قنبری:

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال برای شش ماه ذخیره سازی گندم در کشور داشته ایم، گفت: تولید گندم کل کشور حدود ۱۱ میلیون تن گندم است.

امسال برای شش ماه ذخیره سازی گندم در کشور داریم

​به گزارش گلستان24، علی قنبری بعدازظهر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی گلستان اظهار کرد: ۹ میلیون تن گندم در خبازی و دو میلیون تن برای صنف و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه گلستان در بخش غلات جزء سه استان اول کشور است، ادامه داد: استان گلستان حدود یک میلیون تن گندم تولید می کند که باعث می شود جایگاه ویژه ایی در اقتصاد کشور داشته باشد.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: امسال باید حدود ۱و نیم تا دو میلیون تن گندم وارد کنیم.

وی ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران وظیفه اصلی تامین، ذخیره سازی و توزیع کالای اساسی مثل گندم، برنج، روغن و شکر را دارد.

۶۵۵ هزار تن گندم تضمینی در گلستان خریداری شده است

قنبری در خصوص گندم گلستان تصریح کرد: پیش بینی ما در خرید تضمینی گندم در گلستان بیش از ۹۰۰ هزار تن است که در حال حاضر ۶۵۵ هزار تن خریداری شده است.

وی ادامه داد: در کل کشور بیش از ۲و نیم میلیون تن گندم به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان خریداری شده است که ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن تهیه شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال ۷.۷ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان کشور خریداری می شود تصریح کرد: امسال ۹ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی خرید گندم داخلی نیاز است که سازمان مدیریت برنامه ریزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و خط اعتباری بانک ها هر کدام به میزان ۳ هزار میلیارد تومان باید آن را تامین کنند.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: بانک کشاورزی همکاری خوبی با ما داشته است و هزار میلیارد تومان خودش را همان ابتدای کار پرداخت کرده است.

قنبری گفت: مدیریت غیرواقعی در ظرفیت حوزه ذخیره گندم و کارخانه های آرد در گذشته وجود داشته است به طوری که ۳۰ تا ۴۰ درصد در بخش سیلو و ۲۰ تا ۳۰ درصد در بخش کارخانه آرد تنها پر شده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت باعث بیکاری و ضررو زیان سیلوداران و کارخانه ها شده است، افزود: باید این مساله را به نحوی مدیریت کنیم که این مشکل به صورت مناسبی حل شود.

گلستان می تواند به عنوان هاب غلات مطرح باشد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گلستان می تواند به عنوان هاب غلات مطرح باشد، ادامه داد: باید در گلستان تلاش کنیم تا ظرفیت مناسبی برای صادرات آرد با کشورهای همسایه ایجاد شود.

وی در خصوص نان و کیفیت نان تصریح کرد: باید با مدیریت استاندار و همکاری همه شرایط به گونه ایی فراهم شود تا نان مناسب تری تولید کنیم و به دست مردم برسانیم.

قنبری افزود: دولت باید بحث نان، آرد و گندم را به سمت و سویی پیش ببرد که از این دوگانگی قیمت ها رها شویم و به سمت تک نرخ شدن حرکت کنیم./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار