کردن، به مشکلات بیشتری دامن می‌زنند، تصریح کرد: به دلیل برخی اظهارنظرهای بی‌اساس در هنگام وقوع حادثه مجبور هستیم به جای مدیریت بحران، افکار را مدیریت کنیم مانند گمانه‌زنی‌های بی‌اساس درباره مرگ پرندگان میانکاله در حالی که رسانه‌ها می‌توانند برای حل بحران کمک کنند؛ البته درباره فاجعه سال گذشته تالاب میانکاله، اطلاع رسانی به خوبی ساماندهی شد و مردم و رسانه‌ها کمک کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با توجه به اینکه نگران تکرار فاجعه سال گذشته در تالاب میانکاله بودیم از تابستان امسال با همکاری دامپزشکی پایش‌ها را آغاز کردیم، تیم‌های گشت ساماندهی شده است و امکانات و تجهیزات مورد نیاز را برای جلوگیری از تکرار حادثه تلخ سال گذشته پیش‌بینی کردیم.

رهاسازی آب از بند دلند برای تالاب میانکاله

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه تا امروز گزارشی از تلف شدن پرندگان دریافت نشده است، ادامه داد: یکی از مصوبات ستاد مدیریت بحران رهاسازی آب از سد دلند (استان گلستان) به مجموعه تالاب میانکاله بوده که کانال‌ها و زیر ساخت‌ها ایجاد شده است و بخشی از این رهاسازی امسال انجام می‌شود، تدابیر و تکالیف دیگری نیز برای سایر بخش‌های درگیر با موضوع میانکاله تعیین شده است و امیدوارم تلفات پرندگان را شاهد نباشیم.

وی درباره جزئیات رهاسازی آب به سمت تالاب میانکاله، گفت: حجم اولیه هفت لیتر در ثانیه بود که خوشبختانه سازمان آب با افزایش حجم و رهاسازی و انتقال ۱۳ مترمکعب آب موافقت کرد و زیرساخت‌ها را نیز بر همین اساس طراحی کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: فاجعه مرگ پرندگان سال گذشته کام همه دوستداران طبیعت را تلخ کرد در حالی که عملکرد ما در حوضه آبریز در بلندمدت سبب تشدید خشک شدن تالاب میانکاله شده است؛ تغییرات اقلیمی و استفاده بیش از حد از منابع آبی از علت‌های تشدید خشک شدن ضلع غربی تالاب میانکاله و خلیج گرگان بوده است از این رو باید رفتار خود را با طبیعت تغییر داد.

وی همکاری دستگاه‌ها با محیط زیست را نقطه عطف حادثه سال گذشته دانست و اظهار کرد: حجم عملیات جمع‌آوری و دفن لاشه‌ها بسیار گسترده بود و حتی از سایر استان‌ها هم مانند همدان و مرکزی و گلستان کمک کردند و برغم آثار بد این فاجعه که کام همه ما را تلخ کرد همکاری بین بخشی در منطقه نقطه مثبت این موضوع بود.

معضل ریشه‌دار خرید و فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره خرید و فروش پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار اظهار کرد: خرید و فروش پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار معضلی ریشه دار و مسبوق به سابقه بوده که محیط زیست چندین دهه با آن دست به گریبان است و همکاری نکردن مسئولان محلی با برنامه‌های استانی تدوین شده از سوی محیط زیست یکی از علت‌های اصلی این مشکل بوده است.

وی ادامه داد: مسئولان محلی، فرماندار، نیروهای انتظامی و دستگاه‌های قضائی خوشبختانه از سال گذشته به کمک محیط زیست آمدند و با پیشنهاد برخی که روش‌های به جز دوماً یا دوماچال (شکار سنتی) را قبول نداشتند، مقرر شد برای رفع معضل به صورت پله‌ای عمل کنیم از این رو سال گذشته یک کِرِس (دام زمینی) و گذر برای شکار پرندگان مهاجر بود و دام‌های هوایی جمع آوری می‌شد؛ البته پارسال تخلفاتی نیز شاهد بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه امسال نیز مقرر شد یک کِرس یا یک گذر برای شکار پرندگان وجود داشته باشد تا بتوان این معضل را کم کم برچید، خاطرنشان کرد: شرایط موجود مطلوب محیط زیست نیست اما ما به دلیل اینکه برای اجرای قانون در آنجا به همکاری مقامات محلی نیاز داریم با توجه به همه مسائلی که در این رخداد متصور است، هم اکنون تصمیم بر این است که دام‌های شکارچیان به یک کرس یا گذر کاهش یابد و البته دام هوایی ممنوع باشد.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه عملیات جمع آوری دام‌های هوایی امسال نیز اجرا خواهد شد، گفت: خواست و اراده ما این است که روزی برچیده شدن قاچاق پرندگان، صید و شکار بی ضابطه، غیر قانونی و گسترده را در فریدونکنار و محمود آباد را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار