در صورتی که طرح محدودیت های هوشمند اجرا نمی شد میزان بار بستری بیماران در استان گلستان جهش پیدا می کرد و رکورد تازه ای می زد اما نکته مهم این است که هنوز استان نتوانسته شیب کرونا را کاهش دهد.

چرا شیب شیوع کرونا در محدودیت های هوشمند گلستان کاهش نیافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، هشت روز از اعمال محدودیت های هوشمند مقابله و پیشگیری از کرونا سپری می شود و این مهم فرصت خوبی برای بررسی اقدامات مسئولان استان در اجرایی این طرح و اثر بخشی آن است.

 

این محدودیت ها با هدف جلوگیری از گسترش کرونا و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر به مدت دو هفته با اعمال قوانین سخت گیرانه  در کشور اجرا شده است.

 

در راستای اجرای این طرح شهرها به سه بخش قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شده است و برای خروج پلاک های بومی و ورود پلاک های غیربومی به این شهرها جریمه در نظر گرفته شده است.

 

همچنین در مدت اجرای طرح در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند و دیگر مشاغل تعطیل هستند و تردد درون شهری نیز از ساعت ۲۱  تا چهار صبح ممنوع اعلام شده است.

 

در اجرای این طرح کارمندانی که در ایام محدودیت‌ها می‌خواهند به شهر‌های مختلف استان تردد کنند مشکلی به شرط داشتن نامه از اداره متبوعشان نداشتند و گروه های بسیجی در قالب طرح شهید سلیمانی نیز از آغاز این طرح تلاش کردند که به شناسایی موارد نهفته این بیماری اقدام کنند تا بتوانند زنجیره ویروس کرونا را در استان بشکنند.

 

*محدودیت های هوشمند تاکنون شیب شیوع کرونا را کاهش نداده است

نگاهی به آمار مبتلایان به ویروس کرونا نشان می دهد که با وجود تلاش بخش های مختلف برای اجرای هرچه بهتر این طرح آن گونه که سیاست مداران کشور برنامه ریزی کردند در استان گلستان این طرح موفق به کاهش شیب شیوع کرونا نبود.

 

در 12 آبان پنج شهر استان در وضعیت زرد، دو شهر در وضعیت نارنجی و 6 شهر نیز در وضعیت قرمز قرار داشت و در استان گلستان 333 بیمار به علائم کرونا بستری بود که از این میزان 76 بیمار در بخش مراقبت های ویژه و 31 بیمار نیز به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بودند اما با آغاز موج سوم شیوع ویروس کرونا در کشور و همزمان با افزایش میزان بیماران کرونایی در استان از 20 آبان مردم شرایط جدیدی را از محدودیت ها تجربه کردند.

 

در محدودیت های 20 آبان  مشاغل به چهار گروه تقسیم شد و فعالیت مشاغل گروه های سه و چهار در شهرهای قرمز ممنوع و فعالیت مشاغل گروه دوم نیز تا ساعت 18 محدود شد اما این اقدام نیز منجر به کاهش رشد صعودی کرونا در استان نشد به گونه ای که در 27 آبان تعداد بیماران کرونایی در سطح استان به 499 بیمار رسید که از این میزان 105 نفر در بخش مراقبت های ویژه و 47 بیمار نیز وصل به دستگاه تنفس مصنوعی بودند.

 

در این ایام مرگ و میر کرونایی نیز در استان رکورد تازه ای را به ثبت رساند و در کمتر از 10 روز استان گلستان سه روز مرگ و میر دو رقمی براثر کرونا را تجربه کرد و این در حالی بود که حتی در اسفند و فصل بهار چنین رویدادی اتفاق نیفتاده بود.

 

این موضوع علاوه بر آنکه نشان داد کرونا شوخی بردار نیست عزم دستگاه های اجرایی را برای اعمال محدودیت های شدیدتر کرونایی از یکم آذر جزم کرد تا با محدودیت های هوشمند استان بتواند بر نرخ شیوع ویروس کرونا غلبه کند.

 

اما حالا پس از گذشت یک هفته از اجرای این طرح گرچه آمار مبتلایان به کرونا در استان کاهش نیافته است اما این محدودیت ها موفق شده که رشد صعودی که در روزهای گذشته استان تجربه کرده بود را کاهش دهد و در آخرین وضعیت تعداد بیماران کرونایی در هشت آذر به ۵۵۲ نفر رسیده است  که از این میزان ۱۱۵ بیمار در بخش مراقبت های ویژه و ۵۴ بیمار نیز به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند.

 

*رکورد کرونا در موج سوم در صورت عدم اجرای طرح محدودیت های هوشمند

آن چیزی که مسلم است در صورتی که این طرح اجرا نمی شد میزان بار بستری بیماران در استان گلستان براساس جهشی که شیوع ویروس کرونا از موج سوم در استان آغاز کرده بود رکورد می زد اما نکته مهمی نیز در این آمار وجود دارد و آن این است که هنوز استان نتوانسته با اجرای چنین محدودیت های هوشمندی شیب کرونا را متوقف کند و هفت روز نفس گیر برای پایان این محدودیت ها باقی مانده است که مسئولان با بررسی نقاط ضعف و افزایش اعمال نظارت باید بتوانند شرایط را بهبود ببخشند.

 

البته در اجرای این طرح مشکلاتی نیز وجود دارد که شاید باعث شده که آن نتیجه دلخواهی که مسئولان در انتظارشان بودند در طول هشت روز گذشته حاصل نشود از جمله موضوع خرید مردم و یا دور زدن قوانین توسط برخی از افراد که همه این ها به دلیل مشکلات معیشتی و رزق خانواده است که در اجرای این طرح دولت به آن اهتمام نداشته است.

 

به نظر می رسید ارائه تسهیلات یک میلیون تومانی و یا کمک هزینه معیشتی 100 هزار تومانی برای خانواده های آسیب دیده و اقشار محروم جامعه باید پیش از آغاز اجرایی این طرح عملیاتی می شد تا مردم با دغدغه کمتری به استقبال این محدودیت ها می رفتند.

 

*برخی نواقص اجرای طرح محدودیت های هوشمند در گلستان

گرچه همه مردم استان قدردان همکاری اصناف و بازاریان که با تعطیلی کسب و کار خود ضررهای مالی سنگینی را متحمل شدند هستند اما در این میان کسانی بودند که فعالیت های خود را تا جای ممکن ادامه دادند، بسیاری از مغازه ها و کسبه به اسم فعالیت مجازی در این ایام تلاش کردند آب باریکه اقتصادی قطع نشود و برخی از آنها نیز وقتی اقتدار برخوردهای قانونی را دیدند با بساط کردن نسبت به عرضه محصولات خود اقدام کردند.

 

فروشگاه های زنجیره ای که بخش های مختلفی برای عرضه محصول داشتند در این ایام شلوغ تر از گذشته شد و بسیاری از افراد جامعه مایحتاج خود را از این طریق تامین کردند و حتی برخی از آنها بخش های حراج خود را در این ایام فعال کردند و دیر هنگام و پس از یک هفته از اجرای این طرح به دستور استاندار بنا شد که بخش های غیر مواد غذایی این فروشگاه ها تعطیل و در صورت تخلف این فروشگاه ها پلمپ شود.

 

بنا به گفته رئیس پلیس راهور گرگان نیز برخی از خودروها در این ایام تلاش کردند با مخدوش کردن پلاک، قانون منع تردد را دور بزنند و همچنین براساس گزارش راهداری و حمل و نقل جاده ای از دوم آذر به بعد رفته رفته بر میزان آمار تردد جاده های استان گلستان افزوده شده است و این مهم نشان می دهد که باید اهتمام بیشتر نسبت به اعمال محدودیت ها اتفاق بیفتد.

 

یکی از علت های افزایش ترددها مجوزهایی است که از سوی دستگاه های اجرایی به بخش های زیرمجموعه صادر شد بی آنکه بررسی شود که آیا این مجوزها ماموریت محور بوده است یا خیر و باید شرایطی فراهم می شد که مثلا کارمندان دولت تنها در دو وقت زمانی صبح و اثر و یا مشاغل دیگر تنها به محل کار تردد داشته باشند و تردد آنها در دیگر نقاط استان و شهرهای قرمز تخلف و با آنها برخورد قانونی می شد.

 

همچنین در طول این ایام دفاتر ثبت ازدواج از رونق نیفتادند و این مهم آلارم و زنگ خطری است که برگزاری مراسم ها به صورت دورهمی های خانوادگی در حال برگزاری است.

 

یکی از نکات مهم و اساسی که در این طرح با وجود گزارش های مختلف مورد رسیدگی قرار نگرفت وضعیت مطب ها و مراکز درمانی بود، با توجه به افزایش نرخ مرگ و میر بیماران کرونایی و از آنجایی که بررسی ها نشان می دهد بسیاری از این افراد به بیماری های مزمن مبتلا بودند می توان حدس زد که یکی از نقاط کانونی برای انتشار ویروس کرونا مطب های پزشکانی است که در فضای کوچک پذیرای تعداد زیادی از بیمارانی هستند که حداقل برای یک ساعت به منظور ویزیت دکتر در آن فضای بسته باقی می مانند.

 

شاید شناسایی بیماران مزمن و فراهم کردن شرایط برای خدمات درمانی به این افراد منجر به کاهش تعداد زیادی از مرگ و میرهای کرونایی می شد ولی هنوز که هنوزه مسئولان در این بخش برنامه ریزی نکردند و به نظر می رسد که خون پزشکان رنگین تر از کسبه و بازاریان است.

 

*کاهش تعداد کارکنان دولت و خطر افزایش مراجعات مردمی پس از پایان طرح

یکی دیگر از موضوعاتی که می توانیم به عنوان نواقص در اجرای این طرح مورد توجه قرار گیرد موضوع کاهش تعداد کارکنان دولت و یا فعالیت های آنها است، از یک سو این اقدام باعث می شود که پس از پایان محدودیت ها بار مراجعات مردمی یکباره به دستگاه های اجرایی افزایش پیدا کند و از سویی دیگر هم کاهش تعداد کارکنان دولت بدون در نظر گرفتن فضاها و زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات به مردم در نظر گرفته شده بود و مسئولان به این مهم اشراف کامل دارند که فضاهای اداری استان با هم یکی نیست و برخی دستگاه ها حتی می توانستند بدون تعطیلی با فضاهای گسترده ای که در اختیار داشتند به کار خود ادامه دهند.

 

به جای مرخصی یک روزه می توانستند مسئولان دستگاه های اجرایی مرخصی ساعتی و تقسیم بندی رسیدگی به کارهای ضروری و مردمی را در طول این مدت در نظر می گرفتند و قطعا این اقدام بار مراجعات مردمی را پس از این ایام کاهش می داد اما متاسفانه برخی از دستگاه ها با وجود اینکه استاندار گلستان اعلام کرد که نباید به صورت مطلق تعطیل باشند در روز گذشته کار خود را رها کردند و در محل کار حاضر نشدند.

 

گرچه این انتقادات نفی اقدامات و عملکرد خوب بسیاری از فعالان ستاد کرونای استان گلستان نمی شود ولی انتظار مردم این است که در این شرایط اقتصادی سخت پس از گذشت دو هفته رنگ آسایش را در زندگی ببینند و سایه ترس و وحشت کرونا بر سر آنها نباشد.

 

بسیاری از خانواده ها امروز علاوه بر مشکلات معیشتی نگران سلامت روحی و روانی فرزندان خود هستند و متاسفانه در طول اجرای این طرح بسته فرهنگی مناسبی برای کودکان و فرهنگ سازی کرونا ارائه نشد و آن چیزی که در اخبار و اطلاعات بیشتر موج می زد ترس از کرونا برای زنده ماندن بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار