پژوهشگران با بررسی گونه‌های مختلف اسفنج دریایی در سواحل کیش، یک گونه اسفنج را به عنوان کاندیدای مناسب برای مطالعات آینده معرفی کردند. به گزارش ایسنا، اسفنج‌ها ابتدایی‌ترین حیوانات تک‌سلولی هستند که کف دریا زندگی می‌کنند. این موجودات آب دریا را از طریق کانال‌هایی وارد بدن خود می‌کنند و مواد آلی و ارگانیسم‌های درون آن را هضم می‌کنند.

منبع جدید آنتی‌بیوتیک کشف شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، از آن‌جایی که مقاومت آنتی‌بیوتیکی در عفونت‌های بیمارستانی، ‌امروزه تبدیل به یک معضل جهانی شده، یافتن مواد ضد میکروبی از منابع مختلف بسیار مورد توجه است. پژوهش‌های مختلف نشان داده که اسفنج‌های دریایی فعالیت ضد میکروبی امیدوارکننده‌ای دارند.

از آن‌جا که در مورد خواص ضد میکروبی اسفنج‌های دریایی ایران مطالعات زیادی انجام نشده، پژوهشگران دانشکده پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت ضد میکروبی اسفنج‌های سواحل جزیره کیش را مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه «سید حسن سراج» و «سیده ژاله هاشمی»؛ به همراه همکارانشان مشارکت داشتند.

برای انجام این مطالعه پنج گونه اسفنج در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ از سواحل کیش جمع‌آوری شد و پژوهشگران در آزمایشگاه از آن‌ها عصاره‌گیری کردند. عصاره این اسفنج‌ها برای آزمایشات ضد میکروبی مورد استفاده قرا گرفت.

در این مطالعه مشخص شد اسفنج Fascaplysinopsis reticulate روی همه باکتری‌های گرم مثبت (باکتری‌های گِرَم مثبت شامل گروهی از باکتری‌ها می شوند که در برابر رنگ‌آمیزی گرم واکنش مثبتی دارند و معمولاً فاقد غشای خارجی هستند) بررسی‌شده و ۴۰ درصد از باکتری‌های گرم منفی موثر بود. (گِرَم منفی یکی از انواع باکتری است. این نوع باکتری ها که در هنگام رنگ‌آمیزی گرم به رنگ سرخ دیده می‌شوند، در مقایسه با باکتری‌های گرم مثبت، به خاطر دیواره نفوذ ناپذیرشان به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌ترند).

همچنین این اسفنج اثر مناسبی بر روی باکتری مقاوم «استافیلوکوکوس اورئوس» و «انتروکوکوس» داشت.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که اسفنج‌های بررسی شده در این مطالعه، در برابر قارچ‌ها اثر قابل توجهی نداشتند .

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌گویند: اسفنج Fascaplysinopsis reticulate جمع‌آوری ‌شده از سواحل جزیره کیش به عنوان کاندیدای مناسب مطالعات آینده برای جداسازی ترکیبات موثر ضد باکتریایی معرفی می‌شود. دیگر اسفنج‌های مورد مطالعه در این پژوهش، اثرات متوسط تا بی‌اثر روی باکتری‌ها داشتند و کاندیدای مناسبی برای مطالعات بیشتر نیستند.

نتایج این مطالعه آذرماه ۱۳۹۹ به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «اثرات ضد میکروبی تعدادی از اسفنج‌های دریایی خلیج‌فارس» در دو ماهنامه طب جنوب، زیر نظر پژوهشکده زیست-پزشکی خلیج فارس، منتشر شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار