شهرداری گرگان توان خود را برای تمرکززدایی در اجرای پروژه‌های عمرانی، اقدام‌های فرهنگی و اجتماعی در این شهر به کار گرفته تا شهروندان در مناطق مختلف بتوانند دسترسی مناسبی به خدمات شهری داشته باشند.

شهردار گرگان: تمرکززدایی از اجرای پروژه‌های عمرانی در اولویت‌ است/ از احیای بافت تاریخی گرگان تا ساماندهی دستفروشان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، در سال‌های اخیر به‌ویژه در دوره جدید مدیریت شهری، رویکرد شهرداری گرگان علاوه بر اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی بزرگ، انجام پروژه‌های ریز و درشت در مناطق مختلف شهر به‌منظور برخورداری یکسان شهروندان از خدمات است. نمونه این رویکرد شهرداری را می‌توان در اجرای برخی از پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از جمله بازار موزه هفت شهر، احداث روگذر سربازان گمنام امام زمان (عج)، احداث نخستین پارک گردشگری، ایجاد پیست دوچرخه سواری و غیره در مناطق کمتر برخوردار شهر به خوبی مشاهده کرد.

شهر گرگان در دو سه سال اخیر به سمت شهری انسان محور در حال حرکت است؛ شهری که اجرای پروژه‌های عمرانی در آن با هدف ایجاد آسایش و آرامش شهروندان انجام می‌شود.

علاوه بر موضوعات سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های عمرانی، در این دوره از مدیریت شهر گرگان مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ این را می‌توان در شعار شهرداری گرگان تحت عنوان " شهر من، شهر انتظار" دید.

شهرداری گرگان به مناسبت آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) 12 پروژه عمرانی را در سطح شهر افتتاح کرده است که همین بهانه‌ای شد گفت‌وگویی با عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان داشته باشیم.

وی در ابتدای این گفت‌وگو به موضوع بافت تاریخی گرگان و ظرفیت‌های آن برای جذب گردشگر اشاره کرد و اظهار داشت: احیای بافت تاریخی در این دوره از مدیریت شهرداری در دستور کار قرار گرفته و سال گذشته فاز نخست این پروژه از مرکز محله سرچشمه تا مصلی جداره‌سازی و کف‌سازی شده بود و امسال فاز دوم از مسیر میدان مصلی تا نعلبندان به بهره برداری رسیده است.

شهردار گرگان با بیان اینکه نورپردازی بافت تاریخی گرگان متناسب با ویژگی‌های آن به زودی انجام می‌شود، افزود: علاوه براین، سایر مسیرهایی که در بافت تاریخی گرگان پیش بینی کردیم، احیا خواهد شد. ضمن اینکه پروژه‌های دیگری از جمله مرمت برخی خانه‌های تاریخی، ایجاد خیابان غذا و غیره نیز در بافت تاریخی گرگان در حال انجام است.

ایجاد پارک‌های تخصصی در دستور کار شهرداری

یکی دیگر از موضوعاتی که شهردار گرگان در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد، گسترش فضای سبز در شهر و همچنین ارائه خدمات ورزشی و تفریحی به شهروندان است.

دادبود که به تازگی نخستین پارک تخصصی ورزشی گرگان را تحت عنوان پارک شطرنج افتتاح کرده است، در این باره گفت: فضاهایی که شهرداری ایجاد می کند علاوه بر مکان تفریحی، می تواند به پارک های تخصصی نیز تبدیل شود.

وی افزود: در سال گذشته، مطالعات طراحی 14 پارک تخصصی مانند پارک ورزش، پارک معلولان و بیماران اوتیسم و غیره انجام شده و پارک شطرنج، نخستین پارک تخصصی است که به بهره بهرداری رسید.

 به گفته وی، پارک‌های تخصصی به بخش خصوصی واگذار شده و در آینده نزدیک پارک تخصصی پارکور نیز راه اندازی خواهد شد.

وی در خصوص بهره برداری از پارک‌های محله‌ای بیان داشت: از سال 97 ایجاد پارک‌های محله محور و جیبی را دستور کار قرار داده‌ایم و در محله اوزینه علاوه بر پارک و فضای سبز، سالن ورزشی نیز در نظر گرفته‌ایم که عملیات کلنگ‌زنی این سالن با همکاری پایگاه مقاومت بسیج ظرف یکی دوماه آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح پارک کوی استرابادی گفت: فاز اول پارک خطی لادن - استربادی با یک طراحی متفاوتی نسبت به فضاهای سبز دیگر به پایان رسیده و در این طرح تلاش کرده‌ایم جذابیت‌های بصری، فضای پیاده و دوچرخه‌سواری را نیز لحاظ کنیم.

دادبود افزود: شهرداری فضاهای حریم رودخانه را به پارک و فضای سبز تبدیل می‌کند و هدف از طراحی خاص پارک‌ها، توزیع سفر و تمرکززدایی از مکان‌های تفریحی پرتردد مانند ناهارخوران است.

هزینه 15 میلیارد ریالی برای هدایت آب از محور افسران

در سال‌های گذشته با کمترین میزان بارندگی، معابر و مناطق مختلف شهر گرگان به شدت دچار آب گرفتگی می‌شد که در یکی دو سال اخیر با اجرای پروژه‌های مختلف از جمله احداث کانال‌ها، پاکسازی جداول و کانال‌ها و غیره این مشکل کمتر در سطح شهر دیده می‌شود.

شهردار گرگان در خصوص افتتاح پروژه هدایت آب‌های سطحی در محور افسران به انجیراب گفت: هدایت آب‌های سطحی موضوع بسیار مهمی است که از گذشته در دستور کار شهرداری قرار داشته و نتیجه اکثر پروژه‌ها نیز مطلوب بوده است.

دادبود افزود: طراحی خیابان‌ها در محور افسران - انجیراب به گونه‌ای است که مشکلاتی از نظر شهرسازی دارد و ما با احداث کانال‌های هدایت آب‌های سطحی با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان در فاز نخست اقدام به رفع مشکل این محدوده کرده‌ایم.

شهردار گرگان در خصوص پروژه دیگر افتتاح شده بیان کرد: ترافیک منطقه و دشواری تردد ما را مجاب به تعریض پل محور زنگیان ساخت که 5 میلیارد تومان برای ما هزینه در برداشت.

خانه دارویی به مرکز اسناد و موزه شهرداری تبدیل شد

شهردار گرگان در خصوص بهره برداری از مرکز اسناد بیان کرد: بازسازی و مرمت خانه تاریخی دارویی تمام شد و به مرکز اسناد و در آینده مرکز موزه شهرداری تبدیل می‌شود.

شهردار گرگان ادامه داد: در این مرکز، اسناد از سال 1320 جمع آوری شده و نگهداری می‌شود و در آینده نزدیک عکس‌های قدیمی شهر گرگان را به نمایش خواهیم گذاشت.

تاریکی برخی معابر شهر

دادبود در ارتباط با کاهش روشنایی برخی معابر سطح شهر اظهار داشت: اغلب محورهایی که تاریک است مربوط به شهرداری نمی‌شود و مدیریت و نگهداری آن زیرنظر شرکت توزیع نیروی برق است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های برق را ما فراهم می‌کنیم، افزود: جلساتی با شرکت توزیع برق داشتیم که دوستان عنوان کردند با پدیده سرقت کابل مواجه و به دنبال حل مشکل هستند و ما نیز به دنبال رفع مشکلات روشنایی میادین شهر هستیم.

دستفروشان به بازارهای هفتگی مراجعه کنند

یکی از پدیده‌هایی که در این ایام زیاد به چشم می‌خورد، دستفروشی در پیاده‌روها و سد معبر است که برخورد با این موضوع، چالش‌های خاص به خود را دارد.

دادبود درباره این موضوع اظهار داشت: سد معبر یکی از اتفاقاتی است که افزایش آن بیشتر به مسائل اقتصادی و مشاغل غیررسمی سطح شهر مربوط می‌شود. ما اعتقاد داریم شهر باید مرتب و منظم باشد و دسترسی مردم به خدمات سهولت انجام شود.

وی افزود: در عین حال برای آنها که دستفروشی می‌کنند شرایطی فراهم کرده‌ایم تا در بازارهای بزرگ هفتگی در 2 هکتار زمین و با امکانات کامل اقدام به فروش محصولات خود کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امیدواریم از ظرفیت این بازارچه‌ها در تمام روزهای هفته استفاده شود، گفت: شهرداری موظف است نسبت به رفع سد معبر دستفروشان و مغازه‌داران اقدام کند.

شهردار گرگان بیان داشت: سال گذشته ستاد مشترک تشکیل و به افراد آموزش‌های لازم را ارائه داده‌ایم و تلاش می‌کنیم میزان برخورد و تنش به کمترین حد ممکن برسد.

فاز نخست شهربازی سال آینده افتتاح می‌شود

شهردار گرگان درباره زمان بهره برداری از پروژه بزرگ شهر بازی اظهار داشت: پروژه شهربازی پیشرفت خوبی دارد و هماهنگی لازم با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای افتتاح فاز نخست آن انجام شده و به دنبال سازنده‌های بومی و داخلی هستیم.

وی با بیان اینکه این طرح حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه داد: تلاش می‌کنیم فاز اول این طرح را سال آینده آماده کنیم و تحویل مردم دهیم.

دادبود همچنین از افتتاح پروژه‌های گردشگری، فرهنگی، سرمایه گذاری، ورزشی و عمرانی از جمله المان میدان بسیج و فرهنگسرای گرگان تا پایان سال جاری خبر داد.

" شهر من، شهر انتظار"، راهبردی امیدبخش

شهردار گرگان در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص شعار "شهر من، شهر انتظار" اظهار داشت: این مفهوم یک هدف و جمله امیدبخش است و در قالب موضوعات جامعه مهدوی مطرح می شود.

وی با بیان اینکه یک شهر اسلامی باید قامت انتظار داشته باشد، گفت: شهری که شهر انتظار است باید پاک و منظم باشد و تلاش برای خدمتگذاری به مردم در این شهر یک اصل محسوب می‌شود.

دادبود افزود: هدف ما از انتخاب این مفهوم این بوده که ما و همکاران در مجموعه شهرداری بدانیم باید به چه سمتی حرکت کنیم و مفهوم شهر انتظار را در عمل به کار ببندیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار